Scheppach HS111 vs DeWalt DWE7492

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Hoi allemaal,

een tijdje geleden ben ik begonnen met een soort zaag/freestafeltje te maken. Plaatje hieronder als illustratie, dit was mijn eerste ruwe schets. Het blad is voor test van 18mm mdf, met daarin drie uitsparingen. Ik wou in een van die uitsparingen een frees monteren, en in de andere een cirkelzaag maar dat is bij een idee gebleven omdat het niet veilig voelt. Ik heb inmiddels een ander plan om met extrusieprofielen de fence en geleiderails te maken. Maar ipv de cirkelzaag overweeg ik om er een gewone zaagtafel in te bouwen; ik heb wel een zaagtafeltje maar dat is een of ander alibaba ding van -10 watt... een beetje mdf en hij trekt het al niet meer :)

Ik overweeg drie opties:
Parkside PTK2000 (indien weer leverbaar)
Scheppach HS111
DeWalt DWE7492-QS

Het plan is om deze dus in het blad te bouwen en een eigen fencesysteem te gebruiken. Ik neig heel erg naar de Scheppach, omdat die simpelweg voor 200 euro te krijgen is (nieuw). Maar ik weet ook dat je krijgt waar je voor betaald... de DeWalt kost op dit moment 675, dat is toch wel forst meer. Ik vraag mij dan hoofdzakelijk af, of het voor mij die meerprijs waard is, en ik vind het erg lastig om in te schatten wat de voordelen zijn tov de Scheppach HS111. Ik ben gewoon een simpele hobbyist, gebruik het echt niet dagelijks maar wil wel graag 'enigszins' kwaliteit. Er zijn hier vast mensen die met dezelfde vraag hebben gezeten. Uiteindelijk zal het toch een persoonlijke afweging zijn (wat heb je ervoor over / vind je het de prijs waard), maar alle ervaringen en tips van een ieder zijn zeer welkom!

1624961070287.png
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
Nou zeker, goeie keus. Ik heb nog een DW745 type 1 en die is nog steeds goed na 14 jaar, al is die bij zijn eerste eigenaar wat minder behandeld, gaat wat kuurtjes vertonen. dus die gaat ook vervangen worden voor een DW 7492. Nieuwe shop, nieuwe zaag, zullen we maar zeggen.

Wat de inbouw voor de freestafel betreft, ik heb zelf ook zoiets gemaakt, niet moeilijker maken dan het is, super eenvoudig en effectief. De fence kan wel nog verbeterd worden, maar daar ga ik nu geen energie meer insteken, omdat de hele opzet veranderd gaat worden en de boel in een grote werktafel ingebouwd gaat worden. Maar de combi werkt zo heel compact, ik heb van deze opstelling echt heel veel plezier


Verrijdbaar onderstel voor Zaagtafel/freestafel combinatie
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Goede keuze! Ik heb ook een DWE7492 (en vele anderen hier). De mijn is ingebouwd in een zelfbouwtafel met daarnaast een ingebouwde freesmachine (de veelgeprezen Triton TRA001 in een Woodpeckers inlegplaat). Ik gebruik de standaard fence van de zaagmachine zowel voor het zagen als frezen. Aan de freeskant zet ik er een zelfbouw aanslag met afzuiging tegenaan. Ik kan het afstelmechanische van de DWE dus hergebruiken voor de freestafel. Ook kan ik eenvoudig de afzuiging omleggen van zaagtafel naar freestafel.

NB: afzuiging op de freestafel gaat prima, maar op de zaagtafel vind ik het maar matig. Ik gebruik weliswaar geen bovenafzuiging, maar ook de afzuiging van onderaf laat te wensen over. Als ik een flinke balk zaag (en dus veel zaagsel produceer), dan is mijn afzuigopstelling (1000W CamVac CGV286) simpelweg te mager.

1627028142841.png
1627028157075.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
@arjaano Dat is gek, ik gebruik een oude huvema 1/2 PK spanenzuiger via een cycloon voor de achter uitgang en een bouwzuiger voor de kap. Zolang ik geen randjes zaag is de afzuiging meer dan voldoende. e.e.a is te zien op een van de laatste foto's in mijn gelinkte topic hierboven. Zoveel is er niet aan het ontwerp veranderd, dus ik vraag me af waar dat dan aan ligt. Teveel lekkage in je systeem? ik zie geen blastgates of anderszins in je zichtbare slangen
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Toffe pics, tnx. Ik was van plan om zelf een fence met geleider te maken met een klemmechanisme van extrusieprofielen. De provielen heb ik eigenlijk al. Maar dit is ook wel een goed idee. Ik was van plan om de 'tafel' iets dieper te maken, en dan kan deze opstelling niet maar het is wel een hele mooie compacte oplossing, toch het overwegen waard. Overigens is het plan om rechts een router te plaatsen en links een deco voor wat figuurzaagwerk.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Richie,
Ja, ik vind het ook wel wat vreemd. De afgelopen week veel balken (douglas) gezaagd. Daarbij zat regelmatig het afzuiggat van binnenuit verstopt. Ik dacht eerst dat het aan een volle afzuiger lag, maar dat is niet het geval.

Ik gebruik het kortst mogelijke stukje slang. Op de laatste foto zie je een horizontaal stukje slang, dat zit niet in de installatie, maar is een reststukje dat daar toevallig ligt.

Die Camvac is een soort van cycloon, maar ik ben niet overtuigd de werking. Ik zit al een poosje over een andere afzuiging na te denken. Maar de ruimte is beperkt, dus veel mogelijkheden heb ik niet. Ik hanteer nu vrij vaak de bezem.

NB die spanen links op de laatste foto zijn niet uit de zaag of frees, maar liggen onder mijn draaibank. Daar zie je ook nog net een aansluiting voor de afzuigslang. Die gebruik ik alleen bij het schuren.
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Voor afzuiging gebruik ik een karcher wd5 haha. Met 35mm slang geloof ik. Nog geen cycloon, die moet er wel komen want het filter in dat ding zit helemaal met frezen/schuren zo vol en dan is de zuigkracht stuk minder. Hier idd ook geen ruimte voor dust collectors enzo, dus maar een beetje behelpen. Ik zal eens kijken hoe het met die zaagtafel gaat met deze afzuiging, ik laat het weten als ik weer wat te zagen heb :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.