Scheppach hm2 vlakvandikte bank probleem

kennywoodboy

Nieuw lid
23 mei 2025
4
0
Maasmechelen
Beste collegas houtbewerkers
Eerst en vooral mischien kort voorstellen .
Kenny is mijn naam . 41 jaar oud en beginnend hobbyist (in hout dan toch 😅).
Eigenlijk timmerman /meubelmaker van opleiding maar hier heb ik tot nu toe weinig mee gedaan .
Sinds kort staat er dus een nette hm2 in het werkhok . Opzich ziet hij er heel netjes uit (na wat poetswerk ) en loopt hij ook netjes . Schaven doet hij gewoon uitstekend in vlak en van dikte de maat houd hij netjes aan voor de tolleranties die ik verlang . Haaks op de vlakbank was een kwestie van de geleiding te stellen hier dus ook geen probleem. Maar ... een balkje vurenhout van 4 cm dik en 15 cm breed netjes geschaafd leg ik op een granieten blad (keukenaanrecht ) en dan lijkt het wel alsof hij getorst is . Een vinger links voor . Een vinger rechts achter erop en de zaak klinkt een mm . Wie o wie weet hoe waar dit aan ligt en hoe ik het kan verhelpen .?

kennywoodboy

Nieuw lid
23 mei 2025
4
0
Maasmechelen
Uiteraars eerst gevlakt . Vervolgens netjes met de vlakke kant langs de geleider . Mooie hoek van 90 graden . Tot daar geen probleem . Maar inderdaad mischien eerst eens proberen met een stuk eiken .

kennywoodboy

Nieuw lid
23 mei 2025
4
0
Maasmechelen
Nog steeds hetzelde . Nu zegt de buurman net heb je de messen niet te hoog afgesteld . Maar het lijkt me straf dat dit het zou zijn . Hij schaaft mooi gelijkmatig en absoluut vlak . Niet bol of dergelijke. Heb ook de dikke nog eens gecontroleerd . Overal gelijk tot op een tiende nauwkeurig . Ik heb de messen zo afgesteld dat ze een houten rechte lat 5 mm verplaatsen als ik de as draai . Is dit teveel ?
Alvast een dikke dankjewel voor de antzmwoorden en tips ☺️

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.347
356
Heelsum
Staan de bladen van de VVD bank wel alle kanten op in lijn? en is de vakdiktetafel vlak? Wat met oude machines kan gebeuren is dat 1 van de 4 spindels meer slagen heeft gemaakt dan de andere en dan staat je vakdiketafel niet meer vlak, dan zou je van 1 kant meer of minder afnemen dan van een andere.... als je een stuk hout vlakt, is het dan links en rechts even dik?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.