scheppach hm1 vs lunchbox modellen

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Vraag hoe moet ik de kwaliteit van een scheppach hm1 tov lunchbox modellen zoals de triton TP125 of metabo Dh330 of DeWalt 733 inschatten op het gebied van nauwkeurigheid van instelling en afwerking van het schaafvlak? En wat zijn nog meer zaken om mee te nemen bij een eventuele aanschaf? Dit alles even afgezien van dat de hm1 ook een vlakbank gedeelte heeft. Op welke punten zal er verschil zitten en hoeveel ongeveer?
Ps: ik heb het topic : Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank al gelezen
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb geen ervaring met deze machines. Ik heb alleen ervaring met grote vlak en vandiktebanken. Nu ik bezig ben mijn kleine werkplaats in te richten, heb ik de Makita lunchbox besteld. Het meeste werk zal schaven zijn. Vlakken zal minder voorkomen en er zijn ook trucjes om dit met de vandikte te kunnen.

Verder heb ik als regel om daar waar het precies komt, voor kwaliteitsmachines te gaan. Dus mijn combizaagmachine is een DeWalt, waar ik erg veel plezier van heb. Een vandikte is ook zo'n machine die gewoon lekker moet werken. Je kunt combi's vlak-vandikte kopen voor de helft van de prijs van deze Makita. Volgens mij koop je dan tegelijk veel ergernis.

Ik heb erg veel tijd op internet besteed aan de keuze voor de vandikte. Uiteindelijk dus uitgekomen op deze.

2965985D-0A17-4773-BC00-35BF3BAD30CB.png
Hier zo'n filmpje om te vlakken met de vandikte.

 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Hier een linkje naar een vergelijk van 'lunchbox planers', Link
Weliswaar beantwoordt dat je vraag niet, maar dan weet je in elk geval wat je van die apparaten kan verwachten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.281
324
Heelsum
Een goede HM1 zou je wat meer mee kunnen dan zo’n lunchbox maar een goede HM1 wordt een lastig verhaal als je weet dat die apparaten maar tot circa ‘80 gemaakt zijn en dus inmiddels meer dan 40 jaar oud zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Die lunchbox dingen zijn wel breder. Vaak meer dan 30 cm. En ze nemen uiteraard minder ruimte in.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.281
324
Heelsum
Die lunchbox dingen zijn wel breder. Vaak meer dan 30 cm. En ze nemen uiteraard minder ruimte in.

Maar de vraag is of het motor vermogen ook afgestemd is op 300mm schaven. Uiteraard kan het als de afname maar klein genoeg is. Maar of dat werkbaar blijft.

Verder kun je op een lunchboxen natuurlijk niet vlakken…..
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
mij gaat het voornamelijk om de nauwkeurigheid en de afwerking van het schaafvlak. Ik twijfel namelijk tussen een HM1 of een lunchbox en een losse vlakbank. Ik kan alleen niet zo goed duidelijk krijgen wat ik mag verwachten qua nauwkeurigheid en eindresultaat. Ik dacht misschien zijn er hier mensen die beiden hebben gehad en er iets over kunnen zeggen.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Niemand die me nog iets meer kan vertellen over de vandikte nauwkeurigheid en eindresultaat van de HM1 tov lunchbox modellen triton TP125 of metabo Dh330 of DeWalt 733? Of zijn die gelijk?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niemand die me nog iets meer kan vertellen over de vandikte nauwkeurigheid en eindresultaat
als je na je rondvraag op je honger blijft zitten, dan kan ff rondrijen het antwoord baren
HM1 tov lunchbox modellen triton TP125 of metabo Dh330 of DeWalt 733
vraag wie 1 van deze machines staan heeft + tijd heeft voor een schaafbeurt
gooi de koffer van je kar vol hout & maak er een uitstapje van
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Nee, maar op jouw terechte opmerking, dat hij het beste antwoord op de vraag krijgt, door alle machines afzonderlijk te proberen, mag hij desgewenst de Mikita bij mij proberen.
ik vermoed dat er niemand is die ervaring heeft met al de machines uit het lijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en jelmer

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.952
92
West-Friesland
@ Johannes77,

Volgens mij hebben WR1944 en Jaap (Baas) in het verleden ook de Makita lunchbox aangeschaft en volgens mij waren ze daar zeer tevreden over. Helaas kan je het niet meer aan WR1944 vragen omdat hij vorig jaar is overleden maar Jaap is nog steeds de “Baas” van dit forum, dus misschien kun je hem een PB sturen.

Mvg, :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee, maar op jouw terechte opmerking, dat hij het beste antwoord op de vraag krijgt, door alle machines afzonderlijk te proberen, mag hij desgewenst de Mikita bij mij proberen.
ik vermoed dat er niemand is die ervaring heeft met al de machines uit het lijstje.
@Mickel Moen
het is goed dat je alternatieven aanreikt
zeker wanneer je zelf reeds de oefening van het vergelijken gemaakt hebt
mijn bemerking was een knipoogje naar @Johannes77
het is heel onwaarschijnlijk dat iemand de machines die hij op het oog heeft, staan heeft
dan blijven 2 mogelijkheden over: ofwel een filmpje vinden waar die vergeleken worden, ofwel zelf de baan op gaan
het laatste wordt het leukste en zorgt voor jarenlange leerzame contacten
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vandaag proefgedraaid met de Makita vandiktebank. Helemaal tevreden met deze aanwinst. Mooi degelijk ding. Afmetingen, geluidsdruk, perfect voor mijn kleine werkplaats. Simpele slimme bediening. Past helemaal bij mij. Prachtig resultaat met geen of vrijwel geen snipe. Wat plankjes en een stukje Robinia geschaafd. Werkelijk prachtig. Zo glad. Schuren is vrijwel niet meer nodig.

4toy5tsJMGBXdl8tI4UQd1p_6blFZnZuFZ5TvHZ985PDXVFAIkCYOTyqcBQGFG6zRgY



7Zw4dvuuZlXHNk3ESrSOa-LbRyZMJj5Kr_Rx9s4_W9FGb1yfk3E3x-FZeBca6NWO4P8
 
Laatst bewerkt:

MichelDG

Nieuw lid
6 aug 2021
12
2
Groningen, Froombosch
Als je budget het toelaat kun je ook voor een HM2 gaan, die zijn beter af te stellen.
Ik heb een van de eerste HM1's die is wel naukeurig te krijgen maar je bent dan wel even bezig.

Het zijn wel combi machines waar je diverse modules aan kan hangen.
Wellicht iets om aan te denken voor de toekomst.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Als je budget het toelaat kun je ook voor een HM2 gaan, die zijn beter af te stellen.
Ik heb een van de eerste HM1's die is wel naukeurig te krijgen maar je bent dan wel even bezig.

Het zijn wel combi machines waar je diverse modules aan kan hangen.
Wellicht iets om aan te denken voor de toekomst.
Op welk punt zijn ze het lastigste nauwkeurig te krijgen?
 

MichelDG

Nieuw lid
6 aug 2021
12
2
Groningen, Froombosch
De kant van de schaaftafel welke je kan loskoppelen, bij mijn HM1 heb je 2 vaste nokken en aan de schaafas kant 2 boutjes die je op de juiste plek kan vastzetten.
Een HM2 kun je op 4 punten stellen.
 

MichelDG

Nieuw lid
6 aug 2021
12
2
Groningen, Froombosch
Zo ziet het er uit bij mijn HM1, de schaafhoogte slede is hier nog met diagonale geleiders.
Later is dit een stelbare conisch schijfje geworden en zit er een diepte schaal bij.

De afvoer heb ik afgeslepen 6 kant boutjes gebruikt om de tafels exact in lijn te krijgen.

Aanvoer-stellen.jpg
 

Bijlagen

  • Afvoer-stellen.jpg
    Afvoer-stellen.jpg
    92 KB · Weergaven: 9

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.