Scheppach DP18Vario

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Heeft er hier iemand ervaring met een kolomboormachine van Scheppach.
De DP18 Vario staat hier in de reklame voor 250 Euro en zou hem als kerstkado voor mijn schoonbroer willen kopen. Maar kan er eigenlijk geen zinnige review van vinden.
Groetjes
Jos
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ja Joris.... dat had ik ook al gevonden..
De meesten hebben het over het uitpakken (met uitzondering van 2 duitsers), dus daar ben ik niet zo veel mee...

Maar ik hoor zoiets ook graag van de forumleden... zijn meestal niet zo bevooroordeeld (met uitzondering van Festool )
Jos
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hi Jos,

Als je op het forum zoekt op "Scheppach Vario" zal je zien dat er enkel posts zijn mbt de Scheppach Vario lintzaag. Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat er hier (vrijwel) geen ervaring is met de machine die jij op het oog hebt, vandaar de verwijzing naar wat overige www 'reviews'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos Cuypers

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
In alle eerlijkheid en na het urenlange doorzoeken van de forums op het internet ... het is precies allemaal chinese "kwaliteit". Conti, Opti, Ferm , Sheppach .... en de EU merkenzoals Flott zijn onbetaalbaar.
Onze economie die bekend stond voor degelijkheid is om zeep.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Jos, mijn vader heeft een Optimum Optidril B16 en is daar tevreden over. Die is ook in China gemaakt, maar naar Duits design en met Duitse kwaliteitscontrole. Optimum zegt daar zelf over:

Since 2003, OPTIMUM Maschinen Germany GmbH has produced a large share of its metalworking machines in its own factory in Yangzhou China. The quality here is monitored by German quality management officers and production supervisors. The most important part of development, design and quality management takes place in Germany.

De B16 heeft een nauwkeurigheid van "Guaranteed concentricity less than 0.03 mm measured in the drilling spindle sleeve". In Duitsland kost deze €253.
 

Erik56

Nieuw lid
16 aug 2021
18
3
winterswijk
Waarschijnlijk heb je al een kolomboormachine aangeschaft, maar toch nog even wat interessante informatie waar ik achter ben gekomen.

Volgens mij wordt het merk/type Scheppach DP18Vario in de USA verkocht als WEN4214. Hier zijn wel aardig wat reviews over te vinden.
De boren lijken identiek aan elkaar. Alle knopjes zitten op dezelfde plekken en beide varianten zijn met een vario aandrijving.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ja, ik heb de mogelijkheid gehad om de Scheppach te proberen.. was dadelijk overtuigd dat ik beter iets anders zou kopen.
Het is dan geen kolomboor geworden. Toch bedankt voor de reactie(s).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.