Scheer MB2 bandschuurmachine

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een Scheer bandschuurder gekregen. De machine doet het, maar heeft een beetje aandacht nodig. Ik ga er een nieuw snoer aanzetten (het huidige is nogal stijf) en er zou een andere snoertule op moeten. Weet iemand een adres waar deze verkrijgbaar zijn?
ebADF293A5-65A5-4387-A1FA-FC0D2CC14EB7.jpegF711BB40-8E36-44C7-A1F6-62117A75E058.jpeg

Verder lijkt de machine in goede staat. Proper maken en misschien een paar drupjes olie zullen waarschijnlijk volstaan. Ik sta wel verrast van het systeem om de machine in gang te zetten. Eerst motor starten met de schakelaar en dan de band laten zakken met de zwarte handel. Dat maakt dat je kan inzetten zonder happen.
Ben blij met dit oudje!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Om een kabeltule in de juiste maat en vorm te vinden is vaak een kwestie van geluk hebben. Ze zijn er in heel veel varianten. Ik zoek meestal in de onderdelenlijst van een vergelijkbare machine. Het hangt er ook weer van af, wat voor kabel je aan je machine zet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In de onderdelenlijst staat er geen kabeldoorvoer. Daar kan ik dus niet op rekenen.
Eventueel kan ik zelf een versteviging maken met een stukje gummi of PVC slang. Er zit een geschroefde trekontlasting op de machine waar de tule in zit. Dat maakt het wel eenvoudiger.
Eerst maar een nieuw snoer halen.Dan kan ik verder kijken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou eerst het snoer eraf halen, om te kijken wat de vorm is van de tule. Deze vorm wordt redelijk vaak gebruikt in moderne machines (Makita, Hikoki): Snoer tule D10.1 - Onderdelen
Maar of die hier ook past...
Even vergeleken (mijn Hitachi bandschuurmachine stond langs de Scheer) en dat zou moeten lukken. Moet ik wel op zoek naar een dun, vieraderig snoer want de Scheer is 3 x 400 Volt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die machine trekt maar 1,8 Ampere volgens het kenplaatje (700 Watt vermogen). Dat kan zelfs met 3 x 0,75 mm2 (maar ben ik niet van plan).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zal wel zijn indien het op het typeplaatje staat. Ben andere waarden gewoon van Scheer
Google leert inderdaad dat deze machines een motor van 1500 Watt hebben. Maar deze machine heeft volgens het kenplaatje maar 700 Watt. Als ik nieuwe schuurbanden heb de Ampéretang er eens opzetten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een kabeltule voor een Hitachi bandschuurmachine besteld en op de Scheer gezet. Past prima na het afsnijden van een randje onderaan. Als snoer heb ik een Liycy kabel van 7 x 0,75 gebruikt (ieder fase een paar). Nieuwe schuurbanden zijn ondertussen ook binnen. Stofafzuiging aangepast zodat de stofzuiger er op kan. Schuren gaat prima. Het is geen machine voor klein werk, maar voor panelen en dergelijke. Mooie aanvulling in de werkplaats!

9E7F1431-BE86-4922-8CE6-64378AF8E783.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Volgens mij kom je dan een ader te kort. Nu heb je een massa draad van 0,75. Waarom een stuurstroomkabel? Snoertje 4 x 1,5 kost toch niet de hele wereld?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Was dunne, soepele kabel die ik had liggen. En vier of vijf aderige soepele kabel is er in de buurt niet onmiddellijk verkrijgbaar. Over aarding maak ik me geen zorgen. Moet er iets mislopen, dan zal de differentieel van 30 mA wel zijn werk doen. Zonder verliesstroomschakelaar (als je moet rekenen op de zekeringen bij aardlek) is het een ander verhaal.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Was dunne, soepele kabel die ik had liggen. En vier of vijf aderige soepele kabel is er in de buurt niet onmiddellijk verkrijgbaar. Over aarding maak ik me geen zorgen. Moet er iets mislopen, dan zal de differentieel van 30 mA wel zijn werk doen. Zonder verliesstroomschakelaar (als je moet rekenen op de zekeringen bij aardlek) is het een ander verhaal.
HA Mathieu, sinds kort heb ik dezelfde machine. Waar koop jij je schuurbanden ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
HA Mathieu, sinds kort heb ik dezelfde machine. Waar koop jij je schuurbanden ?
Het zijn standaard schuurbanden van 100 x 860.
Ik heb ze gekocht bij CROP.
Maar daar zijn ze niet meer verkrijgbaar.
Wel minstens 3 kopen, per stuk zijn ze behoorlijk duur.
Of deze:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.