Schaven vloerdelen met vandiktebank gaat fout

x23_Jeroen

Nieuw lid
30 aug 2024
3
0
Reusel
Beste,

Als eerste moet ik bekennen dat ik weinig ervaring met houtbewerking heb..
We hebben een jaren-30 woning (die we van boven naar beneden helemaal aan het verbouwen zijn) waar we de vloerdelen uit hebben gehaald die we graag willen hergebruiken. Enthousiast als we zijn hebben we de delen door de vandiktebank gehaald alleen ontstaat er een probleem. De “lagen lijken los te laten” op de plank. We hebben de richting van de plank door de vandiktebank verandert maar het probleem blijft zich voordoen. De foto’s die ik bijvoeg zijn echt van het meest extreme maar weergeeft wel het beste het probleem. Wie kan ons helpen/adviseren??
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_0409.jpeg
    IMG_0409.jpeg
    79,5 KB · Weergaven: 121
  • IMG_0410.jpeg
    IMG_0410.jpeg
    133,4 KB · Weergaven: 121
  • IMG_0411.jpeg
    IMG_0411.jpeg
    142,2 KB · Weergaven: 119

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Ik denk dat dit in de loop van de tijd 'arm' geworden is (mijn term, de officiële weet ik niet), dwz dat de bindende stoffen eruit zijn, mogelijk door inwerking warmte of andere klimaatfactoren. Aan de buitenkant van hout noem je dat verweren. Of dit nog te redden is zonder gebruik van heftige middelen als epoxy betwijfel ik.
(Vroeger werd dit hout meestal gewaterd, wat het stabieler maakte. Maar een bij-effect daarvan kan zijn dat de structuur achteruit gaat. — Ik laat me graag verbeteren door de experts hier!)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
902
70
Veldhoven
Ik heb zelf nog maar een jaar of vijf een vandiktebankje, maar kan het misschien aan botte messen liggen?
Ik schrijf dit omdat ik ook wil volgen en leren.
 

x23_Jeroen

Nieuw lid
30 aug 2024
3
0
Reusel
Bedankt alvast voor de snelle reacties. We hebben de planken in beide richtingen geprobeerd dus dat lijkt het niet te zijn.

Het is hout wat er waarschijnlijk gedeeltelijk vanaf 1934 in ligt en daarnaast hout wat er na de oorlog is ingelegd. Het huis heeft toen veel schade opgelopen en konden aan de onderkant van de planken precies zien welke stukken vervangen waren. Ik denk inderdaad dater qua behandeling niet veel meer dan 1 keer iets aan is gebeurd.
Verder heeft er hier en daar wat houtworm in gezeten (niet meer actief).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
vloerhout is normaal gesproken helemaal onbehandeld.
hoeveel neem je af per keer?

probeer eens wat meer af te nemen per gang.
het loslaten komt volgens mij eerder door de aan en afvoer rol dan door de messen

indien mogelijk zou je de afvoerrol ten opzichten van de messen iets kunnen verstellen zodat ze minder druk geven
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
389
115
60
Sint Odilienberg
Om uit te sluiten dat het aan het vandiktebankje ligt zou ik even kijken of er een lid in de buurt woont met een vandiktebank en daar een stuk op schaven en dan kijken wat hier het resultaat van is.

fred
 

x23_Jeroen

Nieuw lid
30 aug 2024
3
0
Reusel
We gaan komende week sowieso even terug naar mijn kennis om nog wat te testen met bovenstaande tips. Alvast bedankt en ik houd jullie hier op de hoogt me van de resultaten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.051
Riemst
Ik heb dit nog al gezien bij het schaven van oud grenen. Het is gewoon het hout wat uit elkaar valt. Botte messen zijn uiteraard niet bevorderlijk voor de kwaliteit, maar niet de oorzaak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.885
Gaanderen
Ik heb hier grenen (of iets wat er op lijkt yellowpine) liggen wat uit een huis komt dat in 1860 gebouwd is.
Dat schaaft prima maar is nooit nat geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.