Schaven van dwarshout

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Bij het maken van kopshouten snijplanken kom ik elke keer voor hetzelfde probleem .
De gezaagde stroken doe ik door de vandiktebank , maar bij de dunne stroken gaat meer als de helft kapot .
Ook zijn er een paar dikkere stroken gebroken maar dat kwam door dat het niet goed gelijmd was .
De stroken van 3 en 6 mm doe ik door de vandiktebank met strook multiplex , omdat dat te dun is voor de mijne .
Weet dat het link is , maar doe het in kleine stapjes .
Weet iemand of een vandikteschuurmachine dit probleem ook heeft ? De vandikteschuurmachine trekt ze er door heen en lijkt het mij dat dat beter gaat .

Groeten Willem

IMG_1605.jpeg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Als je een schuurbandmachine met raam hebt kan je de dunne stroken op dikte schuren door een geleiding te maken van de gewenste dikte. Dus dunne stroken in een verdieping leggen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Bedankt voor je reactie .
Dat heb ik nog niet geprobeert . Maar de bandschuurmachine draait te snel daarvoor .
Deze stroken zijn erg breekbaar omdat de nerf dwars loopt .

Willem
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik weet dat er een ander forumlid is die fanatiek snijplanken maakt volgens de werkwijze van mtmwood. Hij gebruikt ook een vlak schuurmachine en ook als je op YouTube kijkt, zie je dit altijd goed gaan. Ook een schuurmachine kent iets als ‘snipe’, maar natuurlijk lang niet zo erg als bij een vandiktebank.

voer je de dunne strips stuk voor stuk in? Of heb je ook al geprobeerd meerdere naast en achter elkaar in te voeren, zodat de rollen constante druk hebben. Vereiste is dezelfde dikte strips natuurlijk. Soms loont het ook om een stuk goedkoop hout links en rechts mee te voeren van dezelfde dikte, wat een 5 a 10cm langer is als het hout waar het om gaat.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Voorlopig is het voor deze snijplank gelukt , had genoeg gemaakt om wat fouten te kunnen veroorloven .
Deze maak ik in opdracht en de naar volgende is ook al gevraagd .
Van een snipe heb ik bijna geen last , ik voer ze in en houd ze aangedrukt .
Hier liggen ze los tegen elkaar .

Willem

IMG_1604.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Met een vandikte schuurmachine heb je dat niet. Ik schuur regelmatig stripjes tot 2mm en dat werkt perfect. Als ik ze op een plank plakt dan zou het nog dunner kunnen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dat is wisselend. Maar bij de gesegmenteerd ringen die ik maak loopt de nerf mee rond. Dus dan schuur ik zowel langs als dwars op de nerf. Met snijdend gereedschap snap ik dat dit problemen geeft maar met schuren heb ik daar zelf nooit last van gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.