Schaven slijpen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dag alleswetende forumgenoten...:)
Ik heb een heel aantal, vijftien meen ik, schaven van een oude stelmakerij gekregen.
Echter, vlakbeitels is geen probleem om te slijpen, maar allerlei sponning, halfrond, raar hoekje, enz. beitels slijpen...?
Ik heb het idee dat je dat dan met een (heel) zoet vijltje kan doen.
Waar kan ik (de meest vreemde) vijltjes vinden om e.e.a. tot een mooi resultaat te laten worden?
Ze zijn nu allemaal nog scherp, maar dat gaat natuurlijk wat minder worden.
En als (oud) slager weet ik, je moet niet slijpen, maar aanzetten.
Als je moet slijpen ben je al te ver heen.
Dus, lieve allesweters....:)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Nou schaven worden geslepen en gewet. De enige schaaf die ik ken die je na het slijpen een braam moet aanzetten is de schraapschaaf. Om een antwoord te geven op het slijpen ik gebruik een bovenfrees dus heb er geen last van.:ROFLMAO: (lees ik kan het niet heb er geen zin in om het te leren):eek:
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Eric55 en Roel22
J

j1eke

Guest
Zelf maken met verschillende houtjes en deuvels met schuurpapier en later polijstpasta?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Kijk, dat zijn zaken waar een mens iets aan heeft. Wetsteentjes en diamantvijltjes zijn dingen waar ik naar op zoek ga, bedankt mannen. (y)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
meestal is tussendoor wetten voldoende. Schaaf met ieder profiel een stukje hout. Dat hout wrijf je in met polijstpasta. Een andere methode is heel fijn schuurpapier. Vergeet ook niet dat je deze schaven veel minder gebruikt dan je bankschaaf en als je profielen wilt schaven; dan in hout met rechte draad en zonder noesten. Ook daardoor gaat de beitel langer mee. Flexcut heeft ook van die filmpjes en die slijpen de messen ook niet iedere keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightwatcher en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.