Schaven en Klemmen

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben nieuw in de houtbewerking (sinds een maand een eigen woning met schuur dus eindelijk de ruimte!) en ik ben me sinds kort aan verdiepen in het maken van dingen van hout. Nu lijkt het me erg leuk om als eerste project bijvoorbeeld een snijplank te maken. Voor nu ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb en waar ik dit allemaal kan verkrijgen. Ik ben beginnend dus veel van de gereedschappen zoals een vlakbank etc heb ik niet, en omdat ik net verhuisd ben ook niet het geld voor nu. Dit wil ik echter niet de rede zijn om niet te beginnen. Nu heb ik een filmpje gevonden waarbij je geen grote machines hoeft te gebruiken. Maar wat ik wel nodig heb zijn lijmklemmen. Wanneer ik me hierin probeer te verdiepen zie ik heel veel keuze. Waar moet ik naar kijken voor goede lijmklemmen? Ik las bijvoorbeeld dat bij sommige klemmen het slim is om een stukje hout ertussen te doen zodat het project niet beschadigd. En hoeveel adviseren jullie er? Ik ga voor nu vooral kleinere projecten doen om te oefenen en te kijken of ik het echt leuk vind. Dus het hoeven geen klemmen te zijn waarmee je volledige eettafels mee vast kan zetten.
Daarnaast wil ik het vlakken proberen met schuren (wat ik begrepen had erg veel werk), maar ik zag dat je het ook kon schaven, klopt dit? Dit is ook weer een product met ERG veel keuze. Naar wat voor schaven moet ik kijken en waar let je op bij het zoeken naar een goede schaaf? Ik wil nu vooral beginnen aan project snijplank. Om eerst hier eens een paar van te maken en dan verder te kijken.
Ik heb een schuurmachine die ik kan gebruiken dus deze hoef ik niet aan te schaffen en binnenkort ook een tafelzaag die ik kan overnemen van iemand die ik ken.

Hieronder het filmpje die ik wil gaan volgen om als eerste project te doen:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen