Schaven en Klemmen

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben nieuw in de houtbewerking (sinds een maand een eigen woning met schuur dus eindelijk de ruimte!) en ik ben me sinds kort aan verdiepen in het maken van dingen van hout. Nu lijkt het me erg leuk om als eerste project bijvoorbeeld een snijplank te maken. Voor nu ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb en waar ik dit allemaal kan verkrijgen. Ik ben beginnend dus veel van de gereedschappen zoals een vlakbank etc heb ik niet, en omdat ik net verhuisd ben ook niet het geld voor nu. Dit wil ik echter niet de rede zijn om niet te beginnen. Nu heb ik een filmpje gevonden waarbij je geen grote machines hoeft te gebruiken. Maar wat ik wel nodig heb zijn lijmklemmen. Wanneer ik me hierin probeer te verdiepen zie ik heel veel keuze. Waar moet ik naar kijken voor goede lijmklemmen? Ik las bijvoorbeeld dat bij sommige klemmen het slim is om een stukje hout ertussen te doen zodat het project niet beschadigd. En hoeveel adviseren jullie er? Ik ga voor nu vooral kleinere projecten doen om te oefenen en te kijken of ik het echt leuk vind. Dus het hoeven geen klemmen te zijn waarmee je volledige eettafels mee vast kan zetten.
Daarnaast wil ik het vlakken proberen met schuren (wat ik begrepen had erg veel werk), maar ik zag dat je het ook kon schaven, klopt dit? Dit is ook weer een product met ERG veel keuze. Naar wat voor schaven moet ik kijken en waar let je op bij het zoeken naar een goede schaaf? Ik wil nu vooral beginnen aan project snijplank. Om eerst hier eens een paar van te maken en dan verder te kijken.
Ik heb een schuurmachine die ik kan gebruiken dus deze hoef ik niet aan te schaffen en binnenkort ook een tafelzaag die ik kan overnemen van iemand die ik ken.

Hieronder het filmpje die ik wil gaan volgen om als eerste project te doen:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Veel vragen in een keer waar ook nog heel verschillend over gedacht wordt. Het maakt veel uit of je een snijplank gaat maken van kopshout of langshout. Een kopshoutenplank is veel duurzamer dan een plank van langshout. Daar in tegen zijn de bewerkingen bij kopshout een stuk lastiger (lees tijdrovender). Ik hoop dat je zaagtafel nauwkeurig is anders moet je veel meer schaven.
Lijmklemmen: je hebt er altijd te weinig en meestal zijn ze ook nog te klein. Bessey heeft hele mooie korpusklemmen, er is een draadje op dit forum waarin staat dat je ze goedkoop kunt kopen op amazon.
De klem die je makkelijk zelf kunt aanpassen is de sergant klem. Hier als een buisklem. Je koopt de kop en zoekt/koopt ergens 1/2 of 3/4 gasbuis met aan eenzijde schroefdraad. Je kunt nu de lengte zelf bepalen en later aanpassen door een langere buis. Er zijn hier ook andere modellen van die je van een houten balk moet voorzien. Let op neem geen hele goedkope die kun je niet voldoende spannen. Voor een kleine plank heb je er toch wel 4 voor nodig. Of een goedkope klem die mij wel bevalt Lijmtang 1000 x 120 mm (zijn er ook kleiner).
Verder zou ik toch echt overwegen om een goede bovenfrees aan te schaffen en hier je planken mee te vlakken. Er zijn talloze youtube filmpjes hierover. Een vlak en vandikte bank die een beetje snijplank aankan moet toch wel 30 cm breed zijn en liefst 40 cm. En dan is het nog een dingetje om er een kopshouten plank doorheen te jagen. Hier moet je dan al extra hout tegen aanlijmen om het uitbreken op te vangen.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Veel vragen in een keer waar ook nog heel verschillend over gedacht wordt. Het maakt veel uit of je een snijplank gaat maken van kopshout of langshout. Een kopshoutenplank is veel duurzamer dan een plank van langshout. Daar in tegen zijn de bewerkingen bij kopshout een stuk lastiger (lees tijdrovender). Ik hoop dat je zaagtafel nauwkeurig is anders moet je veel meer schaven.
Lijmklemmen: je hebt er altijd te weinig en meestal zijn ze ook nog te klein. Bessey heeft hele mooie korpusklemmen, er is een draadje op dit forum waarin staat dat je ze goedkoop kunt kopen op amazon.
De klem die je makkelijk zelf kunt aanpassen is de sergant klem. Hier als een buisklem. Je koopt de kop en zoekt/koopt ergens 1/2 of 3/4 gasbuis met aan eenzijde schroefdraad. Je kunt nu de lengte zelf bepalen en later aanpassen door een langere buis. Er zijn hier ook andere modellen van die je van een houten balk moet voorzien. Let op neem geen hele goedkope die kun je niet voldoende spannen. Voor een kleine plank heb je er toch wel 4 voor nodig. Of een goedkope klem die mij wel bevalt Lijmtang 1000 x 120 mm (zijn er ook kleiner).
Verder zou ik toch echt overwegen om een goede bovenfrees aan te schaffen en hier je planken mee te vlakken. Er zijn talloze youtube filmpjes hierover. Een vlak en vandikte bank die een beetje snijplank aankan moet toch wel 30 cm breed zijn en liefst 40 cm. En dan is het nog een dingetje om er een kopshouten plank doorheen te jagen. Hier moet je dan al extra hout tegen aanlijmen om het uitbreken op te vangen.
Super bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zal me eens gaan verdiepen in de korpusklemmen van Bessey en de sergant klem. Qua hout ben ik me nog in aan het lezen en welk hout ik wil gebruiken. Maar ik dacht ga eerst eens kijken welke gereedschappen ervoor nodig zijn voordat ik mijn hele schuur vol hout heb liggen.
Ik zag inderdaad op veel filmpjes dat mensen een bovenfrees gebruiken om te vlakken doormiddel van een mal te maken. Zoals ik zei wil ik echter niet teveel aankopen nu al doen en vooral eerst eens kijken hoe leuk ik het vind. Ben ondertussen wel benieuwd waar een goede bovenfrees aan moet voldoen. Ik was even gaan googlen en ik zie echt grote verschillen in de prijs soms.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Je kunt ook de eerste keer het hout gevlakt en op maat kopen. De forum houtleverancier is Masave, linkje onder de knop DONATE. Ook een stuk is mogelijk. Weet alleen nu niet hoe hij zit met de verhuising.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Die sergeant / serre-joint klemmen kan je ook kopen voor op een houten balk. Daarvan heb ik ooit een hele set gekocht, ook met het idee dat je dan makkelijker rare lengtes klemmen kunt maken. Ik heb deze gekocht: Irwin professionele serre-joint lijmklem| Toolstation.nl . Die waren toen wel veel, veel goedkoper . Hiermee heb ik het blad en de zijkanten van mijn werkbank ook geklemd.

De Bessey klemmen heb ik ook gekocht toen Amazon ze verkeerd prijsde, dat zijn echt fijne klemmen.
Paul Sellers raadt de Silverline klemmen aan, die hebben ten opzichte van de serre-joints die je op hout zet wel als voordeel dat je de kop snel kunt verplaatsen: Screwfix Sash Clamps Upgraded (UK) - Paul Sellers' Blog .
 
  • Leuk
Waarderingen: Obineon

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Mooi project wat je voor ogen hebt, @Obineon.
Tegelijkertijd veel vragen, dus ik poog om een overzichtelijke aanvulling te geven op de goede informatie hierboven.

Allereerst het project: een snijplank is een mooi begin om met hout te leren werken. De snijplank uit je filmpje is opgebouwd uit langshout, dat wil zeggen hout dat in de lengte verlijmd is. In die oriëntatie laat het hout zich goed met handgereedschap bewerken.
De andere variant is een kopshouten snijplank, waarbij kleine segmenten met de kopse kant omhoog aan elkaar verlijmd zijn (zo'n schaakbord patroon). Dat kost veel herhaalbare, nauwkeurige zaagsneden, en kopshout is moeilijker te bewerken. Voor dit soort type snijplank ontkom je bijna niet aan elektrisch gereedschap.
Dus, mooi beginnen met de langshouten plank en wat simpel handgereedschap! Mijn advies: begin eerst met een plank uit 3 of 4 delen om te oefenen voordat je het voorbeeld uit het filmpje maakt met 10+ segmenten. Het is essentieel dat de delen naadloos aansluiten, en dat je snel en vlak verlijmd.

Dan het gereedschap: koop vlak hout bij een betere fijnhouthandel, en dan kan je in principe met een handzaag en een simpele no. 4 schaaf toe voor dit project (en natuurlijk basis aftekengereedschap). Met een zaagtafel erbij wordt het alleen nog maar makkelijker. Strips zagen op de zaagtafel, als die goed afgesteld is kan je bijna direct verlijmen, en dan vlakken met de handschaaf.
Qua schaaf, koop een goede. Zoek tweedehands een Stanley no. 4 met houten (!) handvatten voor een paar tientjes, dat kan bijna niet fout gaan. Moet het per se Stanley zijn? Nee, maar tenzij je wilt verdiepen in alle varianten en merken, is dit een veilige keuze. Er zijn ook nieuwe te koop, maar dan zal je dieper in buidel moeten tasten.
Nieuw of tweedehands, die schaaf moet geslepen worden. Zoek op dit forum naar bijvoorbeeld diamantplaten, en voor 20-30€ ben je op weg.
Verder heb je een setje reilatten ("twist sticks") nodig om te meten of de plank mooi vlak is. Die kan je gaandeweg maken van twee latjes resthout. Zeker met een zaagtafel is dat in 5 minuten gedaan.

Paul Sellers raadt de Silverline klemmen aan, die hebben ten opzichte van de serre-joints die je op hout zet wel als voordeel dat je de kop snel kunt verplaatsen: Screwfix Sash Clamps Upgraded (UK) - Paul Sellers' Blog .
Die klemmen heb ik gekocht (voor een snijplank toevallig..) omdat ik geen betaalbaar alternatief kon vinden (2x600 en 2x900 mm.). Maar het veelgehoorde commentaar is waar, namelijk dat ze torderen bij stevig aandraaien. Ik heb mijn klemmen inmiddels ook verstevigd met hout, maar dat is ook zonde van de tijd.
Ik zag laatst dit filmpje:
Als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken, zou ik zijn advies opvolgen (let wel, dit is een ander model dan de HBM die hier niet zo goed werden beoordeeeld: Ervaring HBM lijmklemmen gezocht)
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Mooi project wat je voor ogen hebt, @Obineon.
Tegelijkertijd veel vragen, dus ik poog om een overzichtelijke aanvulling te geven op de goede informatie hierboven.

Allereerst het project: een snijplank is een mooi begin om met hout te leren werken. De snijplank uit je filmpje is opgebouwd uit langshout, dat wil zeggen hout dat in de lengte verlijmd is. In die oriëntatie laat het hout zich goed met handgereedschap bewerken.
De andere variant is een kopshouten snijplank, waarbij kleine segmenten met de kopse kant omhoog aan elkaar verlijmd zijn (zo'n schaakbord patroon). Dat kost veel herhaalbare, nauwkeurige zaagsneden, en kopshout is moeilijker te bewerken. Voor dit soort type snijplank ontkom je bijna niet aan elektrisch gereedschap.
Dus, mooi beginnen met de langshouten plank en wat simpel handgereedschap! Mijn advies: begin eerst met een plank uit 3 of 4 delen om te oefenen voordat je het voorbeeld uit het filmpje maakt met 10+ segmenten. Het is essentieel dat de delen naadloos aansluiten, en dat je snel en vlak verlijmd.

Dan het gereedschap: koop vlak hout bij een betere fijnhouthandel, en dan kan je in principe met een handzaag en een simpele no. 4 schaaf toe voor dit project (en natuurlijk basis aftekengereedschap). Met een zaagtafel erbij wordt het alleen nog maar makkelijker. Strips zagen op de zaagtafel, als die goed afgesteld is kan je bijna direct verlijmen, en dan vlakken met de handschaaf.
Qua schaaf, koop een goede. Zoek tweedehands een Stanley no. 4 met houten (!) handvatten voor een paar tientjes, dat kan bijna niet fout gaan. Moet het per se Stanley zijn? Nee, maar tenzij je wilt verdiepen in alle varianten en merken, is dit een veilige keuze. Er zijn ook nieuwe te koop, maar dan zal je dieper in buidel moeten tasten.
Nieuw of tweedehands, die schaaf moet geslepen worden. Zoek op dit forum naar bijvoorbeeld diamantplaten, en voor 20-30€ ben je op weg.
Verder heb je een setje reilatten ("twist sticks") nodig om te meten of de plank mooi vlak is. Die kan je gaandeweg maken van twee latjes resthout. Zeker met een zaagtafel is dat in 5 minuten gedaan.


Die klemmen heb ik gekocht (voor een snijplank toevallig..) omdat ik geen betaalbaar alternatief kon vinden (2x600 en 2x900 mm.). Maar het veelgehoorde commentaar is waar, namelijk dat ze torderen bij stevig aandraaien. Ik heb mijn klemmen inmiddels ook verstevigd met hout, maar dat is ook zonde van de tijd.
Ik zag laatst dit filmpje:
Als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken, zou ik zijn advies opvolgen (let wel, dit is een ander model dan de HBM die hier niet zo goed werden beoordeeeld: Ervaring HBM lijmklemmen gezocht)
Hallo,

Super bedankt voor de uitgebreide reactie @Paul90. Ik ga even al deze informatie verwerken en goed uitzoeken. Zoals ik zei ben nog erg beginnend dus ik vind het erg fijn dat het allemaal zo uitgebreid is uitgelegd. Ik zag inderdaad dat hij vele planken aan elkaar lijmde en wilde zelf al uitzoeken hoe ik dit met minder planken kan doen maar wel de juiste dikte krijgen. Want ik zie op veel filmpjes mensen strips zagen van een plank en dat dit dan de dikte van de plank is. Wanneer je 3 of 4 stukken doet heb je dan toch een minder dikke plank, je gaat deze namelijk niet, zoals op het filmpje, met de breedste kant tegen elkaar plakken? (of zit ik nu echt helemaal verkeerd te denken?) Mij zelf lijkt het leuk om als ik bijvoorbeeld 3 stukken om doen dan 2 lichtere stukken (buitenkanten) en een donker stuk (middenstuk) te doen en dan nog bijvoorbeeld een tweede plank andersom. Welk hout dit dan is wordt het volgende uitzoek idee.

Ik ga zeker eens op internet zoeken naar zo Stanley no4! bedankt voor de tip. En van de lijmklemmen ga ik ook even het filmpje en de blog kijken. Fijn dat je ook je eigen ervaring deelt hierin. Bij veel filmpjes on line vraag ik me namelijk wel eens af wat sponsoring doet met het testresultaat.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Graag gedaan! Ik had verwacht dat je inmiddels bedolven zou zijn onder de informatie, maar dat viel mee.
Ik kan in ieder geval zeggen dat veel van je vragen en onzekerheden nu snel weg zijn na één of twee snijplanken.

Mij zelf lijkt het leuk om als ik bijvoorbeeld 3 stukken om doen dan 2 lichtere stukken (buitenkanten) en een donker stuk (middenstuk) te doen en dan nog bijvoorbeeld een tweede plank andersom. Welk hout dit dan is wordt het volgende uitzoek idee.
Hartstikke leuk idee! En dat is een simpel begin inderdaad.
Koop bij een fijnhouthandel geschaafd hout op de dikte die je wilt (iets dikker dan de dikte van de snijplank), en zaag daar vervolgens stroken van de juiste breedte van om te verlijmen. Masave bijvoorbeeld levert (tegen meerprijs) alles op maat, anders dan de reguliere handelsmaten, ook in kleine partijen. Vierzijdig geschaafd hout is weliswaar duurder, maar zonder vlakbank is dat wel fijn om mee te beginnen. Het is mogelijk om met de hand te vlakken, maar dat vergt wat ervaring en inzicht. Je merkt vanzelf wanneer je aan die uitdaging toe bent.

je gaat deze namelijk niet, zoals op het filmpje, met de breedste kant tegen elkaar plakken? (of zit ik nu echt helemaal verkeerd te denken?)
Nee, je denkt helemaal goed! In jouw filmpje bestaat de plank uit heel veel smalle stroken, die hoger zijn dan breed. Dat is een keuze omwille van de esthetiek van de verschillende houtsoorten. Het vergt precisie om zoveel stroken strak te verlijmen, vandaar dat je slim bent om eerst te beginnen met een snijplank uit drie delen.

Bij veel filmpjes on line vraag ik me namelijk wel eens af wat sponsoring doet met het testresultaat.
Gezond argwaan is zeker goed. Voor wat betreft houtbewerken met handgereedschap zijn er gelukkig een paar professionals op YouTube die goede en onafhankelijke filmpjes zonder poespas maken, waaronder Paul Sellers en Bob Rozaieski. Toevallig heeft die laatste onlangs een hele serie over een snijplank gemaakt, de moeite waard om te bekijken!
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Graag gedaan! Ik had verwacht dat je inmiddels bedolven zou zijn onder de informatie, maar dat viel mee.
Ik kan in ieder geval zeggen dat veel van je vragen en onzekerheden nu snel weg zijn na één of twee snijplanken.


Hartstikke leuk idee! En dat is een simpel begin inderdaad.
Koop bij een fijnhouthandel geschaafd hout op de dikte die je wilt (iets dikker dan de dikte van de snijplank), en zaag daar vervolgens stroken van de juiste breedte van om te verlijmen. Masave bijvoorbeeld levert (tegen meerprijs) alles op maat, anders dan de reguliere handelsmaten, ook in kleine partijen. Vierzijdig geschaafd hout is weliswaar duurder, maar zonder vlakbank is dat wel fijn om mee te beginnen. Het is mogelijk om met de hand te vlakken, maar dat vergt wat ervaring en inzicht. Je merkt vanzelf wanneer je aan die uitdaging toe bent.


Nee, je denkt helemaal goed! In jouw filmpje bestaat de plank uit heel veel smalle stroken, die hoger zijn dan breed. Dat is een keuze omwille van de esthetiek van de verschillende houtsoorten. Het vergt precisie om zoveel stroken strak te verlijmen, vandaar dat je slim bent om eerst te beginnen met een snijplank uit drie delen.


Gezond argwaan is zeker goed. Voor wat betreft houtbewerken met handgereedschap zijn er gelukkig een paar professionals op YouTube die goede en onafhankelijke filmpjes zonder poespas maken, waaronder Paul Sellers en Bob Rozaieski. Toevallig heeft die laatste onlangs een hele serie over een snijplank gemaakt, de moeite waard om te bekijken!
Hallo,

Ik ben zeker bedolven onder informatie, maar wat ik merk is hoe meer ik op het moment lees en zie hoe meer vragen ik heb. En wat je zegt het is ook een stuk onzekerheid wat hierin meespeelt. Ik heb pas 1 echt project gehad en dat was het maken van 2 nachtkastjes ( een heel ander proces ). Goede tip van de fijnhouthandel inderdaad, hier ga ik zeker even naar googlen en eens kijken hoe dit werkt!
Slim om inderdaad te beginnen met vierzijdig geschaafd hout.
Daarnaast bedankt voor de tips voor die personen die ik kan kijken op youtube. Ga ik me daar ook even verder in verdiepen.
Ik kan in ieder geval mijn plan op papier verder gaan uitschrijven zodat ik dadelijk goed weet wat ik nodig heb en waar ik het kan halen. Nogmaals bedankt voor de vele tips!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik ben zeker bedolven onder informatie, maar wat ik merk is hoe meer ik op het moment lees en zie hoe meer vragen ik heb. En wat je zegt het is ook een stuk onzekerheid wat hierin meespeelt.
Dat is een heel erg herkenbare valkuil waar ik zelf ook nog vaak genoeg in trap.
Je idee voor de snijplank is heel overzichtelijk om mee te beginnen, en je zal merken dat je heel snel veel leert.

Verder vind ik de twee personen die ik linkte erg prettig, omdat ze je min of meer aan de hand nemen en juist alle drempels en onzekerheden proberen weg te nemen.
Paul Sellers heeft ook hele blogs geschreven over basisgereedschap, wat nodig is en wat "leuk om te hebben", en hoe de noodzakelijke dingen goed maar betaalbaar te vinden. Ironisch gebruikt hij veel woorden om te zeggen dat het allemaal niet zo nauw komt.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Ja dat snap ik, als je ziet dat alles een bepaalde benaming heeft en dat er veel gebruik gemaakt wordt voor vaktermen en veel mensen zeggen: dit is hoe ik erover denk, maar iemand anders kan iets anders denken. Ik heb zelf dit filmpje nog gevonden die wat minder stukken gebruikt (misschien wil ik wel wat grotere vlakken gebruiken eerste keer). Ik heb in ieder geval weer wat kijk en leesvoer voor de komende dagen zodat ik vooruit kan!


Het is inderdaad belangrijk om een onderscheid te maken van wat je moet hebben en wat handig is. Zeker als beginnend, want er is niet normaal veel om te kopen!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
veel mensen zeggen: dit is hoe ik erover denk, maar iemand anders kan iets anders denken.
.. en erger nog, ze kunnen allemaal gelijk hebben! Meerdere wegen leiden naar Rome.
Dat kan ik wel waarderen bij Paul Sellers; hij laat vaak meerdere methodes zien, afhankelijk van het gereedschap dat je voorhanden hebt.
Ik heb zelf dit filmpje nog gevonden die wat minder stukken gebruikt (misschien wil ik wel wat grotere vlakken gebruiken eerste keer). Ik heb in ieder geval weer wat kijk en leesvoer voor de komende dagen zodat ik vooruit kan!

Let wel, in dit filmpje wordt een stevige investering aan elektrisch gereedschap gebruikt: een goede tafelzaag, excenterschuurmachine, en een bovenfrees. De excenterschuurmachine en bovenfrees zijn voor dit project prima te vervangen door een simpele handschaaf, zoals Bob Rozaieski demonstreert. De stroken zijn ook te zagen met een handzaag, maar ach, als je toch een tafelzaag hebt staan...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Hallo,

Super bedankt voor de uitgebreide reactie @Paul90. Ik ga even al deze informatie verwerken en goed uitzoeken. Zoals ik zei ben nog erg beginnend dus ik vind het erg fijn dat het allemaal zo uitgebreid is uitgelegd. Ik zag inderdaad dat hij vele planken aan elkaar lijmde en wilde zelf al uitzoeken hoe ik dit met minder planken kan doen maar wel de juiste dikte krijgen. Want ik zie op veel filmpjes mensen strips zagen van een plank en dat dit dan de dikte van de plank is. Wanneer je 3 of 4 stukken doet heb je dan toch een minder dikke plank, je gaat deze namelijk niet, zoals op het filmpje, met de breedste kant tegen elkaar plakken? (of zit ik nu echt helemaal verkeerd te denken?) Mij zelf lijkt het leuk om als ik bijvoorbeeld 3 stukken om doen dan 2 lichtere stukken (buitenkanten) en een donker stuk (middenstuk) te doen en dan nog bijvoorbeeld een tweede plank andersom. Welk hout dit dan is wordt het volgende uitzoek idee.

Ik ga zeker eens op internet zoeken naar zo Stanley no4! bedankt voor de tip. En van de lijmklemmen ga ik ook even het filmpje en de blog kijken. Fijn dat je ook je eigen ervaring deelt hierin. Bij veel filmpjes on line vraag ik me namelijk wel eens af wat sponsoring doet met het testresultaat.
Kijk ook even bij Duco tools. Die verkopen gebruikt gereedschap van goede kwaliteit.
Het verschil tussen een stanley met een houten handvat en een kunststof is vaak niet op een foto te zien.
Het is niet belangrijk of er een houten of kunststof handvat opzit. Wat het belangrijkste is dat de kwaliteit van de stanley's met houten handvat veel beter is dan die met een kunststof handvat.
De echt oude kunnen voor veel geld weg gaan en er zijn ook nog vervalsingen. ( dan zit je wel in de collector items) Als jij mailt naar duco tools dat je een goede stanley met houten handvat wil om regelmatig te gebruiken dan krijg je een goede. Betaal je misschien wat extra maar val je geen buil. Vraag ook even of de zool vlak is. Het vlakken is niet moeilijk maar kost tijd. Ik ben zelf een keer 3.5 uur aan een stanley 60 1/2 bezig geweest met schuren. En ja dat was een nieuwe. Meestal gaat dit veel sneller.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
.. en erger nog, ze kunnen allemaal gelijk hebben! Meerdere wegen leiden naar Rome.
Dat kan ik wel waarderen bij Paul Sellers; hij laat vaak meerdere methodes zien, afhankelijk van het gereedschap dat je voorhanden hebt.

Let wel, in dit filmpje wordt een stevige investering aan elektrisch gereedschap gebruikt: een goede tafelzaag, excenterschuurmachine, en een bovenfrees. De excenterschuurmachine en bovenfrees zijn voor dit project prima te vervangen door een simpele handschaaf, zoals Bob Rozaieski demonstreert. De stroken zijn ook te zagen met een handzaag, maar ach, als je toch een tafelzaag hebt staan...
Ik ben dus bezig met een tafelzaag om over te nemen van iemand die ik ken met wat assecoires ervoor en ik heb een schuurmachine die ik nu gebruik om meubels op te schuren en schilderen waar nodig. Het filmpje heb ik mee gekozen om te kijken hoe ik het eruit wil laten zien. Als ik iets geleerd heb op internet is dat je 10 dingen moet kijken en daarvan een plan van moet samenstellen.

Ik was al wat filmpjes aan zoeken van Paul sellers inderdaad. Komende dagen weer te verdiepen. Ben nu vooral op papier aan het zetten wat ik welke stap moet doen en wat ik daarvoor (minimaal) nodig heb. Dan heb ik wat overzicht in al de informatie! En weet ik wat ik nog moet halen en waar. Heb door fijn houthandel tip in ieder geval de twee hout soorten al gekozen (noten en beuken)! Dankje voor die tip.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Kijk ook even bij Duco tools. Die verkopen gebruikt gereedschap van goede kwaliteit.
Het verschil tussen een stanley met een houten handvat en een kunststof is vaak niet op een foto te zien.
Het is niet belangrijk of er een houten of kunststof handvat opzit. Wat het belangrijkste is dat de kwaliteit van de stanley's met houten handvat veel beter is dan die met een kunststof handvat.
De echt oude kunnen voor veel geld weg gaan en er zijn ook nog vervalsingen. ( dan zit je wel in de collector items) Als jij mailt naar duco tools dat je een goede stanley met houten handvat wil om regelmatig te gebruiken dan krijg je een goede. Betaal je misschien wat extra maar val je geen buil. Vraag ook even of de zool vlak is. Het vlakken is niet moeilijk maar kost tijd. Ik ben zelf een keer 3.5 uur aan een stanley 60 1/2 bezig geweest met schuren. En ja dat was een nieuwe. Meestal gaat dit veel sneller.
Bedankt voor de tip! Ga zeker kijken. En nu snap ik ook goed waarom het houten handvat! Dankjewel.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Heb door fijn houthandel tip in ieder geval de twee hout soorten al gekozen (noten en beuken)!
Mooi, zijn twee fijne houtsoorten en zeer geschikt als snijplank. Esdoorn wordt ook veel gebruikt in combinatie met noten, maar dat is wel wat duurder dan beuken.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Mooi, zijn twee fijne houtsoorten en zeer geschikt als snijplank. Esdoorn wordt ook veel gebruikt in combinatie met noten, maar dat is wel wat duurder dan beuken.
O Esdoorn is inderdaad ook erg mooi. Misschien wanneer ik een tweede of derde plank ga maken dat ik deze erbij doe. Ik zelf had ook perenhout en kers gezien dat mooi zou kunnen zijn. Echt nogmaals super bedankt voor alle informatie en tips. Ik heb mijn plan een heel stuk kunnen uitwerken nu en dan kan ik gaan bestellen wat ik nodig heb en toch maar echt eens beginnen. Ik had even nagevraagd welke zaagtafel ik kon overnemen. Dit is de scheppach hs105. Hij heeft wel wat aanpassingen gedaan vertelde hij met hout. (zie afbeelding). Dus ben erg benieuwd.
 

Bijlagen

  • IMG-20220912-WA0011.jpg
    IMG-20220912-WA0011.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 15

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Maar ik dacht ga eerst eens kijken welke gereedschappen ervoor nodig zijn voordat ik mijn hele schuur vol hout heb liggen.
Dat is een goed idee. Ook is het verstandig om hetzelfde te doen met gereedschap. Voor je het weet heb je een werkbank van die meter die afdrukken maakt in de vloer omdat ie zo zwaar is..:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.