scharnieren van deur vervangen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De deur naar onze garage wil niet goed op slot en ik moet hem aan de klink optillen om hem op slot te krijgen. Dus of de scharnieren zijn versleten, of de schroeven zitten los in het kozijn. De garage is van 1982/1983 dus ik denk dat de scharnieren ook zo oud zijn. Het probleem is merkbaarder als de deur een tijd heeft open gestaan.
Ik heb overwogen om de schroeven één voor één te vervangen, maar denk dat ik het probleem eerder erger maak.
Hoeveel werk is het om een hardhouten buitendeur met grote ruit los te halen uit de scharnieren? Ik ga er even vanuit dat ik dit alleen moet oplossen, mijn vrouw kan niet helpen met tillen.
Waar moet ik op letten? Wat zijn de handigheidjes?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je tikt de scharnierpennen er uit en je kan hem er zo uit tillen. Je weet zeker dat niet het kozijn wat verzakt is? Ruimte op de scharnieren kan je zo zien, als je de deur optilt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Je tikt de scharnierpennen er uit en je kan hem er zo uit tillen. Je weet zeker dat niet het kozijn wat verzakt is? Ruimte op de scharnieren kan je zo zien, als je de deur optilt.
Kozijn verzakt, daar had ik nog niet aan gedacht. De onderdorpel is wel verrot dus die moet nog worden vervangen, maar kan dat leiden tot een verzakt kozijn? Ik weet niet beter dan dat de dorpel en het kozijn niet zijn verbonden.
En hoe corrigeer je dat?


De scharnierpennen zijn "symmetrisch" dus ik moet even uitzoeken hoe je deze demonteert.
Het is een dikke hardhouten deur, dus die weegt wel wat. Eruit is altijd eenvoudiger dan terugplaatsen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Het ligt er aan waar de deur aanloopt , de deur kan ook verzakt zijn .
Dan staan de verbindingen open.
De scharnieren kan je ook een voor een vervangen , zet de deur 90 graden open en met een spie op de hoogte zetten die hij moet hebben .

Succes Willem .
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Voor het verwijderen van de deur, zou ik ook niet moeilijk doen om de pennen eruit te tikken, maar de schroeven los draaien. Dus de deur zoals bovengenoemd open zetten zodat je bij de schroeven kunt.
Eerst bij alle scharnieren de schroeven op 1 na verwijderen, maar wel zorgen dat je die laatste schroef al een stukje los (en weer vast) hebt zodat je daar op het laatst niet mee staat te hannessen. Dan de middelste, vervolgens de onderste en als laatste de bovenste losmaken. Zorgen dat de deur op een klos/wig steunt (zowel aan de scharnier- als de klink-kant!) en iemand de deur vast laten houden zodat deze rechtop blijft staan.
En dan de deur plat leggen op een tafel of een paar schragen. Wel het handigst als je hier iemand bij hebt die even mee kan helpen (buurman ofzo?), maar diegene is alleen nodig bij het uitdraaien van de laatste schroeven uit het kozijn. (daarom ook de tip om eerst alle overige schroeven eruit te hebben, dan staat daarbij niemand op je vingers te kijken....)

Bij het terugplaatsen van de deur weer in omgekeerde volgorde: eerst stellen op de klossen en dan per scharnier 1 of 2 schroeven vastdraaien, testen en verder vastzetten.

Is de deur nog goed haaks? Naast het feit dat de verbindingen open staan, zou het niet-haaks zijn van de deur een aanwijzing kunnen zijn voor het los zitten van de verbindingen. Dan moet de haaksheid veranderen tijdens het optillen van de deur.
Bij een verzakt kozijn moet je ook ruimte zien tussen de bovenkant van het kozijn en het bovenliggende metselwerk (?).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als het een Hardhouten deur en kozijn zijn, dan kan je beter de scharnierpennen er uit tikken. De kans dat je de schroeven er uit kan draaien zonder ze af te draaien is erg klein. Als de deur dicht is kun je toch zien waar het probleem zit?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Je kunt ook even testen of je scharnieren versleten zijn/schroeven los zitten. Doe de deur zo ver mogelijk op liefst haaks. Druk dan tegen de deur (ongeveer op driekwart van de hoogt) voel je speling dan zijn het de scharnier/schroeven.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een update van mijn kant (topic starter). Ik heb foto's gemaakt van de deur in het kozijn en merk dat het op slot draaien op het moment weer beter gaat met dalende temperaturen.
Maar ik heb verder nog niet de tijd gehad om een duidelijke beschrijving te maken van wat ik zie op de foto's en dit alles te posten. En ik heb nog helemaal niet de tijd om het probleem op te lossen:)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.