Scharnier voor kistdeksel, torsiescharnier

Wolv

Nieuw lid
29 sep 2024
3
10
Privé
Dag allemaal,,

Ik ben nieuw op het forum, en ik twijfel of mijn vraag bij het juiste subforum staat. Vergeef me als hij in een andere thuis hoort.
Vanaf youtube doe ik veel inspiratie op. Veel filmpjes worden gemaakt in de USA, en gebruiken daarvoor ook specifieke producten uit dat land.
Voor een speelgoedkist ben ik op zoek naar een scharnier, wat de Amerikanen, specifiek Rockler een "lid stay torsion hinge lid support"-scharnier noemen. Een hele mond vol.
Zie: https://www.rockler.com/lid-stay-torsion-hinge-lid-support-satin-nickel.
De scharnieren blijven open staan in elke positie. Dat voorkomt dat kleine kinderen mogelijk met hun vingertjes tussen de kist en de deksel vast komen te zitten.
Nou ben ik benieuwd of iemand weet of deze scharnieren in Nederland te krijgen zijn, en zo ja waar?
Of is iemand bekend met een alternatief scharnier die dezelfde functionaliteit heeft?
 

Bijlagen

  • 20627-06-1000.png
    20627-06-1000.png
    228,2 KB · Weergaven: 2

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.163
921
Omgeving Leiden
Frictiescharnieren, veerscharnieren. Maar waar je ze kan kopen weet ik niet.
Je zou op een gewoon scharnier een flinke klap op de ogen kunnen geven zodat die stroever loopt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.409
2.942
Gaanderen
Ik vraag me af of het afgebeelde scharnier ook maar iets doet om de deksel in een bepaalde positie te houden.
Ik zie niets in de knoop van het scharnier. Volgens mij voegt Rockler er nog iets aan toe. Een soort uitzetter.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
844
208
Ik vraag me af of het afgebeelde scharnier ook maar iets doet om de deksel in een bepaalde positie te houden.
Dit soort scharnieren heeft een vaste weerstand.Ze worden gemaakt met verschillende weerstand, je moet dus meteen de goede bestellen.

Ik vraag me wel af of die weerstand na xx de klep open en dicht gedaan te hebben nog hetzelfde is, mij lijkt dat op termijn het scharnier steeds ‘losser’ wordt.

Deze scharnieren zijn relatief duur, en of het nou zo’n voordeel is dat een klep in elke stand blijft staan, soms wel maar voor de meeste toepassingen niet, dan doe je een klep of helemaal open of helemaal dicht. Een simpele gasdrukveerveer is naar mijn mening vaak zeker zo handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.