Schaaltjes met schorsrand

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Twee schaaltjes met schorsrand uit tak zoete kers. Het hout is afkomstig van een boom die ter plaatse is afgestorven. Dat maakt dat het hout behoorlijk hard is (voor kersen dan), maar een mooie kleur en tekening heeft.( Hout van een afgestorven boom is vaak mooi van tekening en kleur. De fouten en rotte plekken moet je er bij nemen.)
Het maakt wel dat de rand van het tweede schaaltje rafelig is.

IMG_2357.jpegIMG_2353.jpegIMG_2350.jpegIMG_2356.jpegIMG_2365.jpegIMG_2367.jpegIMG_2369.jpeg

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Ik heb het stammetje inderdaad in zijn geheel opgespannen. De kern zit nog in de schaal. Als je een schaal wilt zonder scheuren is het waarschijnlijk beter om te halveren. Maar in dit hout zaten al scheuren, dus dat maakte niet meer uit. Het stammetje was ook maar 20 cm diameter, bij halveren zou er weinig overgebleven zijn. Ik wilde ook dat de uiteinden zo hoog mogelijk oplopen. In het verleden heb ik nog zulke schaaltjes gedraaid, maar ik kreeg er terug zin vanwege dit filmpje:
Die draait er ook zo een schaal maar ik schat de lengte op zo een 60 cm. Dat past niet op mijn draaibank.
Ben nu aan het experimenteren met een stammetje essen van zo een 12 cm doormeter. Ook in zijn geheel opgespannen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Leuk schaaltje. De opdracht voor onze afdeling houtdraaiers is, maak een schaal met een natuurrand. Daar is dit een mooi voorbeeld van. Ik ben er ook mee bezig en heb ook last van scheurtjes.

Hoe heb je dit geschuurd? Op een draaiende bank of stilstaand?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Op de draaibank schuren is niet mogelijk. Dan zijn je vingers gehakt. Eerst met de Rotex de diepe sporen en dan met ETS . Afgewerkt met de hand met 180 en 240.
De scheuren in het kersenhout zaten al in het stammetje. Het essen schaaltje is nog even afwachten.
Essen heeft naar mijn ervaring niet zo de neiging om te scheuren.
Is van een boom die vorige winter is omgewaaid maar het hout heeft tot gisteren buiten in de regen gelegen. Namiddag heb ik 22% RV gemeten (onverwarmde werkplaats).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Het draaien van deze boemerang ging behoorlijk goed, maar bij het wegdraaien van het laatste stukje (het centerpunt) even niet opgelet. Telkens als ik de beitelsteun en de banjo verplaats moet ik controleren dat hetwerkstuk niet tegen de beitelsteun slaat. Bij het laatste stukje vergeten te controleren en natuurlijk prijs. De schaal is tegen de banjo geslagen en er is een stuk afgebroken. Even balen natuurlijk maar zulke foutjes gebeuren. Ander stuk hout zoeken en opnieuw beginnen. Belangrijkste is dat het lukt en dat zowel de draaibank als ik het aankunnen.
xIMG_2412.jpegIMG_2411.jpegIMG_2410.jpegIMG_2408.jpeg

Bijlagen

• IMG_2409.jpeg
    IMG_2409.jpeg
    112,5 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: EdP en John1969

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Jammer, het overkomt bijna elke draaier. Ga je nog proberen deze te lijmen?
Neen, het hout is nog tamelijk nat en de schade gaat zichtbaar blijven.Lijmen gaat nu waarschijnlijk niet lukken en na drogen gaan de vervormingen waarschijnlijk te groot zijn om de stukken nog tegen elkaar te krijgen. Af en toe een werkstuk dat mislukt hoort er inderdaad bij. Ik heb nog genoeg hout liggen, dus gewoon een nieuwe poging.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
En twee filmpjes. De kwaliteit is slecht, maar dat ligt voor een belangrijk stuk aan het hoesje van mijn telefoon. De kunststof bescherming is behoorlijk gekrast waardoor de opname wazig is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Nico Oosthoek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.