Schaaltje met natuurrand

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.841
3.197
Gaanderen
Ik ben niet de enige die bezig is met een schaal met een schors rand. Geruime tijd geleden had ik ook een poging gewaagd en daar was ik zeer tevreden mee, maar maakte een verkeerde beweging met mijn guts en raakt de draaiende schaal. Nog wat geprobeerd, maar met een wanddikte van 3 mm was het niet meer te herstellen.

20241230_203137.jpg
20241230_203154.jpg
Ik had de andere helft van de stam nog liggen dus poging 2
Hout is van een sierkers en is nat hout.
20241230_203130.jpg
Ook niet perfect, maar deze kon ik nog redden. Er bleek een storend scheurtje in te zitten. Dit resulteerde in een groef aan 2 zijde van de schaal. Deze is eruit geschuurd.
Later ging dit schaaltje vliegen. Bij het eraf draaien van de voet spleet het hout. Hierdoor ontbreekt er een stukje schors.
Schaal is geolied met danish oil ander schaal is niet afgewerkt en niet gescheurd.
20241230_203143.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
444
258
‘s-Hertogenbosch
Schaaltjes zijn mooi getekend, maar akelig dun, petje af, nat hout vervormd tijdens het draaien,
Hoe houd je het stabiel, bij mij kan ik het zo bij die dikte vlot een halve centimeter vervormen, en dan ook nog eens de middelpunt vliegende kracht….. bij het minste scheurtje…… vliegen 🫣…. Brokkenpap

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.625
557
Steenbergen, Noord Brabant
Schaaltjes zijn mooi getekend, maar akelig dun, petje af, nat hout vervormd tijdens het draaien,
Hoe houd je het stabiel, bij mij kan ik het zo bij die dikte vlot een halve centimeter vervormen, en dan ook nog eens de middelpunt vliegende kracht….. bij het minste scheurtje…… vliegen 🫣…. Brokkenpap
+1. Die ervaringen heb ik ook. Maar ja, daar zit ook de uitdaging. Ik kom voorlopig nog niet verder dan een 7mm. Mooie vorm ook(y).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.841
3.197
Gaanderen
Gewoon natspuiten en je vinger er tegen aan houden dan draaien met een hand. Ik heb hier nog wat hulst liggen van een jaar oud. Dit is echter wel een houtsoort die heel snel scheurt.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.