Schaal uit wortelknol prunus voorgedraaid

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een 'elastische' opstelling gaat volgens mij ook niet bijdrage aan stabiliteit. Dus geen trillingsdempers en aanverwanten. Ik had ze eerst ook op houten blokken staan, maar dat was geen succes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Gisteren een tweede blok opgespannen. Veertig cm doorsnede en dertig hoog. Paste net op de draaibank.
IMG_0370.jpeg

IMG_0379.jpeg

IMG_0371.jpeg

Ik kon met dit stuk ook niet boven de 300 toeren gaan. De draaibank blijft mooi op haar plek staan, maar de kop begint te slingeren. Het bovenste deel waar de as zit begint dan zichtbaar te slingeren terwijl de voet mooi blijft staan. Dus echt tegen de limiet. Maar het werkt prima. Het hout is vrij zacht en laat zich mooi snijden met lange spanen.
Het hout is wel slecht. Een flink deel is pot rot en spons. Veel blijft er niet over.
IMG_0382.jpeg

Het gaat een schaal met een gat in worden.
IMG_0380.jpeg
Ik denk dat ik Jurriaan zijn idee ga volgen en niet verder uithollen en een brede rand behouden. Hopelijk droogt het behoorlijk zonder veel werken. Misschien achteraf dan nog een schaaltje maken om er onder te zetten.
Of bijvoorbeeld iets in keramiek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De schaal is ondertussen droog, geschuurd en afgewerkt. Het schuren van de binnenkant heb ik met het schuurhulpstuk van Arbotech gedaan. Het was de eerste keer dat ik dit gebruikte en ben tevreden van het hulpstuk. Het werkt snel en goed.
De schaal zit er goed uit. Ben er nog niet uit of het helemaal mijn smaak is, maar anders is vast wel iemand die ik er blij mee kan maken.
Afgewerkt met tungolie.


IMG_0671.jpeg

IMG_0670.jpegIMG_0669.jpegIMG_0668.jpegIMG_0667.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.