Schaal(tje) uit gouden regen

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Zo. Al een tijd niets meer gepost dankzij een veel te hete zomer en andere prioriteiten - o.a. van m'n werk.
Met dank aan @chevy66 heb ik sinds enige tijd een paar dikke stamdelen goudenregen in de houtvoorraad. Uit een van die delen heb ik in April/Mei wat schalen e.d. voorgedraaid, deze in een papieren zak gestoken, dicht gevouwen en weggelegd. En die leg je dan natuurlijk niet op een voor de hand liggende plek:unsure:.......
dus kwam ik die papieren zakken weer tegen tijdens de zoektocht naar iets anders;). Owjaaa, die hadden we ook nog. Dus het stof van de draaibank verwijderd en weer eens een poging tot draaien ondernomen met hieronder de foto's van het resultaat. Buitendiameter = 23,5 cm, hoogte = 10 cm wanddikte = 1 cm.
DSC_0155.jpg
Voor de verandering eens een licht profiel in de rand gedraaid. Heeft wel wat...
DSC_0157.jpg
Mooie tekening in het hout...
DSC_0156.jpg
En toch weer een leermoment. Bij het afwerken met de Verbeterde Danish Oil krijg ik bij het afwerken - met name op de buitenzijde - een vlekkerig oppervlak. Ondanks het strikt volgen van de gebruiksaanwijzing. Dat was zo lelijk, dat ik toch moest besluiten de buitenzijde iets af te draaien om weer een maagdelijk oppervlak te verkrijgen:cry:. Ondanks de scherpe gereedschappen dan toch wat vibratie in de schaal tijdens het afdraaien. Dat was met intensief schuren niet meer weg te werken. Op het oog leek het netjes, maar bij het wederom in de olie zetten, kwamen ze keurig netjes weer tevoorschijn. Is op deze foto goed te zien.DSC_0158.jpg
Na het afdraaien van de pen op de bodem, deze iets hol gedraaid, geschuurd, m'n brandmerkje er in gezet en toen ook afgewerkt met de olie.
DSC_0159.jpg
Qua vorm is het - vind ik - een mooi schaaltje geworden. De afwerking - Soit, daar moet ik nog eens over nadenken:unsure:...
Ik sluit af met een vraag: dat vlekkerige uiterlijk, komt dat door het hout (er zijn delen die de olie sneller opnemen en delen waar dat langer duurt)? Heb ik iets fout gedaan? Ik heb telkens met een kwastje dun opgebracht, half uurtje laten intrekken en dan het overtollig materiaal er af geveegd en dan 24 uur laten uitharden voordat de volgende laag er over heen ging. Ik denk dat er nu zo'n 10-11 lagen op zitten. Ik had een glanzend uiterlijk willen bereiken, ik begrijp dat er dan meer dunne lagen moeten worden aagebracht, maar daar ben ik mee gestopt (voorlopig dan).
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Mooi schaaltje uit mooi hout!
Heb je de olie verdunt? Zelf ben ik niet weg van Danish oil. Ik vind het resultaat niet zo geweldig. Tungolie micro kristallijne was geven betere resultaten hoewel die na een tijd soms ook nog eens gepolijst moeten worden.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Da’s ‘n idee….aan verdunnen heb ik niet gedacht. Had ik wel kunnen doen want ik heb terpentijnolie in huis. Dat ga ik bij de volgende eens proberen. Dank voor de tip heren!
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Leuk dat die stronk van vaders zulk mooi getekend hout oplevert. Heb je ook al wat van het vorkstuk gedraaid ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ja mijn eerste schaal met melamine lak is nog steeds niet af. Ik schat een 34 cm. Die heb ik met warm weer gedaan. Vier keer reeds geschuurd.:eek:. Is nu redelijk maar ik ga de lak eens verdunnen en dan zien we het wel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi om te zien dat je na een pauze weer aan de slag gaat! En een mooi schaaltje uit prachtig hout. Dat randje is wel subtiel interessant.
De vlekken krijg je ook wel als je kersen afwerkt. Schuren tot minimaal 400 is vaak dan de oplossing, misschien hier ook?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.