Schaal Esdoorn met Slaap

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goedemorgen!

Een jaar of zes geleden heb ik samen met mijn vader een esdoorn gekapt. Een deel van het hout heb ik in zogenaamde "bowl blanks" gezaagd, maar omdat een hele boom iets te veel van het goede was om in 1 keer te verwerken, en esdoorn qua tekening een vrij saaie houtsoort is, heb ik het overgrote deel in het bos begraven. Half in de bosbodem en er overheen een dikke laag bladeren. Het doel was om schimmels de kans te geven zicht te ontwikkelen in het hout en er op termijn mooie werkstukken van te maken.

Dan komt na een aantal jaren het moment dat het hout opgegraven kan worden. Na wat zaagwerk zag het er zo uit:

20171116_095433.jpg

Daar was ik toch wel bijzonder tevreden over.

Na nog een aantal jaren drogen heb ik afgelopen weken voor het eerst een deel van dit hout gebruikt om een schaal te draaien:

De schaal is 27 cm in diameter en 6 cm hoog. Als afwerking is gekozen voor Osmo Hardwax zijdeglans.

Esdoorn Schaal-1-3.jpgEsdoorn Schaal-2-3.jpgEsdoorn Schaal-3-3.jpgEsdoorn Schaal-4-3.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, René
 

Bijlagen

  • Esdoorn Schaal-2-2.jpg
    Esdoorn Schaal-2-2.jpg
    2 MB · Weergaven: 6
  • Esdoorn Schaal-3-2.jpg
    Esdoorn Schaal-3-2.jpg
    2 MB · Weergaven: 5

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Het saaie is er nu wel af, prachtige tekening. Ook een mooie robuuste vorm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Kan ik kort over zijn. Top ga zo door. Je kunt overwegen om de bodem iets kleiner te maken, Hij staat nu "zwaar"op de grond. Maar dat is smaak.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Helemaal mee eens: vers esdoorn is lekker om te draaien, maar inderdaad erg saai. Dit is absoluut niet saai: naar zoiets blijf je kijken: heel mooi. Lekker strakke vorm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooie schalen!
Waren die stukken mooi gedroogd zonder barsten? Want het is toch altijd een verrassing of zulke blokken nog bruikbaar zijn als je er mee aan de slag wil.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dank voor jullie reacties!

Het betreft 1 schaal tot nu toe. De rest ligt nog te wachten op een bestemming.
Sommige stukken heb ik op de lintzaag tot planken verwerkt:

IMG-20200530-WA0001.jpg

@mathieu, De stukken waren bijna allemaal zonder noemenswaardige scheuren uit de grond gekomen. Ik heb er toen de meeste kopse kanten van afgezaagd en de verse kopse kanten ingesmeerd met verdunde houtlijm. Dat heeft goed gewerkt :)

Grt. René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.