Schaal 30 cm Gleditsia Tricanthos / Valse Christusdoorn / Honey Locust

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Het houtdraaien en beeldhouwen heeft mij de afgelopen 15 jaar met houtsoorten in contact gebracht waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Zo ook deze houtsoort, Valse Christusdoorn, Gleditsia Tricanthos, oftwel Honey Locust. Bij het draaien komt er een soort van zoetige geur vrij. De draad is vrij warrig, daarom wellicht dat het <Locust> heet in Engels/Amerikaans, van sprinkhaan, grass hopper. De andere bekende <Locust> is Black Locust, Robinia Pseudo Acacia, ook al zo'n spring-in-het-veld.

Ik heb een stuk van een stam via boomverzorger Isaac Verster af kunnen halen van plm 30 a 35 cm. er staat nu nog een deel van 1 meter ongeveer.

Deze schaal komt uit de ene helft van een stuk stam, het middendeel is eruit gehaald met het Oneway coring systeem en apart verwerkt. Het andere deel is verwerkt tot een soort van natuurrrand schaal, daarover later meer.DSC_0329.jpgDSC_0333.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_0335.jpg
    DSC_0335.jpg
    128,3 KB · Weergaven: 11

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja, Honey Locust is good en best mooi draai hout, draait beter terwijl het not vers/nat is, word wel erg hard waneer het droog is, Ik heb het altijd met plezier gedraaid en zonder grote problemen.

De naam komt van het zoete pulp dat gegeten werd en als voer en medicijn gebruikt ook.

Honey Locust name.jpg

De grootste Schaal kwam van een boom die een doorsnee had van 105 cm aan de voet, was uitgehold door kleine zwarte mieren voor een dikke halve meter hoog en stonk to High Heaven, pitch black, maar de rest was gorgeous hout.

De grootste Honey Locust die Ik ooit gezien heb, en de schaal in de foto hier, ook nog een natural edge bowl.

Honey Locust bowl.jpeg Natural edge.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben en wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.