Schaakbord Am. Noten en Esdoorn

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hi Woodworkers!

Voor mn zoon, die graag schaakt, heb ik een schaakbord gemaakt voor zn verjaardag. Hij schaakt, ik knutsel graag met hout, top idee! De stukken zelf draaien, daar heb ik me niet aan gewaagd. We hebben samen een mooie set uitgezocht die aan de officiële wedstrijd eisen voldoen en ik moet zeggen dat is een erg mooie set!

Het bord is massief verlijmd Amerikaans noten en esdoorn. Eerst een plank noten gescoord, esdoorn had ik een hoop top kwaliteit balkjes van liggen.
IMG_4133.jpg

Alles op maat gezaagd, gevlakt en op dikte gebracht.
IMG_4139.jpg

Strips in de goede volgorde gelegd (en gelet op mn eerdere ervaring met harten om en om leggen :) )
IMG_4141.jpg

Alles verlijmen...
IMG_4143.jpg

Bord 8x haaks doorhalen en verlijmen
IMG_4160.jpg

Toch nog een beetje vlakken...
IMG_4162.jpg

Vervolgens de zijkanten van het bord maken. Stukje notenhout, stripje esdoorn van 11mm, laagje noten fineer om er een lijntje tussen te zetten. Daarna in verstek gezaagd om mooi passend te krijgen.
IMG_4174.jpgIMG_4177.jpg


Nu t interessante deel: Die zijkant op kops hout verlijmen dat gaat niet. Dat zet ongelijk uit en dan krijg je trammelant. Ik heb de 2 zijkanten die de nerf in dezelfde richting hebben lopen wel verlijmd, maar de zijkanten die tegen de kopse kanten van t vakkenpatroon komen niet. Die zitten met Domino's erin. De domino's in de rand zijn op overmaat gefreesd zodat er bewegingsmogelijkheid is.
IMG_4184.jpgIMG_4185.jpg

Dit zit op zn plek, maar nog niet klaar. Het zit nog niet stevig vast zo...

Ik zit aan de limiet voor de foto's, verder in de volgende post.
 
Laatst bewerkt:

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Dus om t stevig vast te zetten heb ik hoekverbindingen ingezaagd. Deze zijn alleen aan het bewegende deel vastgelijmd.

IMG_4193.jpgIMG_4194.jpg

En eindelijk hebben we dan een plaatje van het geheel.
IMG_4195.jpg


Hoekverbindingen afgewerkt. Ik moet aan de onderkant nog een houten deuveltje erdoorheen tikken met een slobgaatje in t noten , of een messing verbindingsstukje met een slobgaatje om ze aan elkaar te koppelen.
IMG_4196.jpg


Laagje zijdeglans lak erover. Mn zoon is nu nog 15 maar als er later bier overheen gaat dan moet het wel heel blijven :)
IMG_4207.jpg

Aardig opgedroogd zo :) Erg tevreden mee! Hij heeft dit nog niet gezien maar zaterdag krijgt ie m. Ben benieuwd naar zn reactie!IMG_4266.jpgIMG_4267.jpg

Al met al heb ik hier en daar wat kleine schoonheidsfoutjes. Denk aan een stukje (een reep vakjes) wat net 0,5mm verschoven is tijdens t verlijmen. 8 strips op de tiende millimeter verlijmen dat is nog wel een klusje. Je moet zeer nauwkeurig op dikte brengen en goed haaks gezaagd hebben. En vooral erg veel aandacht besteden bij t klemmen tijdens t verlijmen.Geleidelijk checken of t goed gaat als je de klemmen aandraait...

Of een putje in t oppervlak van een stuk gereedschap of een ander stuk hout waarmee je t werkstuk gebutst hebt zonder t te zien, wat ik dan net niet schoon heb geschaafd/geschuurd, waardoor er nog wat houtlijm op t oppervlak zat en dat zie je door de lak heen (dat zie je dus pas als de lak droog is).

Maar goed, de imperfecties krijgt hij, net als bij mij, cadeau :)

Leuk project was dit, op naar de volgende!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
mooi werk zeg, en ook nog effe gauw de letters/cijfers gelaserd

dat met die domino’s/niet verlijmde hoekverbindingen/duvels is me nog niet helemaal duidelijk, daar moet ik nog effe over nadenken. Toevallig had mtmwood deze week op YT ook een schaakbord gemaakt maar zover ik kon zien alles verlijmd.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
mooi werk zeg, en ook nog effe gauw de letters/cijfers gelaserd
Oja stapje vergeten. De letters zijn met slagletters gemaakt, lekker ouderwets :) Ik had geem tijd om naar een maat met een frees te rijdenom ze te frezen. Dit werkt ook en ik had ze toevallig liggen :)

Hier jog een foto van een testje wat ik ermee gemaakt heb voor ze in t bord te slaan.
B224050B-D249-4C82-B5DB-DE4794B9B9BD.jpeg2B8EAFAD-0768-41DD-B126-F44F91CF8E2C.jpeg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
mooi werk zeg, en ook nog effe gauw de letters/cijfers gelaserd

dat met die domino’s/niet verlijmde hoekverbindingen/duvels is me nog niet helemaal duidelijk, daar moet ik nog effe over nadenken. Toevallig had mtmwood deze week op YT ook een schaakbord gemaakt maar zover ik kon zien alles verlijmd.
Volgens mij heet MTM het vakkengedeelte min of meer zwevend verlijmd in/op het frame. Heel interessant trouwens.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Volgens mij heet MTM het vakkengedeelte min of meer zwevend verlijmd in/op het frame. Heel interessant trouwens.
Dat is idd een interessant schaakbord! Volgens mij ook zwevend gemonteerd.

Had ook mijn voorkeur gehad maar mn zoon wilde een plat vlak zonder relief dus ik heb gedaan wat hij wilde :) Mocht t gaan werken dan ziet hij dat en dan heeft ie weer wat geleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.