Schaaf wax

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of je zou kunnen proberen een mengsel van paraffine (kaarsvet) of stearine (als je stearinekaarsen kunt vinden) en een oplosmiddel (petroleum, of liever een minder vluchtig, minder ruikend oplosmiddel, zoals paraffineolie, petroleumether, dicaprylylcarbonaat) te maken. Dat zou zowel aanbrengen als de werking kunnen verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is mooi vlot verdienen voor die Rob.
Inderdaad gewoon een stuk kaars, werkt perfect en kost niks.
Ik denk dat dat vlot verdienen wel meevalt - het is sowieso geen pure paraffine of kaarsvet - al was het maar dat je dat niet uit zo'n stickhouder kunt persen. Iemand heeft dus geinvesteerd in het uitvogelen van de juiste samenstelling. Dan moet je het (op ongetwijfeld kleine schaal) laten maken, zorgen voor verpakking en distributie, voorraad houden etc etc. Qua ingredienten zal het niet heel duur zijn, maar alles wat er bij komt kijken, zeker voor een nicheproduct als dit, het zou me verbazen als iemand daar rijk van wordt ;-)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
blok parafine
Als ik vragen mag, waar haal jij een blok parafine? Mijn vader vroeg mij daar laatst ook over, die kon het in geen een winkel meer vinden, ook niet online.

Ik gebruikte vaak een waxinelichtje. Nu voornamelijk de doek-met-olie-in-een-blik met fijne olie (Pressol hobby olie) zoals velen hier waarschijnlijk (de "rag-in-a-can oiler" die wordt aangeprezen door Paul Sellers).
De eeuwige discussie met mijn vader dat hij zweert bij parafine, omdat hij bang is dat de olie in het hout trekt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en Scirocco1

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben wat aan het experimenteren geslagen - ik ga eens kijken of ik een 'glijmiddel' op basis van zinkstearaat kan frotselen (mengen met wat paraffine of was en smelten tot een blok smeermiddel, of wellicht in een oplosmiddel als vloeibaar smeermiddel - zinkstearaat wordt als glijmiddel en release agent in de procesindustrie gebruikt... en als glijmiddel voor speel (en trucage) kaarten).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en vandikte

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat is er mis met het het al honderden jaren gebruikte kaarsvet?😀
Eh, te hard, niet glad genoeg. Overigens om even in [PEDANTIC MODE ON] te gaan: over de laaste paar honderd jaar is er wel het een en ander veranderd aan 'kaarsvet'. In ieder geval de transitie van bijenwas, via stearine, naar paraffine. Ik denk dat zowel bijenwas (puur) als paraffine (puur) minder geschikt zijn als glijmiddel - het gebruik van kaarsvet als glijmiddel zou m.i. wel een geboren kunnen zijn in de periode dat kaarsen van stearine gemaakt werden. Dat zal zo vanaf tweede helft 19e eeuw zijn - maar da's een pure gok van mijn kant... [PEDANTIC MODE OFF]
 
  • Geweldig
Waarderingen: Petrolhead

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik heb ook gewoon een waxinelichtje wat ik over de onderkant van mijn (metalen) schaven wrijf. Daarna glijd het supersoepel.

Kosten: 10 cent ofzo voor een jaar lang gebruik en ligt mogelijk al in je kast.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ik zet vol in op de chemie ;) en smeer mijn beitels, schaven en machineoppervlakken in met Silbergleit
en met zo'n pot doe je jaren
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.