Schaaf merkteken Peugeot Freres 'Mines de Suede'

Peter M.

Nieuw lid
8 okt 2025
1
2
Gent
Goedemorgen,

Mijn naam is Peter Moreels en woon in Merelbeke-Melle vlak bij Gent in België.
Sinds enige jaren schuim ik de rommelmarkten af op zoek naar schaven en nog meer naar beitels en gutsen.
Zeker in Frankrijk (op vakantie) kan je juweeltjes vinden.
Ik restaureer dit materiaal voor leerlingen die instrumenten bouwen. Zoals vele studenten is het budget beperkt en zeker om degelijk maar duur materiaal te vinden. Tevens is het een grote voldoening om van een verwaarloosd stuk een mooi resultaat te verkrijgen.
Ik ben zeer blij deze site per toeval te vinden door op zoek te gaan naar een schaaf die ik die week begonnen ben te herstellen
Ik heb deze schaaf deze zomer gekocht op een rommelmarkt in Frankrijk en ik vermoed dat het een tand/groef schaaf is van een ongelooflijk mooie kwaliteit.
Vraag is of ik ook deze mag inwrijven met lijnolie, het hout is zeer mooi en fijn van structuur, ik denk hout van fruitboom.
Mijn dank bij voorbaat aan degene die me hier een raad kan in geven.

Vriendelijke groet,
Peter

ps: als deze klaar is post ik ook een foto :)

Bijlagen

• IMG_20251008_210707688[1].jpg
    IMG_20251008_210707688[1].jpg
    144,2 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: Evert ! en jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.776
1.129
71
Veldhoven
Welkom hier. Leuk dat je jezelf zo mooi voorstelt. Dat doen de meesten tegenwoordig niet meer.
Mooi ding.
Dus een Franse schaaf met Zweeds staal, als ik het goed begrijp?
Lijnolie lijkt mij geen kwaad kunnen. Ik wreef vroeger mijn houten ladders daar ook mee in.
Je zou alleen even met een proefstukje moeten proberen of er geen hogere wrijving ontstaat op het loopvlak.
Meer weet ik er ook niet van, eerlijk gezegd.
Succes met de restauratie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.