Schaaf en beitel vragen

jacco4444

Nieuw lid
26 nov 2024
1
0
Leeuwarden
Hallo, ik ben nieuw hier dus ik weet niet of ik dit helemaal op de juiste plek plaats, zo niet word ik graag op weg geholpen :)

Ik ben in de afgelopen weken aan het leren hoe ik beitels slijp en heb een aantal beitels met goed resultaat opgeknapt maar ik heb 1 nogal grote beitel waar ik nog mijn vraagtekens bij heb; IMG_20241031_113444762.jpgIMG_20241031_113725134.jpgIMG_20241031_113908471_HDR~2.jpgIMG_20241127_130540021~2.jpg
De beitel is niet recht, aangeduid met de witte markering in de foto's. Ik vraag mij af of, om de beitel weer gereed te maken voor gebruik, de hele onderkant gevlakt moet worden en of dit de moeite waard is. Daarnaast ben ik benieuwd of de beitel een specifiek gebruiksdoel heeft?

Ook heb ik enkele schaafbeitels geslepen en met het afstellen van de schaven kwam ik bij deze nr78 tot de ontdekking dat de zool niet vlak is, de hoek van de zool en zijkant geen 90° is en de schaafbeitel breder is dan de schaaf zelf. Is dit normaal voor zo'n sponningschaaf? En zo niet: hoe kan ik deze problemen goed oplossen?IMG_20241126_104212921~2.jpgIMG_20241126_104138507_HDR.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.344
3.145
Die grote beitel is zeer waarschijnlijk een opgelegde beitel. Die is niet over de hele lengte hard. Ik gebruik een bankhamer en een kops houtblok om ze weer recht te maken als ze te krom zijn. Als de voorste 5cm recht zijn heb je genoeg aanlegvlak om met de beitel te kunnen werken.

• Leuk
Waarderingen: jacco4444

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.504
345
Torhout, België
Voor de nr78 sponningschaaf is het normaal dat de beitel een beetje uitsteekt. Als dit niet zo was, zou je in 'trapjes' schaven, dus telkens iets minder breed bij iedere haal.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
67
105
Vlijmen

Ik ben in de afgelopen weken aan het leren hoe ik beitels slijp en heb een aantal beitels met goed resultaat opgeknapt maar ik heb 1 nogal grote beitel waar ik nog mijn vraagtekens bij heb;

De beitel is niet recht, aangeduid met de witte markering in de foto's. Ik vraag mij af of, om de beitel weer gereed te maken voor gebruik, de hele onderkant gevlakt moet worden en of dit de moeite waard is. Daarnaast ben ik benieuwd of de beitel een specifiek gebruiksdoel heeft?
Ten eerste welkom.

Misschien aanvullend op wat hier boven al wordt gezegd. In de meeste gevallen wil je dat je beitel recht en haaks is. op die manier kan je hem ook gebruiken naast/tegen een referentie oppervlak. Als de beitel niet recht is (jouw 4de foto) dan kan je hem dus niet goed op een oppervlak leggen om dat vlak recht te maken met de beitel. in het geval van de onderkant van de beitel, deze mag in principe best een beetje hol zijn (zolang het snijvlak maar recht is). In jouw geval is het geheel bol, dus zal je deze vlak willen slijpen, mijn inziens.
Ook heb ik enkele schaafbeitels geslepen en met het afstellen van de schaven kwam ik bij deze nr78 tot de ontdekking dat de zool niet vlak is, de hoek van de zool en zijkant geen 90° is en de schaafbeitel breder is dan de schaaf zelf. Is dit normaal voor zo'n sponningschaaf? En zo niet: hoe kan ik deze problemen goed oplossen?

De nr 78 is een sponning en neusschaaf (afhankelijke van de plek waar je de beitel plaatst). In dit geval, zoals hierboven ook al wordt aangegeven, wil je dat de beitel iets breder is dan de zool van de schaaf. Belangrijk is wel dat de zijkant van de schaaf (de kant waar ook de voorsnijder zit, ik neem aan dat je die ook nog hebt) haaks staat op de zool. De andere zijkant is niet zo belangrijk omdat je daar niet zo snel een referentie vlak hebt, is mijn ervaring. Ik denk echter wel dat je schaaf een kleine 'tik' heeft gehad, want volgens jouw eerste foto is de zool vanaf de beitel naar achteren toe niet meer recht. Al zie ik dit eerder aan de hand van jouw witte lijnen dan zo op de foto zelf. Ik zou hem gewoon eens proberen als sponningschaaf, het kan zijn dat het niet zo erg is dat de achterkant van de zool iets afwijkt van de voorkant. Er zijn ook geleiders te krijgen voor deze schaaf, mocht je deze er niet bij hebben zitten. Dit geeft je een diepte en breedte geleiding. Ook de voorsnijder is handig om te hebben, mocht je haaks op hout willen schaven.

Je geeft aan nog meer schaafbeitels te hebben geslepen. Zijn er nog andere leuke schaven die je aan het opknappen bent?

Sowieso 2 leuke projectjes om op los te gaan en een hoop te leren van slijpen en afstellen! Dus mocht je nog meer vragen hebben of tips willen laat het hier vooral weten :).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.