Sawstop ooit naar Europa

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
146
47
Weet iemand of er nog plannen zijn om de sawstop zagen (de usa variant niet de festool) ooit nog naar/in EU/NL beschikbaar komen?

Ergens in een oude post hier op het forum staat wat oude info maar geen recente info over de plannen.

• Leuk
Waarderingen: SanderGP

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
146
47
Interessant, vraag me af of mensen die een cabinet saw willen de mft achtige oplossing van festool echt als optie overwegen. Die neigen dan eerder naar een Harvey of Felder/Hammer lijkt me (een zwaardere stationaire machine). Als Hammer/Felder ooit sawstop tech in licentie zouden nemen (los van hoe realistisch dit is) zou dat in mijn ogen de perfecte zaag opleven. Nog steeds spijt dat ik mijn C3-31 weg heb moeten doen. (C’est la vie).

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Ik dacht wel dat er al andere merken zijn die dit hebben of iets vergelijkbaar. Is volgens mij al in een draadje naar voren gekomen. Maar ja waar staat het.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Interessant, vraag me af of mensen die een cabinet saw willen de mft achtige oplossing van festool echt als optie overwegen. Die neigen dan eerder naar een Harvey of Felder/Hammer lijkt me (een zwaardere stationaire machine). Als Hammer/Felder ooit sawstop tech in licentie zouden nemen (los van hoe realistisch dit is) zou dat in mijn ogen de perfecte zaag opleven. Nog steeds spijt dat ik mijn C3-31 weg heb moeten doen. (C’est la vie).
Felder heeft PCS en dat is een vergelijkbaar systeem. Het grote verschil is dat het zaagblad onbeschadigd blijft. Helaas zit het alleen nog maar op hun Format-range. Altendorf heeft een systeem met camera’s. Ik dacht dat er nog een Italiaans merk was met een dergelijk systeem, maar de naam ervan ben ik vergeten.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Interessant, vraag me af of mensen die een cabinet saw willen de mft achtige oplossing van festool echt als optie overwegen. Die neigen dan eerder naar een Harvey of Felder/Hammer lijkt me (een zwaardere stationaire machine).
Ik ben dus zo iemand. Heb overwogen om een Hammer zaagmachine te kopen (goede ervaringen met andere producten die ik van hen heb), maar dat zou dan een 'slider' moeten zijn om daar het optimale uit te halen. Qua ruimte kwam ik daar niet mee weg. Plus dat de TKS80 prijstechnisch aantrekkelijker was, bovendien qua hoogte en accessoires mooi aansluit bij de MFT/3, CMS-tafel en –modules die ik al heb.

Waar nog bijkomt dat ik 'als de dood' ben voor snijdend en zagend werktuig — de SawStop-tech in de TKS80 is dan toch wel doorslaggevend voor mij (ik hou graag al mijn vingers; heb ooit het topje van mijn linkerduim gesneden…).
Anderen melden hier problemen die ze zien bij de TKS80. Die spelen bij mij niet. Wat ik wel ondervind is dat-ie op mijn gladde vloer nog wel eens de neiging heeft een beetje weg te glijden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Ik ben dus zo iemand. Heb overwogen om een Hammer zaagmachine te kopen (goede ervaringen met andere producten die ik van hen heb), maar dat zou dan een 'slider' moeten zijn om daar het optimale uit te halen. Qua ruimte kwam ik daar niet mee weg. Plus dat de TKS80 prijstechnisch aantrekkelijker was, bovendien qua hoogte en accessoires mooi aansluit bij de MFT/3, CMS-tafel en –modules die ik al heb.

Waar nog bijkomt dat ik 'als de dood' ben voor snijdend en zagend werktuig — de SawStop-tech in de TKS80 is dan toch wel doorslaggevend voor mij (ik hou graag al mijn vingers; heb ooit het topje van mijn linkerduim gesneden…).
Anderen melden hier problemen die ze zien bij de TKS80. Die spelen bij mij niet. Wat ik wel ondervind is dat-ie op mijn gladde vloer nog wel eens de neiging heeft een beetje weg te glijden.
Je hebt een punt. Veiligheid is belangrijk. Ik zat twee weken geleden met mijn duim in de zaag. Kon hem nog net terugtrekken maar was wel door het vel heen. Een pleister erop en ik kon weer verder. Ja volledig mijn eigen schuld. Ik dacht nog zo moet je het niet doen.

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
97
63
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Weet iemand of er nog plannen zijn om de sawstop zagen (de usa variant niet de festool) ooit nog naar/in EU/NL beschikbaar komen?

Ergens in een oude post hier op het forum staat wat oude info maar geen recente info over de plannen.
Goedemorgen allemaal, goed nieuws: SawStop is beschikbaar in Europa!!!

6 jaar geleden ging ik naar Atlanta (USA), daar was een hele grote beurs, om SawStop en Shaper te gaan importeren. Daar werd me bij beiden merken verteld dat ze net overgenomen waren door de TTS groep, waaronder Festool, Tanos, Festo, Schneider etc. inzitten, nu dus ook Shaper en SawStop, zoals bij sommigen bekend.

Afgelopen jaren is Festool er druk mee geweest, niet zoals ik het graag zag, Festool heeft na een paar jaar het geïntegreerd in een eigen zaag, terwijl ik liever had dat ze het hele assortiment gewoon naar de EU zouden halen, wat nu eindelijk in het klein gebeuren gaat. En het wordt ook een stuk goedkoper!

Lang verhaal korter, het is eindelijk leverbaar in NL!
De SawStop container (een super slimme uitvouwbare container die ze inzetten voor Roadshows, dealershows en beurzen) die transformeert in een kant en klare demo showroom, komt naar NL.
Te zien op 14 december op onze PROdag, later hier meer over op dit forum en op onze site, socials en nieuwsbrief en de dag(en) ervoor bij Baptist.

Wat komt er naar Europa en Nederland?
Ze gaan 3 typen zagen leveren waarvan 2 direct, einde van de maand komt de fysieke voorraad binnen en nu zijn ze al te bewonderen in de winkel, echt heel cool! Zoveel slimme dingen zitten erin! Sorry ik dwaal af... dus 1 kleinere en 1 grotere zeg maar. De derde waar ik veel van verwacht is een stationaire zaag, die dado's kan, super mooie afzuiging en we zijn bezig om er een freestafel in te krijgen, maar dat is nog niet zeker, deze tafel komt pas halverwege 2025.

Sorry toch niet zo kort maar dan weten jullie wat meer,

Gaaf dit en eindelijk...!!!

Groetjes en tot snel, Sander

PS. Zaterdag 14 december PROdag dat wordt heel bijzonder!

SawStop trailer.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.