Satineer machine

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
ik speel met het idee om voor een goedkope en robuuste tafel, Lariks balken te gebruiken in combinatie met metalen poten.
de balken komen los te liggen, en zou ze wat willen verweren door te borstelen

ik weet dat Festool en Makita hier topmachines voor hebben maar zou eerst met budget machine willen beginnen om de mogelijkheden te ontdekken.

heeft er iemand ervaring met de HBM satineer machine voor het borstelen van hout?
kan ik de meegeleverde flap/nylon borstel gebruiken of kan ik toch best nog een extra borstel bijkopen zoals de HBM Clean?

alvast bedankt voor jullie feedback
Wim
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
Hey Martin,

ik heb dit nog nooit gedaan maar denk dat met een staalborstel je snel te veel wegneemt en dit met geringe breedte er een risico is dat er echt gleuven getrokken worden...?

de balken zijn geschaafd en bedoeling is om het zachte hout weg te borstelen en zo wat structuur te krijgen...

Wim
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.312
758
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat te veel wegnemen valt reuze mee, het is echt niet zo dat je borstel er recht in zakt kan ik je uit ervaring vertellen. Door de breedte van die staalborstel hierboven moet je al vrij hard duwen om überhaupt zacht hout weg te halen, want die is breder dan de jaarringen.

Tip: doe dit alleen met dichte kleren en een veiligheidsbril, want er laat nog wel eens zo'n stalen haartje los (ook hier spreekt ervaring...)
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Hallo Wimpie. Ik heb de HBM satineer machine. Ik gebruik hem met de staalborstel. Heb er alleen eikenhout mee geborsteld en dat ging prima. Erg tevreden mee dus. Heb hier een foto van het resultaat bij gedaan. Groeten
 

Bijlagen

  • IMG_20180520_145002.jpg
    IMG_20180520_145002.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.