Sansa stool

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.351
1.086
Ulvenhout
Ik doe even een leuk projectje tussendoor wat al lang op de lijstje staat. Het heet een Sansa stool en komt uit Japan. Sansa betekent kennelijk '3'
Als ik op foto's kijk dan moet de zitting eigenijk een paar graden naar binnen toe lopen, maar het is me nog niet gelukt om dan de benodigde zaaghoeken te berekenen. Het is in ieder geval niet de standaard 60 graden maar je moet dan een dubbel verstek hebben.

Origineel:

Sansa stool.jpg

Dus eerst maar even de makkelijke versie gemaakt met een vlakke zitting.

Paar plankjes eik wat ik nog had liggen:
20250201_151903.jpg

De verbinding met de poten zijn in verstek en ik zet er nog 2 splines in voor de stevigheid.
De zitting is verbonden met 3 domino's en zal ik verder verlijmen.

20250201_161206.jpg

20250201_162136.jpg

20250201_162143.jpg

20250201_162151.jpg

Ik heb al wel gemerkt dat het best lastig is om op de zaagtafel een hoek van 30 graden in te stellen. Er is een gradenboog op de oplegtafel geplakt, maar die is natuurlijk niet erg precies dus het heeft me een flink aantal aanpassingen gekost voor het resultaat acceptabel was. Gelukkig kan ik een klein kiertje nog wel opvullen met Cellocol.

Morgen verder.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Netjes.
Het lijkt inderdaad simpel, zo'n ziting die wat verdiept is, maar als ik de foto's op de volgende site bekijk is het dat zeer beslist niet.

Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.351
1.086
Ulvenhout
Precies. Ik ga nog eens een keer proberen hoe het zit met die hoeken, maar voor nu is dit ook een leuk ontwerp. Voordeel is dat je hierbij domino's kan gebruiken wat niet lukt wanneer je de zitting verdiept.

jorisvh

Post veel
Ziet er inderdaad een leuk projectje uit 👍
Ik heb al wel gemerkt dat het best lastig is om op de zaagtafel een hoek van 30 graden in te stellen. Er is een gradenboog op de oplegtafel geplakt, maar die is natuurlijk niet erg precies dus het heeft me een flink aantal aanpassingen gekost voor het resultaat acceptabel was.
Je kan een stukje, hoe groter hoe beter, restplaatmateriaal nemen en telkens zagen en de gezaagde kant tegen de aanslag draaien. Als je rond bent moet het stuk wat je er af zaagt een constante breedte hebben.
Als er 1,5mm breedteverschil is over een zaaglengte van 50cm, is er een afwijking van 0,5mm (1,5mm gedeeld door 3 hoeken) per 0,5m. Dan moet de aanslag op een afstand van 1m van de zaag 1mm versteld worden.
(dit is een veralgemening van de 5-snede methode om de haaksheid van je dwarsaanslag te checken, daar wil je 90 graden en dan moet je de afwijking delen door 4).
Als ik op foto's kijk dan moet de zitting eigenijk een paar graden naar binnen toe lopen, maar het is me nog niet gelukt om dan de benodigde zaaghoeken te berekenen. Het is in ieder geval niet de standaard 60 graden maar je moet dan een dubbel verstek hebben
Er circuleert hier ergens een link naar een calculator voor compound miters. Wat de hoeken betreft is het eigenlijk een zeer platte pyramide op z’n kop.
Dus, ik denk dat die het antwoord gaat geven.
Wat me niet duidelijk is op de foto’s is of de poot verticaal staat. Als dat zo is, is de verbinding tussen zitvlak en poot ook nog een specialleke.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.737
1.156
Riemst
Vroeger werd eerst een tekening op ware grote gemaakt. Vroeger is tot zo een 30 jaar geleden,voor de intrede van rekenmachines en ontwerpsoftware. Meubelmakers waren geen wiskundigen. Als je het ontwerp op ware grote tekent komen alle hoeken en maten vanzelf te voorschijn. Afmetingen worden dan niet berekend maar simpel opgemeten vanaf de tekening. Een hoek wordt overgenomen met de zweihaak.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.351
1.086
Ulvenhout
Gisteren heb ik de splines (veren?) geplaatst en net heb ik de 3 delen aan elkaar gezet. Nog wel even een gepuzzel hoe je dit nou goed kan klemmen. Als je teveel druk op 1 kant zet krijg je juist aan de andere zijde een kier. Rustig aan is dus het devies.

20250204_204549.jpg

20250204_204554.jpg

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.