Salontafeltje

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Of is het een koffie/theetafel ?
Ons tafeltje , dat we ooit gekregen hadden van iemand die het onding ook beu was, was al jaren aan vervanging toe. Maar zoals altijd moest ik eerst lang nadenken, hier en daar wat spieken, hout uitsorteren, schaven, terug wegzetten , dan zien dat de zon er lelijke afdrukken op gemaakt had, dus terug schaven, het hout nog maar eens verzetten en ben dan toch maar aan de slag gegaan. Natuurlijk was ik vergeten fotos te maken van de eerste bewerkeningen en kunnen jullie pas vanaf nu mee genieten.
Op de fotos hieronder zie je de kader van het tafelblad, een regel met pen en de pootjes met gaten in gefreesd.
De poten zijn 2 plankjes tegen elkaar gelijmd ( koud) en dan met de lintzaag in vorm gezaagd.
Ik heb regels tussen voor en achterzijde gelijmd om schuifjes te kunnen plaatsen.
In het tafelblad komen inlegplanken die ik samengelijmd heb met een veer. Het geheel heb ik los in mekaar gezet om jullie een idee te geven van hoe het er uiteindelijk gaat uitzien. Volgende week het vervolg.
gr,
Danny
 

Bijlagen

  • salontafel 002.jpg
    salontafel 002.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 342
  • salontafel 001.jpg
    salontafel 001.jpg
    33,4 KB · Weergaven: 342
  • salontafel 003.jpg
    salontafel 003.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 343
  • salontafel 007.jpg
    salontafel 007.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 343
  • salontafel 014.jpg
    salontafel 014.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 340
  • salontafel 025.jpg
    salontafel 025.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 339
  • salontafel 028.jpg
    salontafel 028.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 340
  • salontafel 029.jpg
    salontafel 029.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 345

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zeer mooi stukje vakwerk! Zelf houd ik wel een vlak tafelblad ivm scheef weg zetten van kopjes koffie enzo, maar dat is meer de praktische kant.

Puik werk!
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Op de foto zijn de dragers voor de inlegstukken nog niet gemonteerd , en liggen de panelen inderdaad een beetje lager dan de kader. Ondertussen zijn die geplaatst en is het ganse blad mooi vlak.
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
De inlegpanelen liggen inderdaad los in de kader Jaap. Ik heb het tafeltje behandeld met Osmowax die ik nog staan had. Eerst een laag wit ( om terug af te vegen - zonde hé!)] en daarna de klassieke hardwax. Het hout is - denk ik - Amerikaanse kerselaar/vogelkers . Ik heb dit 12 jaar geleden opzij gelegd toen ik nog in de primaire houtbewerking ( lees : houtkap) bezig was. Ik vond het te mooi om er brandhout of spaanderplatenhout van te maken. Nog een paar fotootjes.

gr,
Danny

TTACH=CONFIG]1957[/ATTACH]003.jpgBekijk bijlage 1959
 

Bijlagen

  • 001.jpg
    001.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 162
  • 002.jpg
    002.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 162

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.