Salontafel uit Amerikaans noten

Invator

Nieuw lid
13 mei 2024
15
26
Boortmeerbeek
Een tijd geleden een mooi lot Amerikaans noten op de kop kunnen tikken, oorspronkelijk met het idee om er een eettafel van te maken.
Door wat defecten in het hout moest ik het echter doubleren om genoeg planken te krijgen, en dit zou een te dun blad opleveren. Change of plans dus....

De 'Whiskey-salontafel' van Bourbon Moth sprak mij wel aan, en heb er dus zelf een versie van gemaakt (op basis van eigen plannen).
Nog niet volledig af, maar het begint er al op te lijken - zal er later ook nog wat meer foto's aan toevoegen van het bouwproces.

sketch.jpg

IMG_8457.jpg

IMG_8458.jpg

IMG_8459.jpg

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.167
605
Noord-Veluwe
Nice!

Ik zie op enkele plekken in het meubel nerf die niet in een gelijke richting ligt (poten en wandje bij de messing roede), wat voor problemen zou kunnen zorgen als het hout wat meer zou gaan werken. Ben benieuwd hoe je ervoor gezorgd hebt dat de boel daar niet kapot gaat op den duur. Het is geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierigheid. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe verschillende mensen daar verschillende oplossing voor verzinnen.

• Leuk
Waarderingen: Invator en Petrolhead

Invator

Nieuw lid
13 mei 2024
15
26
Boortmeerbeek
Nice!

Ik zie op enkele plekken in het meubel nerf die niet in een gelijke richting ligt (poten en wandje bij de messing roede), wat voor problemen zou kunnen zorgen als het hout wat meer zou gaan werken. Ben benieuwd hoe je ervoor gezorgd hebt dat de boel daar niet kapot gaat op den duur. Het is geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierigheid. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe verschillende mensen daar verschillende oplossing voor verzinnen.
Klopt, en heb er ook over zitten nadenken. De poten op zich zijn niet echt een groot probleem, aangezien deze
niet vastzitten aan de zijkant (enkel via dwarsverbindingen aan de onderkant, met achtjes). De achterwanden
aan de messing roede zitten los in de corpus en hebben nog wat ruimte om naar boven uit te zetten (hoewel het in mijn atelier vochtiger is tov in de huiskamer, dus zal eerder nog wat krimpen).

De rest van de corpus zou op een gelijkaardige manier moeten bewegen, dus hopelijk blijft dat inderdaad stabiel.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Hunto

Post veel
21 jan 2014
896
71
Drenthe
Dat is een mooie tafel geworden!
Zijn de wangen nu dikker dan het blad of is dat vertekening door de afronding?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.