rvs badkamerkastje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik heb een rvs inbouw badkamerkastje laten maken. Het deurtje is op liggend. Ik zou het deurtje push to open willen maken. Wat zou ik daar voor moeten aanschaffen? Ijzeren plaatjes voor een magneet zijn niet handig.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
191
18
Beusichem (Betuwe)
Potscharnieren met een veer zullen niet kunnen als ik dat zo inschat?

Maar kun je misschien iets met een druksluiting?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
876
Enschede, Twente

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Die plaatjes van ijzer, roesten in een badkamerkast. Die roest krijg je dan niet meer uit je rvs kastje.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
876
Enschede, Twente
Ik denk dat er potscharnieren met veer nodig zijn, om het deurtje te sluiten.
Nee hoor, je duwt de deur dicht, de pin neemt hem op (magnetisch!) en heeft een soort klik-in punt waarna de deur gefixeerd is. De diepte kun je regelen door de pin in – of uit te draaien.
Openen gaat door te drukken en dan gaat de veer in de pin los en duwt die de deur ver genoeg open om hem handmatig verder te openen. Dat gaat met best wat schwung.
Er zijn meerdere uitvoeringen van deze dingen. Dus voor lichtere en zwaardere toepassingen.

Ik had eerst overal van die mini-latches achter de kastdeuren, maar die gaan een keertje kaduuk; en dan vervang ik ze door zo'n pin-ding.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik heb de ervaring dat die magneetplaatjes na verloop van tijd , een bonk roest worden. Hoeveel spleet hebben die dingen nodig, om te werken? En wat voor scharnieren horen er dan bij, bij volledig opliggende deuren? En zijn die veerdingen sterk genoeg om een rvs deur met spiegel te handelen? Of moet je er dan meer dan 1 plaatsen?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.105
447
hilversum
Normaliter hoort hier een setje van twee dunne metalen plaatjes bij (dwz bij die van Blum die ik heb, maar ik ga ervan uit dat…); eentje met gaatjes om vast te schroeven en eentje die voorzien is van zelfklevend tape. De laatste kun je prima op goed ontvet RVS plakken.
De magneet zit in de spits van de pin.

Das de andere variant.
Deze is met rubber kopje.
Juist deze gestuurd vanwege rvs/badkamer.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik heb geen paneel om zo'n stift in te boren. Zijn die dingen er ook in opbouw met schroefjes? Ik heb wel wat zitten zoeken, maar ik vind het lastig om uit te vinden wat nu bij wat hoort.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik zou dus het beste een stift met buffer kunnen gebruiken in samenwerking met scharnieren met een veer. Dan krijgen we het volgende. Wat is het verschil tussen al die verschillende scharnieren? Als ik kies voor opliggend, dan kan ik nog steeds kiezen tussen 20 scharnieren. Volgens mij is 110 graden openend prima, dan komt de spiegel niet tegen de muur.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.