Rubio Monocoat op bureau blijft stinken

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik heb 2 weken geleden een nieuw bureau gemaakt voor mijn dochter. Netjes in de monocoat gezet en een dag laten drogen. Bureau naar haar kamer gezet en nu 2 weken later klaagt ze nog steeds dat het stinkt. Als ze eraan zit te leren krijgt ze er hoofdpijn van, kleren stinken etc. Ik heb er net aangeroken, met je neus erop ruik je het inderdaad, kan me voorstellen als je een paar uur er zit, dat het vervelend is, zijn er meer mensen met deze ervaring? Is hier iets aan te doen?
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik heb ook monocoat gebruikt op mijn tafel. het zit er nu twee manden op mij is het nog niet opgevallen dat hij ruikt.
stiekem vind ik het altijd wel lekker rukken als een meubel net is geolied.
heb jij 2k gebruikt?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Is het spul dat je goed moet roeren voor dat je het gebruikt. Je ziet dan kleur verandering tijdens het roeren. En het ruikt naar oude verf? Zo’n spul heb ook ooit gebruikt, het zijn de aditatieven wat je ruikt.
Dan duurt het wel even voordat het weg is, volgens mij toch zeker een maand of 2.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Nieuw. Proefflesje besteld en gelijk gebruikt. Goed geschud. Met een plastic spatel opgebracht en met een doek uitgewreven. Na 15 min nogmaals de resten verwijdert.
Dan snap ik het niet. Ik heb een maandje geleden nog Monocoat gebruikt. Wel voorbehandeld met de Cleaner en Woodprep. Was mijn eerste keer & ik had wat moeite met de viscositeit van MC. Er bleef te veel olie achter, vond ik. Heb dat met een witte pad opgepoetst en daarna nog met een zachte doek nagegeven tot het droog aanvoelde.
Wat er aan geur was (niet echt vies in mijn beleving), was naar een weekje in een normaal verwarmde ruimte wel weg.
Ik zou de boel nog eens flink oppoetsen met een zachte doek.
 
J

j1eke

Guest
Nieuw. Proefflesje besteld en gelijk gebruikt. Goed geschud. Met een plastic spatel opgebracht en met een doek uitgewreven. Na 15 min nogmaals de resten verwijdert.
Dan klopt het wel. Het uitharden duurt een week of drie als je alleen deel A gebruikt, zoals de proefflesjes. Kan dus nog wel even duren. Nadeel is dat het zonder deel B iets kwetsbaarder is, voordeel is dat je het makkelijker kan repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jorisvh

Post veel
voor meubels gebruik ik altijd A+B en zelfs dan verdwijnt de geur pas na een kleine week. als ik me niet vergis duurt volledige uitharding volgens de technische fiche 5 dagen, pas daarna mag je met vochtige doek poetsen e.d.

dat het zonder comp B een stuk langer duurt lijkt me logisch.
ik heb onlangs een 15-tal 5ml staaltjes gezet met enkel component A en heb gemerkt dat die zelfs na enkele weken nog een beetje ruiken (ik vind het persoonlijk best lekker ruiken maar er een ganse dag met je hoofd vlak boven hangen is misschien wel storend).

heb toen trouwens gemerkt dat op sommige flesjes een stickertje “component B should be added for this specific colour” op het dopje zat en op andere niet. het zou dus kunnen dat voor sommige kleuren comp B echt noodzakelijk is om de uitharding niet onredelijk lang te laten duren.
dat ging ik ooit nog eens navragen bij RMC België en deze discussie was de aanleiding om het ook effectief te doen. ik laat het hier weten als ik antwoord krijg.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
heb toen trouwens gemerkt dat op sommige flesjes een stickertje “component B should be added for this specific colour” op het dopje zat en op andere niet. het zou dus kunnen dat voor sommige kleuren comp B echt noodzakelijk is om de uitharding niet onredelijk lang te laten duren.
dat ging ik ooit nog eens navragen bij RMC België en deze discussie was de aanleiding om het ook effectief te doen. ik laat het hier weten als ik antwoord krijg.
Dat kan verklaren waarom ik bij mijn testje met enkel A een andere kleur kreeg dan ik online kon zien.. Goede info (y)

(Ik had het gelezen als dat het nodig zou zijn om een bepaalde kleurtoon te bereiken, my bad!)
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Dat kan verklaren waarom ik bij mijn testje met enkel A een andere kleur kreeg dan ik online kon zien.. Goede info (y)
Dat heeft niks met Comp B te maken. Dit komt omdat het een reactie aangaat met je hout. per houtsoort geeft de inhoudstof weer een andere reactie en daar door de kleur veranderd. Je moet altijd een proefje doen om de echte kleur te bepalen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik had specifiek 'real life' foto's gezocht van Europees eiken en daarmee vergeleken. Niet met de standaard kleine staaltjes die je meestal op webshops ziet.

911170aa-2858-4bd7-a773-7e523216f683.jpg

Keeping_white_oak_looking_natural.jpg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
voor meubels gebruik ik altijd A+B en zelfs dan verdwijnt de geur pas na een kleine week. als ik me niet vergis duurt volledige uitharding volgens de technische fiche 5 dagen, pas daarna mag je met vochtige doek poetsen e.d.

dat het zonder comp B een stuk langer duurt lijkt me logisch.
ik heb onlangs een 15-tal 5ml staaltjes gezet met enkel component A en heb gemerkt dat die zelfs na enkele weken nog een beetje ruiken (ik vind het persoonlijk best lekker ruiken maar er een ganse dag met je hoofd vlak boven hangen is misschien wel storend).

heb toen trouwens gemerkt dat op sommige flesjes een stickertje “component B should be added for this specific colour” op het dopje zat en op andere niet. het zou dus kunnen dat voor sommige kleuren comp B echt noodzakelijk is om de uitharding niet onredelijk lang te laten duren.
dat ging ik ooit nog eens navragen bij RMC België en deze discussie was de aanleiding om het ook effectief te doen. ik laat het hier weten als ik antwoord krijg.
Comp B is alleen een versneller. Meer doet hij eigenlijk niet. Het is ook een stuk schadelijker dan Comp A.

Betrefende het stickertje. Die ben ik nog niet tegen gekomen op de flesjes bij ons
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik had specifiek 'real life' foto's gezocht van Europees eiken en daarmee vergeleken. Niet met de standaard kleine staaltjes die je meestal op webshops ziet.

Bekijk bijlage 117196

Dit is totaal anders dan wat ik heb ervaren en ook lees op internet...
The color "Cotton White" has the highest pigment load when comparing those four white colors.

Cotton white is dus veel witter dan normaal White.
ik heb 3 white versies geprobeerd, White 5%, white en cotton white. En de witheid is ook in die volgorde.

Mist 5% heb ik ook geprobeerd, de kleur is een beetje bruinig, taupe kleur.

Ik heb nog 5 kleuren over, white, white 5%, mist, pure en natural... Zal zelf eens een eikenplankje door de VVD bank duwen en 5 vlakken maken. en die plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Petrolhead

jorisvh

Post veel
Comp B is alleen een versneller. Meer doet hij eigenlijk niet. Het is ook een stuk schadelijker dan Comp A.

Betrefende het stickertje. Die ben ik nog niet tegen gekomen op de flesjes bij ons
ja, klopt, met of zonder comp B heeft geen effect op de kleur, enkel op de uitharding.
heb ondertussen antwoord van Rubio die dat bevestigt en ook verklaart waarom sommige van mijn flesjes dat stickertje hebben:
1648553689051.png
klopt inderdaad dat ik het stickertje op trend colours tegenkwam maar die link had ik zelf niet gelegd.
1648553742102.png
het gaat dan inderdaad echt om felle kleuren
zie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.