Rubio Monocoat kleurstalen op berken multiplex

jorisvh

Post veel
voor een nieuw project (easy•rocker•v2.0 schommelstoel in “massief berken multiplex”) wil ik wat zotte kleuren Rubio Monocoat Oil Plus 2C op berken multiplex gebruiken.
de RMC website en kleurkaarten bevatten enkel kleurstalen op eik, dus maar zelf aan de slag gegaan om het effect te zien.
wat 20ml flesjes besteld en staaltjes gezet op stukjes 3mm berken mpx met een stukje kopse kant van een 18mm plaat op gelijmd.
staaltjes zijn enkel component A, zonder activator. heb het allemaal nogal snel gedaan en niet echt goed geschuurd waardoor er plekken zijn waar de olie niet opgenomen is, maar het geeft wel een goed idee, denk ik.
fotos zijn in daglicht.

hier alvast overzichtsfoto's. ik zal in volgende posts de individuele kleuren posten.

1644251456037.png1644251474716.png
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
blank = onbehandeld
 

Bijlagen

  • Blank.jpg
    Blank.jpg
    225,6 KB · Weergaven: 48
  • Blank2.jpg
    Blank2.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 35
  • Pure.jpg
    Pure.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 41
  • White5%.jpg
    White5%.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 43
  • AntiqueBronze.jpg
    AntiqueBronze.jpg
    199,5 KB · Weergaven: 41
  • CinamonBrown.jpg
    CinamonBrown.jpg
    230,3 KB · Weergaven: 32
  • Mahogany.jpg
    Mahogany.jpg
    246,5 KB · Weergaven: 31
  • RustyBrown.jpg
    RustyBrown.jpg
    268,3 KB · Weergaven: 28

jorisvh

Post veel
en nog wat kleurtjes
 

Bijlagen

  • FrostGreen.jpg
    FrostGreen.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 27
  • PeacockGreen.jpg
    PeacockGreen.jpg
    200,9 KB · Weergaven: 28
  • VelvetGreen.jpg
    VelvetGreen.jpg
    232,3 KB · Weergaven: 27
  • HeatherPurple.jpg
    HeatherPurple.jpg
    255,6 KB · Weergaven: 27
  • PomegranatePink.jpg
    PomegranatePink.jpg
    214,3 KB · Weergaven: 27
  • MidnightIndigo.jpg
    MidnightIndigo.jpg
    237,8 KB · Weergaven: 25
  • NordicBlue.jpg
    NordicBlue.jpg
    159,3 KB · Weergaven: 26
  • TealBlue.jpg
    TealBlue.jpg
    241,6 KB · Weergaven: 57

jorisvh

Post veel
Da’s een leuk palet aan kleuren zeg(y). Moet wel iets creatiefs mee te doen zijn. Je brengt me op ideeën:unsure::cool:.
ja, ik vind het ook goed gelukt en ga er zeker wat mee doen.
op eiken zou ik de maffe kleuren persoonlijk zonde vinden.
berken mpx heeft wel een mooie tekening maar wordt snel saai omdat die er door te weinig contrast niet goed uitkomt. dat is met deze kleurtjes wel opgelost 😳
 

jorisvh

Post veel
En ben je er al uit welke je voor de stoel gaat gebruiken?
nog niet helemaal.
ik neig naar het frame natuurlijk houden (white 5% geeft beste effect, vind ik. pure is wat te geel) en de grotere vlakken (zitting en/of rug en/of armsteunen) in een popkleurtje. misschien zelfs verschillende kleuren voor verschillende onderdelen. sommige kleuren passen echt goed samen vind ik.
 

turncoat

Nieuw lid
27 jun 2022
5
2
Gent
Ik ben hier via Google op terecht gekomen omdat ik een kastje heb van Pools grenen multiplex die ik wil kleuren met rubio monocoat. Hartelijk dank voor het overzicht @jorisvh, helpt mij erg bij het zoeken naar een geschikt kleur!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en jorisvh

turncoat

Nieuw lid
27 jun 2022
5
2
Gent
@Tympy inderdaad, het waren restjes hout waarmee ik snel een opbergkastje heb gemaakt om in m'n atelier te kunnen opbergen. Heb component A en B apart gekocht (dus de kleine flesjes die dienen als sample).
Dus is direct zo al een sample :) In de toekomst wel eens een gebruiken op een meubelstuk
 

Bijlagen

  • 2022-07-06 21.26.52-2.png
    2022-07-06 21.26.52-2.png
    738,6 KB · Weergaven: 48

jorisvh

Post veel
in mijn ervaring kan de kleur best veel verschillen per hout/multiplex soort.
+1

Heb onlangs een woodmakersday gevolgd en daar geleerd dat je de kleuren ook zelf mag mixen dus je kan echt helemaal finetunen als je wil.

Voor de sterk gepigmenteerde kleurtjes heeft de graad van schuren veel effect (fijner schuren is minder opname van pigment en dus minder kleur).

En ook goed opletten met lijmresten! Had onlangs bij 3-laags vuren meubelpanelen de droogscheurtjes in de knoesten geplamuurd met zaagsel en lijm en dat bleek geen goed plan. Overal waar ik die uitgesmeerd had werd niks pigment opgenomen en dat gaf lelijke blanke plekken.
Ben er met een schraapstaal op tekeer gegaan om het opnieuw ruw te maken en lokaal een 2de laag gegeven. Dat ging dan weer prima. Helemaal geen overgang te zien.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Schraapstaal is naar mijn mening een ondergewaardeerd stukje gereedschap. Zal wel komen omdat het weinig kost en zelf simpel te maken is uit een oude zaag. Ik kan iedereen aanbevelen om er een te maken/kopen en te leren om het ding te slijpen en er een braam aan te zetten. Werkt echt super.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Overzicht kleuren op
De meeste speciale kleurtjes van de staaltjes zijn colour trend kleuren

Webshop

In België zijn er wel verdelers die alle kleuren hebben maar die hebben meestal niet de staaltjes van 20ml in alle kleuren op voorraad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.