Rubio monocoat en watervlekken op meubel

rochelledw

Nieuw lid
14 aug 2022
7
0
Dirkshorn
Goedemorgen!

In mijn onderzoek naar een probleem wat ik heb ondervonden met Rubio Monocoat kwam ik dit forum tegen en ik hoop dat jullie misschien een idee hebben wat er mis is gegaan.
Ik heb van eikenhout een badmeubel gemaakt en deze tot 150 grid opgeschuurd, ontvet met aceton en vervolgens in de rubio gezet (wel met de hand uitgepoetst). We hebben 14 dagen gewacht totdat we het meubel hadden geinstalleerd en het in contact is gekomen met water.

Nu zie ik dat als er water spetters op het meubel vallen dat deze wel blijven liggen maar het zet zich heel snel om in vlekken met een witte waas. Laatst heb ik met een doekje geprobeerd het weg te poetsen en het lijkt erop dat ik de gehele laag Monocoat eraf heb gepoets met een doekje met warm water.
Dit zou niet de bedoeling moeten zijn toch?

Aangezien het ook op eettafels gebruikt wordt ga ik ervan uit dat het wel wat water zou moeten kunnen handelen. Heb er ook een bureaublad mee behandeld en hier lijkt alles goed te gaan. Daar is al meerdere keren water over de muismat gegaan en heeft geen schade geleden. Alleen het bureaublad was opgeschuurt tot 240 of zelfs 400 dat weet ik niet meer zeker, voordat ik erachter kwam dat dit dus niet kon met de monocoat. Al lijkt het er goed op te blijven zitten.

Daarom blijven er bij mij wat vraagtekens of ik iets niet goed heb gedaan of dat dit gewoon niet gaat met Rubio.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Heb je na het schoonmaken met aceton gewacht tot het hout weer 'droog' was? En hoelang gewacht met uitpoetsen? (Tijd tussen aanbrengen en uitpoetsen)
 

rochelledw

Nieuw lid
14 aug 2022
7
0
Dirkshorn
Ik heb wel gewacht na de aceton, maar wel maar max een minuut of 10. Aceton verdampt wel snel maar misschien is dit niet lang genoeg geweest. Ik heb de oppervlakte wel bekeken/gevoeld of het droog aanvoelde.

ik heb minimaal 5 /max 10 minuten gewacht voor het uitpoetsen
 
J

j1eke

Guest
Ja, dat kan lang duren. Weet je wel zeker dat je er in eerste instantie wel alles hebt afgepoetst (totdat er niets meer af komt)? Als er een klein laagje op ligt, dan droogt dat ook niet zoals het hoort.
 

rochelledw

Nieuw lid
14 aug 2022
7
0
Dirkshorn
Ik heb de accelerator gebruikt, maar ik ben toch bang dat ik het niet lang genoeg heb laten zitten voordat ik de rest eraf heb gehaald. Heb laatst nog eens getimed hoelang 10 minuten is, en dat is toch langer dan dat ik me voorstelde.

Heb ook advies gevraagd aan Rubio zelf en die geven aan om het nogmaals over te doen met hun speciale inwrijf pads en dan pas na 10 minuten het residu eraf te poetsen. en na een paar dagen nog met hun maintenence oil een laag aan te brengen.

Wanneer ik zin heb om mijn wasbakken er weer af te halen gaan we het weer proberen. Waarschijnlijk voordat we 2 weken op vakantie gaan ;).

Heb nu wel mijn eiken vensterbanken op de juiste manier in de rubio gezet. Dus over minimaaL 3 weken zal ik daar ook eens checken wat er gebeurd met water. Die zitten namelijk niet in de accelerator.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.