Rubber van lintzaagwiel

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
Ik heb mijn lintzaagmachine sinds mei 2020, en behalve het zaaglint nooit iets (hoeven) vervangen.

Nu is het zo dat het rubber van het onderste wiel er telkens afloopt als ik de machine aanzet, het zaaglint schokt een paar keer en daarna blijft de machine draaien. Maar dan zit het rubber nu maar voor de helft op het wiel.

Ik heb de poelie al omgedraaid, zodat de voorkant nu achter is en andersom maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Hoe kan ik dit oplossen?

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
154
72
Bilzen
nieuwe rubber erop? ik meen dat hier nog een topic geweest is hierover
ik vrees wel dat de laatste niet meer actief is, blijkt uit hun website

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
nieuwe rubber erop? ik meen dat hier nog een topic geweest is hierover
ik vrees wel dat de laatste niet meer actief is, blijkt uit hun website
Ik kan natuurlijk het rubber van boven en onder verwisselen.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
179
121
Kapellen (Antwerpen)
of gewoon vervangen door een PU versie, op de Elektra Beckum die ik van mijn vader erfde maakte dat een enorm verschil - voor die machine heb ik behoorlijk moeten zoeken, maar op Amazon.de hadden ze iets met de juiste afmetingen en die werkten perfect

• Leuk
Waarderingen: bert007

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
14
4
Zo te lezen is je rubber ergens door uitgerekt en moet je een nieuwe bekleding.
Zoiets had ik ook een paar jaar terug, in mijn geval na een stomme fout: leergeld heet dat.
De houtdeler van bert007 en Jan van der Ploeg heeft me toen een PU lint aangeraden en (betaalbaar) geleverd. Het was wel even een werkje om te monteren, maar zit nu al weer jaren als een huis. Op z'n website staat dat hij even geen linten levert, maar een mailtje over je rubber zou ik er maar aan wagen.
z'n website: houtdeler.nl

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.271
507
Prov. Groningen
Ik had het probleem twee jaar geleden ook, alleen bij het onderste wiel.
Klinkt misschien te simpel, maar ik heb het rubber gewoon met PolyMax er op gelijmd en sindsdien geen problemen meer.

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
Nou... of dat vastlijmen zo'n goed idee was...

In het begin loopt hij normaal, als ik er dan mee ga zagen begint hij te schokken, en op een gegeven moment is het lint er zelfs afgelopen.
Het was een nieuw zaaglint en er zat voldoende spanning op. Het was trouwens niet gebroken.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.335
1.022
Omgeving Leiden
Tot zover dus geen verschil met hetgeen je in je eerste bericht meldde.
Als je de wielen met het lint erop met de hand draait, loopt het dan allemaal soepel en vrij?
Is de machine schoon, geen ophoping van zaagsel?

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
Tot zover dus geen verschil met hetgeen je in je eerste bericht meldde.
Als je de wielen met het lint erop met de hand draait, loopt het dan allemaal soepel en vrij?
Is de machine schoon, geen ophoping van zaagsel?
Nee, dat gaat allemaal prima, machine is vrijwel schoon van stof/zaagsel.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.335
1.022
Omgeving Leiden
Dat schokken doe de machine dus zonder en met vastgelijmd rubber. Dat is vreemd.
Ik weet niet hoe het onderste wiel wordt aangedreven, zit dat soms los op een as?
Welk merk en type machine heb je?

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
Dat schokken doe de machine dus zonder en met vastgelijmd rubber. Dat is vreemd.
Ik weet niet hoe het onderste wiel wordt aangedreven, zit dat soms los op een as?
Welk merk en type machine heb je?
Onderste wiel zit gewoon vast zoals het lijkt te moeten zitten.
Het is de parkside psb 350

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.335
1.022
Omgeving Leiden
Heb net naar een videotje gekeken en zag dat die machine bij het starten helemaal niet schokt.
Schokt jouw machine dat ook wanneer je hem zonder lint laat draaien?
Je schreef dat je de poelie hebt omgedraaid. Bedoel je daarmee het onderste wiel? Dan zou ik dat weer terugdraaien, zodat het weer origineel is.

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
204
119
Den Bosch
Heb net naar een videotje gekeken en zag dat die machine bij het starten helemaal niet schokt.
Schokt jouw machine dat ook wanneer je hem zonder lint laat draaien?
Je schreef dat je de poelie hebt omgedraaid. Bedoel je daarmee het onderste wiel? Dan zou ik dat weer terugdraaien, zodat het weer origineel is.

Nee zonder lint geen schokken.
Ik heb alleen het rubber omgekeerd de voorkant zit nu achter en vice versa. Verders niks gewijzigd.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.335
1.022
Omgeving Leiden
Een lintzaagmachine is een eenvoudige machine en datgene wat je kan controleren heb je gedaan.
Misschien, misschien dus, is het rubber glad zodat het zaaglint slipt. Of is het zaaglint zelf te glad.
Ik zou met een schuurpapiertje 120 de rubbers wat opruwen en het lint met een goede ontvetter ( Dasty, ovenreiniger of zoiets ) schoonmaken.
En het lint staat goed onder spanning? Neem aan van wel, want je werkt al langer met de machine dan vandaag.
Natuurlijk kan je de rubbers vervangen, maar dat is dan niet gebaseerd op iets wat je hebt gezien.
Kan je de machine met lint starten als de deuren open zijn? Dan zie je misschien wat er aan de hand is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.