Router: werkstuk vs plaatmateriaal

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
52
4
Utrecht
Ben een beginner en heb zoveel vragen. Ik lees veel online maar sommige dingen blijven onduidelijk, vandaar mijn vraag:

Ik heb een router met toebehoren. Ik wil een rechte gleuf maken in een stuk hout. Hoe dat moet in recht hout/plaatmateriaal snap ik nu denk ik.

Maar hoe maak je een rechte gleuf in bijv een zwaard of auto (kinderspeelgoed). Dus in een werkstuk dat niet recht is? Uit de losse hand is niet te doen. Maar geleiders (die je langs rand van hout legt) kunnen alleen langs recht hout. En mijn geleider die ik voor mn invalzaag gebruik (die je op je plaatmateriaal legt) leg je noet op een klein werkstuk met ronde kanten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.181
3.056
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Wil je frezen in een vlak werkstuk, dat alleen geen rechte buitenkant heeft? Of is je werkstuk zelf niet vlak? Ik maak een mal van afvalhout en gebruik een copierring. De mal kan je dan vastzetten met lijmklemmen, of dubbelzijdig plakband.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.322
760
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
neem een stuk plaat. Monteer 2 latten met tussenruimte (genoeg voor het zwaard, maar wel zo dicht bij elkaar dat de frees op beide kan rusten) parallel aan elkaar.

Monteer nu het zwaard in het midden, parallel aan de latten (hotglue, dubbelzijdig plakband, whatever), zodanig dat de bodem van de gleuf horizontaal loopt

Stel de diepte van de frees correct in, zodat het zwaard geraakt wordt op de goede diepte.

Gebruik nu één van de latten als geleider en frees de gleuf in het zwaard.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.853
410
39
Enkhuizen
bijvoorbeeld.

zwaard in een houten bakje vastzetten gecentreerd
en frees langs de rechte kanten van bakje laten glijden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.