Ik heb zelf de Makita (vorige versie, dus met normale schakelaar) in m'n CNC zitten, en ik merk een duidelijk verschil in kracht tov de frees in de freestafel (voorheen Triton, nu UAK freesmotor).
Bij de Makita kan ik maar kleine hoeveelheden afnemen, hij is gewoon een stuk lichter. Het is ook eigenlijk een kantenfrees, geen volwaardige bovenfrees. En juist in een freestafel wil je een frees met wat vermogen om meters te maken en iets grotere profielen kunnen frezen.
Als ik kijk naar de foto's van de Makita RT0702 (het nieuwe model) zie ik dat het nog steeds een wipschakelaar is, de nullast zal dus ergens binnenin ingebouwd zitten. Het is dus niet mogelijk om, zoals bij een normale bovenfrees, de schakelaar op "aan" te zetten door er een tiewrap omheen te doen helaas. Om die met een externe schakelaar te gebruiken, zal de machine dus opengemaakt moeten worden en die nullast eruit gesloopt. Is m.i. toch een minder handige keuze van Makita, omdat dit model frees juist heel geliefd is voor in een CNC (waar je ook met een externe schakelaar wilt werken).
Maar, jij hebt nu eenmaal deze routerlift, dus je moet een frees vinden die daarin past. De eerder genoemde Katsu doet niet echt onder voor de Makita. Deze heb ik ook, en ik merk in gebruik (in ieder geval voor afronden van hoekjes) geen verschil. Maar, ik heb deze frees nog nooit langdurig zwaar belast dus kan daar niets over zeggen.
Wil je toch een Makita, dan moet je kijken of winkels nog voorraad van het oude model hebben; als ik op de RT0700 google kom ik nog diverse winkels tegen die dit model op hun website hebben staan (en ook meerdere die ook of juist de 702, het nieuwe model, hebben). Dus voor bestellen goed kijken of je het juiste (oude) model voor je hebt en misschien even informeren of ze idd de 700 versturen. Dus die is dus zeker nog wel nieuw te krijgen nu! (en anders misschien ook gebruikt op Marktplaats)