Router keus voor router-lift

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Beste lezers,

Ik heb een routerlift gekocht en wil daar een frees in hebben, nu las ik dat vele de RT700C van Makita gebruiken.
Maar de nieuwe versies hebben een anti start functie als de schakelaar nog op aan staat. Dit is uiteraard niet handig als je hem extern wil schakelen.
Hoe kun je dat oplossen? Heeft iemand dat al opgelost? of is er een andere/betere optie ? Moet wel 65mm diameter zijn gezien mijn lift 65mm is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Ben

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
271
141
Leeuwarden
Deze nullast schakeling zal je op alle nieuwe machines terugvinden omdat dat veel veiliger is. voor je routerlift inderdaad vervelend. Als je een losse aan/uitschakelaar met noodstop toevoegt dan kan je kijken of je de beveiliging kunt omzeilen (maar doe dat alleen als je hem op een andere manier hebt beveiligd!).

Ik weet niet hoe gemakkelijk dat bij de Makita gaat, bij mijn Triton heb ik een onderdeel van de frees moeten slopen :giggle:. Bij andere machines kun je soms met een tie-wrap of slangenklem de schakelaar vastzetten.

Even los van je vraag vind ik persoonlijk een 700 watt frees wel licht om te gebruiken in een lift / onderbouw. Maar daar zijn de meningen wellicht over verdeeld.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Deze nullast schakeling zal je op alle nieuwe machines terugvinden omdat dat veel veiliger is. voor je routerlift inderdaad vervelend. Als je een losse aan/uitschakelaar met noodstop toevoegt dan kan je kijken of je de beveiliging kunt omzeilen (maar doe dat alleen als je hem op een andere manier hebt beveiligd!).

Ik weet niet hoe gemakkelijk dat bij de Makita gaat, bij mijn Triton heb ik een onderdeel van de frees moeten slopen :giggle:. Bij andere machines kun je soms met een tie-wrap of slangenklem de schakelaar vastzetten.

Even los van je vraag vind ik persoonlijk een 700 watt frees wel licht om te gebruiken in een lift / onderbouw. Maar daar zijn de meningen wellicht over verdeeld.
Dank voor je reactie, mijn idee was inderdaad een losse schakelaar toe te passen met een noodknop.
Maar door die beveiliging zal hij niet aangaan als ik de frees ingeschakeld laat staan.
Hoe ik dan die beveiliging kan omzeilen weet ik niet en had gehoopt dat iemand daar een "handleiding" voor had. Uiteraard had ik al gezocht op het net maar daar vind ik niets over.

Wat betreft de lichte frees, ik zal er geen zware dingen mee frezen, maar heb je een andere optie qua frees die in deze lift past? 65mm ? een Dewalt is 900 watt maar is 69mm en past dus niet. een grote frees gaat zeker niet passen. Dit is de lift die ik heb:

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik vind het ook een wat zwakke frees, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, je doet er alleen langer over.

ik heb deze: https://www.amazon.nl/KATSU-Elektrische-Bovenfrees-Kantenfrees-Houtsnoeierouter/dp/B07FQ9NVYF/ref=sr_1_5?keywords=bovenfrees&qid=1680592719&sprefix=bovenfrees,aps,88&sr=8-5

Dit is een Makita kloon, Prima ding en met een gewone schakelaar.
Dit is zeker een optie, dus deze heeft die beveiliging niet?
En scheelt ook nog eens de helft qua kosten.
Dank voor je bericht!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Helaas maken we soms de keuze voor freeslift of frees en niet voor de combi in een keer. Daar heb ik zelf ook last van gehad. Mijn persoonlijke mening is dat 700 w erg weinig is voor een freestafel. Met beleid gaat het wel. Ik heb echter de ervaring dat je bij grotere freesklussen toch sneller wil werken. Verder weet ik niets over de kwaliteit van deze freeslift.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de Makita (vorige versie, dus met normale schakelaar) in m'n CNC zitten, en ik merk een duidelijk verschil in kracht tov de frees in de freestafel (voorheen Triton, nu UAK freesmotor).
Bij de Makita kan ik maar kleine hoeveelheden afnemen, hij is gewoon een stuk lichter. Het is ook eigenlijk een kantenfrees, geen volwaardige bovenfrees. En juist in een freestafel wil je een frees met wat vermogen om meters te maken en iets grotere profielen kunnen frezen.

Als ik kijk naar de foto's van de Makita RT0702 (het nieuwe model) zie ik dat het nog steeds een wipschakelaar is, de nullast zal dus ergens binnenin ingebouwd zitten. Het is dus niet mogelijk om, zoals bij een normale bovenfrees, de schakelaar op "aan" te zetten door er een tiewrap omheen te doen helaas. Om die met een externe schakelaar te gebruiken, zal de machine dus opengemaakt moeten worden en die nullast eruit gesloopt. Is m.i. toch een minder handige keuze van Makita, omdat dit model frees juist heel geliefd is voor in een CNC (waar je ook met een externe schakelaar wilt werken).

Maar, jij hebt nu eenmaal deze routerlift, dus je moet een frees vinden die daarin past. De eerder genoemde Katsu doet niet echt onder voor de Makita. Deze heb ik ook, en ik merk in gebruik (in ieder geval voor afronden van hoekjes) geen verschil. Maar, ik heb deze frees nog nooit langdurig zwaar belast dus kan daar niets over zeggen.
Wil je toch een Makita, dan moet je kijken of winkels nog voorraad van het oude model hebben; als ik op de RT0700 google kom ik nog diverse winkels tegen die dit model op hun website hebben staan (en ook meerdere die ook of juist de 702, het nieuwe model, hebben). Dus voor bestellen goed kijken of je het juiste (oude) model voor je hebt en misschien even informeren of ze idd de 700 versturen. Dus die is dus zeker nog wel nieuw te krijgen nu! (en anders misschien ook gebruikt op Marktplaats)

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Dank voor jullie reacties.
Ik zie al een aantal opmerkingen dat de 700 watt erg licht is, en begin dan ook te twijfelen om hiermee verder te gaan, omdat ik nog de optie heb om de lift te retourneren.
Maar gezien de prijs (korting) dacht ik dit is een mooie kans om een lift te halen. En moet zeggen hij voelt ontzettend degelijk aan!
Welke lift zouden jullie aanraden dan? moet wel betaalbaar zijn en geen lift van vele honderden euro's.
Zie ook wel een Jessem van 495 euro, maar das best een heel verschil met 175 euro. Maar die Jessem lift is dat dan een goede keus? en welke frees er dan in?
Ik had bij Toolmax een RT0700c besteld dus het oude model maar ze sturen gewoon een nieuwe op, haal dan het oude model van de site denk ik dan.
Op marktplaats heb ik ook gekeken maar daar vragen ze voor dat oude model de nieuwprijs en dan is die ook nog gebruikt ook.

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Dank voor jullie reacties.
Ik zie al een aantal opmerkingen dat de 700 watt erg licht is, en begin dan ook te twijfelen om hiermee verder te gaan, omdat ik nog de optie heb om de lift te retourneren.
Maar gezien de prijs (korting) dacht ik dit is een mooie kans om een lift te halen. En moet zeggen hij voelt ontzettend degelijk aan!
Welke lift zouden jullie aanraden dan? moet wel betaalbaar zijn en geen lift van vele honderden euro's.
Zie ook wel een Jessem van 495 euro, maar das best een heel verschil met 175 euro. Maar die Jessem lift is dat dan een goede keus? en welke frees er dan in?
Ik had bij Toolmax een RT0700c besteld dus het oude model maar ze sturen gewoon een nieuwe op, haal dan het oude model van de site denk ik dan.
Op marktplaats heb ik ook gekeken maar daar vragen ze voor dat oude model de nieuwprijs en dan is die ook nog gebruikt ook.
Die Makita is sowieso een fijne router om "erbij" te hebben. Een dikke onder een tafel, liefst eentje die 12mm spantang aan kan. En die Makita dan voor kleine klusjes waar je geen tafel voor nodig hebt.

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
39
49
Maar de nieuwe versies hebben een anti start functie als de schakelaar nog op aan staat. Dit is uiteraard niet handig als je hem extern wil schakelen.
Hoe kun je dat oplossen? Heeft iemand dat al opgelost? of is er een andere/betere optie ?
Ik had hetzelfde met mijn nieuwe stofafzuiging, had ik om allerlei redenen op zolder geplaatst maar door de nullastschakelaar werkte dat niet (lees: ik moest telkens naar boven lopen om het ding aan te zetten).

Vanochtend met een installateur gekeken of de schakelaar op de een of andere manier te by-passen was, maar er zat nogal wat bedrading tussen schakelunit en de motor.

We hebben uiteindelijk voor de meest praktische oplossing gekozen c.q. de oplossing om de schakeling an-sich niet aan te passen: gewoon aan de binnenkant van de schakelaar een wigje gezet waardoor de schakelaar altijd aan staat: works-like-a-charm!

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.538
1.147
Omgeving Leiden
Hoi Ben,
Zo te lezen wordt dit je eerste freestafel en ook eerste freesmachine.
De lift ziet er degelijk uit, mooi ding. Koop gewoon de Katsu, bouw je freestafel en ga er mee aan de slag zou ik zeggen. Je geeft al aan dat je er geen zware dingen mee gaat doen, dus met 700 W en wat beleid gaat dat lukken.
Een zwaardere combinatie van losse lift (incra, jessem) en machine ( aeg, auk) kost heel wat meer. Misschien een optie voor later als je wat meer gefreesd hebt en duidelijk is of je een zwaardere machine nodig hebt.

Je kan ook denken aan een triton freesmachine, daarvan kan je de freesdiepte van bovenaf instelen. Dan heb je helemaal geen lift nodig.

• Leuk
Waarderingen: Wouterst

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ben kiezen is moeilijk. Incra laat zijn freesplaat bij jessem maken kwalitatief zijn ze gelijk. Ik heb dus de incra met auk frees. Ja dat is een grote uitgaaf. ik heb er geen moment spijt van gehad. Zou ik met de kennis van nog andere wensen hebben? Ja een kantelbare freestafel en een digitale toerenregeling. Heb ik dat nodig? Nu de afgelopen 10 jaar niet. Toen ik de keus maakte was deze combi, op dat moment de enige keuze voor mij.
Als je de machine nog kan retourneren zou ik dat overwegen. Ik zeg niet dat je dit moet doen. Want je kan ook uit de voeten met de combi die je nu in gedachte hebt. Kijk eens bij sautershop.de baptist of gereedschappro.Er zijn nu zo veel meer combinatie als toen. Wat ook nog een goedkope oplossing is is een triton. De tra001 of zijn vervanger heeft een ingebouwde lift. Met o.a. een kregplaat ben je ook uit de brand. Je hebt dan een zware frees. Volgens mij hebben ze ook nog een lichter model met lift. Ik heb jaren met de triton gewerkt.
Je kunt met een machine waar een spantang van 1/2"inpast op het web veel goedkopere frezen bestellen. Niet gelijk voor wat betreft de kwaliteit. Vaak 5 tot 10 keer goedkoper.

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
97
34
Op MP staat een nette ELU MOF 170, made in Switzerland te koop. Een ideale freeslift machine van 1700 W.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Dat waren hele goede machines. De vraag is op welke lift past deze. Zijn er nog onderdelen voor te koop. Ik schat de machine toch op 25 jaar.

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
@wmdebruin, ik zou dan niet eens naar een andere ruimte hoeven lopen om hem aan te zetten en dat zou ik al vreselijk irritant vinden, dus kan me jou situatie wel indenken dat het nog erger is als je even iets wil doen en je naar zolder moet lopen..
Ik weet niet of die Makita zich zo makkelijk aan laat passen.
Wil ook geen nieuwe machine slopen.

@thomasz, Dit word inderdaad mijn eerste freestafeltje, een frees machine heb ik al wel, de accu versie van de Makita, en moet wel zeggen ik verbaas mij soms wat dat kleine ding allemaal kan. en dat op een accuutje.
zware dingen zal ik niet snel gaan doen op de frees tafel, en vind je redernatie ook zeker een goede optie, voor het totale geld +- 250 euro kun je er ook geen buil aan vallen, en wellicht weer verkopen op MP.

@Wim Kluck, Keuzes zijn soms indd eg lastig, wat is wijsheid, wat is verstandig om te doen, en indd wat je zegt heb ik het nodig, dat weet je nooit. Voor wat ik tot nu toen gedaan heb met mijn freesje van Makita heb ik geen zware dingen gedaan, en heeft altijd de job volbracht. Gister zelfs nog. en ik ben een hobby houtbewerker, geen pro of iemand die er geld mee verdient.
Ik ga zeker je opties bekijken!

@jwjgielen, Dank je wel! zal eens kijken wat het is.

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik kwam deze nog tegen, wie weet de diameter van de schacht ? als die past zou ook mooi zijn en is toch 1400 watt. Misschien een betere (duurdere) optie.
Helaas, deze is 92mm diameter, jammer!

Laatst bewerkt:

HarryVoskuijl

Actieve deelnemer
8 dec 2022
25
3
Zwolle
De Triton Precisie bovenfrees TRA001 heeft een ingebouwde lift. Alleen een plaatje erbij kopen. Sterk ding ook.

Beetje jammer, nu heb ik ook een enjoywood aangeschaft en kom door deze thread erachter dat mijn Makita niet het model is dat met een schakelaar werkt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.