Ronding aan losse pennen maken

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
47
0
Hallo,
ik ben een eiken keukenblok aan het maken waar een aantal pen-gatverbindingen in moeten, die ik wil maken met losse pennen (ik heb een langgatboor voor de gaten). Nu loop ik nog een beetje te klunsen met het maken van de radius/ronding aan de pennen. Voor de pennen maak ik een lange schaaflat van 40 breed x 14 dik, die ik later op lengte maak van de individuele pennen. De gaten zijn met boordiameter 14 gemaakt; wat is de makkelijkste manier om aan de 4 zijden van de schaaflat een geschikte ronding te maken?
Ik heb een bovenfreestafeltje, als ik het goed begrijp zou de freesradius 7mm moeten zijn per kant, maar kan ik dan beter wat groter (8 of 9) of juist kleinere (5 of 6) nemen?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
47
0
Eerder 8-9 mm dan 5-6 mm, want dan passen ze niet in de radius.
Als ze iets smaller zijn is niet erg, de 14 mm dikte is van belang. De rest is op te vullen met lijm.
Als de freesradius groter is dan de geboorde radius, is ie dan niet juist te groot bij de ronding om erin te passen? Of frees ik dan opzettelijk 'voorbij' het midden, twee kanten op

Ik twijfel nog of ik het met losse pennen doe; misschien is vaste pennen aan de regels maken wel sneller met de middelen die ik heb, en toch wat zuiverder dan losse pennen?
Dan zou ik bijvoorbeeld de spatpen kunnen laten vervallen om e.e.a wat sneller te maken; die is er immers bij losse pennen ook niet toch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.448
3.810
Het kan nog eenvoudiger. Gewoon gaten voor deuvels boren met je langatboor. Dan kunnen er gewoon ronde stokken in. Omdat je het over spatpennen hebt. Je kan ook gewoon traditioneel werken. En dan dus met vaste pennen en je gaten met een beitel rechthoekig steken. Pennen afronden gaat prima met een afrondfrees. Ik doe het meestal even met een klein blokschaafje .

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
98
156
Den Haag
John1969 heeft helemaal gelijk, met een grotere radius dan de helft van de dikte van de pen zorg je dat de bocht van de pen luier is dan die van het gat. Hierdoor past de bocht bij dezelfde breedte van de pen bij een 8mm radius (oranje) maar als je 6mm radius doet, dan is die bocht krapper dan de bocht van het gat (geel)
1760630208199.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.039
628
‘s-Hertogenbosch
Hetzelfde als bij lamello’s, daar mag het sleufje langer zijn maar de dikte moet gelijk zijn en even hoog zitten.
Persoonlijk zou ik kiezen voor vaste pennen…. Eerst de borsten zagen en dan de pennen op je freestafel frezen, evt met een haaks duwhout. Op deze manier kun je ook je menageringen maken.
Succes, John

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.702
2.539
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt ook nog een kleine verpakking domino's kopen. Die zijn geperst net als lamelle's en zwellen een beetje op door het vocht in de houtlijm. Maar zelf maken is leuker.
Waarom niet een lat van 12 mm dik en afronden met een freesje radius 6? 12 mm frezen voor de gaten zijn ook makkelijker te vinden dan 14.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.