Ronde vormen in meubels --> raspen?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik wil eens wat experimenteren met rondere vormen bij het maken van tafels en de poten. Op grote schaal gebeurt dit vooral met een CNC machine neem ik aan, maar ik wil het met de hand doen. Gedeeltelijk zal je het kunnen frezen, maar als ik bijvoorbeeld de overgang van poot naar tafelblad vloeiend wil maken, hoe doet men dit dan? Raspen en vijlen? Met een spookschaaf? Of op een andere manier?

Kan iemand mij goede raspen aanbevelen die niet meteen de hoofdprijs kosten?

Hieronder wat voorbeeldjes:

c775be84c891279023512705932adb50.jpg

e2c86b0ba3a848f7ede5cfbede5c4630.jpg

df6974fa62765322bfdf020fddab3ef6.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Behalve wat je noemt zijn er ook nog de 'mechanische raspen' - Arbortech e.d. voor in de haakse slijper. En je kunt een schraapstaal in vorm slijpen en zo schrapen, maar dat lukt alleen als het profiel over een wat grotere lengte een constante vorm heeft.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Handtools

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
35
10
Ollanda
Dan kom je inderdaad al uit bij raspen en vijlen.kijk eens bij dieter schmid feine werkzeuge die hebben diverse keus,bv iwasaki.dit zijn japanse vijlen en raspen in diverse vormen en zijn
Zo duur niet.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Voor de poten zelf kan je makkelijk werken met een schaaf, spookschaaf en uiteindelijk een schraapstaal.

Voor de ronde overgangen op je foto's is een spookschaaf minder fijn schat ik, zeker voor de binnenhoeken. Dat zou ik met een rasp en vijl doen.

Voor binnenhoeken is een (half)ronde rasp fijn. De rest kan met een platte rasp. Ik ben erg tevreden met mijn Shinto, de grove kant neemt snel af en de fijne kant laat al een best net oppervlak achter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Voor het grofstoffelijke deel een Rotex met een zachte zool. Met wat beleid en fijn papier kun je tafel 1 er helemaal mee doen. Tafel twee niet. Drie deels.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je 2e foto is vooral een kwestie van frezen....

Maar wat je veel zal zien is dat er met wat grovere middelen het gros van het hout wordt verwijderd (lintzaag, gewone zaag, schuurmachine, slijpschijf/rasp of schaaf) en dan met een handrasp/spookschaaf/schuren het fijnere werk wordt gedaan.

De Japanse Shinto zaagraspen zijn ook erg fijn om snel veel af te nemen en zijn relatief goed geprijsd. Voor echt mooi rasp werk zijn handgemaakte raspen toch wel een stukje prettiger dan machinaal gemaakte versies omdat je dan een veel netter resultaat krijgt. Maar flink schuren/schrapen zul je altijd nog wel moeten doen of je moet ook een setje fijnere raspen aanschaffen.

Voor mij is het een leuke klus om eerst wat af te tekenen en dan handmatig mooie ronde vormen te maken. Het is verbazingwekkend eenvoudig om een fraai en niet standaard resultaat te krijgen.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Een rasp, waar mogelijk de spookschaaf, en vooral schuurlinnen in verschillende gradaties hebben mij bij het maken van mijn lampen goed geholpen. Met een lang stuk schuurlinnen tussen beide handen heen en weer trekkend krijg je bijna alle krommingen/binnenhoeken etc. gemakkelijk natuurlijk gecurved. De iwasaka vijlen vond ik bij notenhout een beetje happen, maar misschien lag dat aan slecht inklemmen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Met beitels , gutsen en schraapstalen en schaven, eventueel in combinatie met raspen, lukt het ook. En zonder al dat vervelend stof van schuur machines.

Het zijn tenslotte eenvoudige vormen en geen hele ornamenten of beelden.

Goede fijne handgepikeerde raspen zijn erg duur, daarom heb ik ze zelf niet, en doe ik alles wel zonder die dingen.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Dank voor alle adviezen. Ik heb voor de aardigheid een raspschijf voor op de haakse slijper gekocht (€4 bij de Lidl). Eens kijken wat dat me brengt. Verder zijn die Shinto raspen vrij schappelijk geprijsd. Ik ga daar ook eens naar kijken.

Nu eerst maar eens een ontwerp bedenken...
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Met beitels , gutsen en schraapstalen en schaven, eventueel in combinatie met raspen, lukt het ook. En zonder al dat vervelend stof van schuur machines.

Het zijn tenslotte eenvoudige vormen en geen hele ornamenten of beelden.

Goede fijne handgepikeerde raspen zijn erg duur, daarom heb ik ze zelf niet, en doe ik alles wel zonder die dingen.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
Daarom werk ik ook met handgereedschap,geen herrie en minder stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.