Ronde tafel uit padoek met/zonder spatie

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.962
938
Antwerpen
Ga een nieuwe bovenblad maken voor een metalen ronde voet. Het wordt een padoeken blad van 60cm doormeter uit 18-20mm dikke planken en nu wil ik eigenlijk de planken tegen elkaar te verlijmen, met op regelmatige plaatsen hardhouten domino's. Of is het beter/noodzakelijk om een paar cm tussen de planken te laten ?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.593
872
Moordrecht
Want? Ga je elke plank vastschroeven aan het onderstel? En/of komt hij buiten te staan? Zo niet, dan geen probleem. Maar het hout werkt maar 1 kant op, dus als je slobgaten in je onderstel maakt, zodat het kan werken

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.943
1.111
Omgeving Eindhoven
Gezien je vraag ga ik er even vanuit dat het een buitentafel is (??) Zo ja, dan is het zo dat als je alles aan elkaar verlijmt er wel sneller water op het blad blijft staan. Blijft het blad dus aan de bovenkant langer nat, dus meer werken en mogelijk sneller rotten.
Als het een tafel is die niet in de regen staat, dan kan je het gewoon tot 1 plaat verlijmen met domino’s. Inderdaad slobgaten in het onderstel gebruiken om het hout te laten werken.

Bij gebruik van domino’s: leg eerst de planken exact tegen elkaar en teken de buitenrand van de tafel erop uit. En teken dan de domino’s af ruim genoeg binnen die cirkel. En laat die markeringen zitten totdat je de ronding hebt uitgezaagd/gefreesd. Om te voorkomen dat de dominogaten straks in de zaagsnede zitten, en om te zorgen dat je nog kunt achterhalen waar de domino’s zitten, voor het geval je nog iets aan het ontwerp gaat veranderen.
Vraag me niet hoe ik aan die wijsheid kom 🫣🤔

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.962
938
Antwerpen
tafel voor buiten

ik heb schrik voor water dat op de tafel blijft staan (werken, tss naden kruipen en barsten)

Domino’s uittekenen om te vermijden dat … : been there, done that 😒

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Tafel NIET WATERPAS zetten als het regent zodat het water eraf loopt en de naden 9 mm open zetten ( want een druppel is 8 mm) .
Alle delen van tevoren afgeronde kanten aan frezen en vol in de olie zetten voordat je ze monteert op je stalen onderstel.
Misschien kun je tussen onderstel en delen RvS ringen leggen zodat het hier ook kan drogen…
Succes John

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.