Ronde stokken (eiken) voor ledikant

Jelleheersink

Nieuw lid
19 jan 2021
12
9
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar ronde stokken van eiken met een diameter van circa 12-20mm en circa 700mm lang (40 stuks ongeveer). Het is voor het maken van een ledikant. Maar ik kan nergens stokken van die lengte en in eiken vinden. Weten jullie toevallig een adresje? Of een alternatieve oplossing?

Gr Jelle
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Eventueel zelf maken dmv een kwartrondfrees met de juiste radius.

Een freestafel is hierbij trouwens wel ideaal, maar uit de losse hand kan eventueel ook.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar ronde stokken van eiken met een diameter van circa 12-20mm en circa 700mm lang (40 stuks ongeveer). Het is voor het maken van een ledikant. Maar ik kan nergens stokken van die lengte en in eiken vinden. Weten jullie toevallig een adresje? Of een alternatieve oplossing?

Gr Jelle
In Duitsland zoeken : Eiche Rundstab
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Wat toevallig Jelle, ik ben hier een tijdje geleden ook naar op zoek geweest voor een ledikantje. Ik kreeg het toen niet voor een nette prijs gevonden. Omdat ik al voldoende eiken had liggen heb ik besloten ze zelf maar te maken. Uiteindelijk ging dat vrij vlot.
Mocht je er met Rik niet uitkomen dan kun je dat altijd nog proberen.

Ik heb het iig als volgt aangepakt

- Vierkante stokken zagen op de gewenste diameter + 1 mm
- Gat boren in een blok hardhout ter grote van de gewenste diameter
- Aan een zijde van het blok dit gat vergroten zodat de vierkant stok erin past
- Gat boren aan de bovenkant van het blok hardhout op de grens van het grote en kleinere gat. Hier gaat de bovenfrees in zoals op de afbeelding te zien is.
- Het zwarte puntje op de afbeelding is een rond stukje hout dat precies overeenkomt met de gewenste diameter. Dit heb ik telkens op de kop van de vierkante stok geschroefd en dient als een geleider om een goed begin te kunnen maken.
- Wat er overblijft is het afstellen van de hoogte van de bovenfrees. Telkens ga je een stukje dieper totdat de stok door het kleinere gat past. Als de frees afgesteld is kun je de stok er volledig door draaien dmv een accuboormachine.

Hopelijk maakt onderstaande afbeelding het wat duidelijker.

Om een nog beter resultaat te krijgen heb ik een extra geleider toegevoegd. (onder de gele snelspanklem) De stok heb ik daarna in twee delen gefreesd. Eerst met de geleider voor het hulpstuk en daarna erachter. Na het frezen heb ik de stokken met behulp van dezelfde geleider in de kolomboor gezet om ze glad te schuren.

Al met al is het best een werkje maar toen ik het systeem eenmaal had ging het toch vrij vlot. Ik heb in totaal iets van 50 stokken gemaakt.

Ik heb ze afgewerkt met osmo hardwax olie aangezien dit veilig is voor kinderspeelgoed en makkelijk verwerkt.
doweljig.jpg
Bestand_002 (1).png
Bestand_000.jpeg
Bestand_001.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik heb het met de kwartrond frees gedaan en het laatste stukje recht gehouden


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.