Rond tafelblad 'verjongd parallellogram' zagen

Bert van der Vries

Nieuw lid
8 dec 2017
1
0
Goedemorgen allen! Wat een leuk forum is dit, erg leerzaam.
Ik stel me ff voor.
Bert. 56 jaar. Knutselaar.
Heb in het verleden veel meubels zelf gemaakt: van TV-meubel, sidetable en CV-ombouw tot complete slaapkamer incl bed, bureau en kast.
Allemaal erg leuk om te doen.
Nu het volgende:
We gaan verbouwen en de eiken keukentafel van 2m40 * 1m * 4,5cm past niet meer en gaat plaatsmaken voor een ronde (ook weer eiken) van 1m50. In de woonkamer komen twee ronde salontafels. We zijn al een beetje aan het oriënteren bij diverse meubelmakers en daar staat best wel wat leuks tussen, al was het alleen al voor de ideeën.
De rechthoekige eettafel staat op marktplaats maar daar wordt op geboden alsof het brandhout is. Dat gaan we dus niet doen.
Nu is het plan ontstaan om uit het blad van de eettafel de bladen van de twee salontafels van 90 en 70 cm te zagen (en van het 'afval' nog een of twee bijzettertjes).
In 'de markt' heb je verschillende afwerkingen van de randen:
Gewoon rechtop, recht met afgeronde boven/en/of/onderrand, helemaal rond, verjongd al dan niet met een deel nog rechtop...
Nu kwam ik op het idee om het een beetje speels te doen, een verjongde rand, maar dan aan de ene kant aan de onderkant van het blad, dus dat de bovenkant groter is dan de onderkant, en aan de andere kant net andersom, dus dat de schuine zijde aan de bovenkant zit.
Zie deze schets. De doorsnede ziet er dan uit als een parallellogram, vandaar de topic-titel.

Scheefblad.png

De vraag: hoe zouden jullie dat aanvliegen?
Ik zat zelf te denken om eerst met de cirkelzaag en/of decoupeerzaag de contouren te zagen en daarna met mijn Makita bovenfrees met kantelvoet, met een constructie waardoor de kanteling altijd dezelfde kant op gaat, dus niet 'meedraait'.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.