Rommelmarkt vondsten van afgelopen zaterdag opgeknapt

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Het was weer snuffelmarkt in de Goese Zeelandhallen afgelopen zaterdag. Meestal valt het tegen echter dit keer was de buit bevredigend, een meubelmakers ploegschaaf, schietlood en een rood messing hamer. De hamer was redelijk mishandeld door zijn vorige eigenaar , daarom een flinke TLC op los gelaten. Mijn doel was om er een hamertje van te maken voor mijn beitel activiteiten. De uiteinden waren door intensief gebruik omgekruld, deze heb ik weggezaagd en nadien met de vijl en schuurpapier 800 nabewerkt, totdat de vlakken smooth en vlak genoeg waren. De ploegschaaf ontdaan van zijn roest en daarna opgeschuurd zodat alles weer glimt. Vraag wat is verstandig, zal ik het hout voorzien van lijnzaadolie met name het schroefdraad gedeelte om alles goed gangbaar te houden of is dit niet verstandig? Dank in ieder geval voor jullie expertise

Bijlagen

• IMG_2642.jpeg
    IMG_2642.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 126
  • IMG_2640.jpeg
    IMG_2640.jpeg
    81,1 KB · Weergaven: 124
  • A7B4E59B-DE26-4CB5-87B9-2C14C10C34E8.jpeg
    A7B4E59B-DE26-4CB5-87B9-2C14C10C34E8.jpeg
    50,1 KB · Weergaven: 119
  • IMG_2643.jpeg
    IMG_2643.jpeg
    92 KB · Weergaven: 120
  • IMG_2622.jpeg
    IMG_2622.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 113
  • IMG_2624.jpeg
    IMG_2624.jpeg
    96,5 KB · Weergaven: 110
  • IMG_2619.jpeg
    IMG_2619.jpeg
    92,8 KB · Weergaven: 110
  • IMG_2616.jpeg
    IMG_2616.jpeg
    89,7 KB · Weergaven: 111
  • IMG_2618.jpeg
    IMG_2618.jpeg
    104,5 KB · Weergaven: 102
  • IMG_2620.jpeg
    IMG_2620.jpeg
    103,1 KB · Weergaven: 114

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
268
105
Almen aan zee
Indrukwekkend wat je met die opknapbeurten gedaan hebt.
Van ouwe reut naar fraai gereedschap!

Wat je vraag over lijnzaadolie op de schroefdraad betreft:
Die olie verhardt in contact met zuurstof,
dus uiteindelijk loopt de boel vast in plaats van dat het gesmeerd loopt.

Kopervet, lagervet, paar druppels motor- of versnellingsbakolie,
derailleurolie, wapenolie, van dattum.
Cameliaolie.

Als het maar glijdend blijft

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Indrukwekkend wat je met die opknapbeurten gedaan hebt.
Van ouwe reut naar fraai gereedschap!

Wat je vraag over lijnzaadolie op de schroefdraad betreft:
Die olie verhardt in contact met zuurstof,
dus uiteindelijk loopt de boel vast in plaats van dat het gesmeerd loopt.

Kopervet, lagervet, paar druppels motor- of versnellingsbakolie,
derailleurolie, wapenolie, van dattum.
Cameliaolie.

Als het maar glijdend blijft
Dank Marcel voor het delen van je kennis dit ga ik opvolgen, wellicht is WD40 ook een goed alternatief, dit kun je werkelijk op van alles smeren is mij ooit verteld.
En ja ik heb altijd veel schik in, om ouwe meuk weer mooi en bruikbaar te maken. bedankt voor je compliment

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.538
2.283
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor hout zou ik geen WD40 gebruiken of een soortgelijk smeermiddel wat een oplosmiddel bevat Liever iets als kaarsvet of bijenwas.

Mooie vondsten prachtig opgeknapt!

jaap

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Voor hout zou ik geen WD40 gebruiken of een soortgelijk smeermiddel wat een oplosmiddel bevat Liever iets als kaarsvet of bijenwas.

Mooie vondsten prachtig opgeknapt!

jaap
Dank Jaap dat klinkt weer geheel anders dan hetgeen tot nu toe is geopperd, reden te meer om zoveel mogelijk advies in te winnen, om tot een weloverwogen beslissing te komen,....dat is het fijne van een forum met zoveel leden

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
101
125
Vlijmen
Mooie gevonden en minstens zo mooi opgeknapt :geek:.

ik ben het ook eerder eens met de bijenwas/kaarsvet optie, maar dit is niks meer dan een gevoel. Het kan in ieder geval geen kwaad lijkt mij. Mijn ervaring is wel dat WD40 e.d. het hout verkleurd wat wellicht ook zonde zou zijn van je mooie opknap werk.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Mooie gevonden en minstens zo mooi opgeknapt :geek:.

ik ben het ook eerder eens met de bijenwas/kaarsvet optie, maar dit is niks meer dan een gevoel. Het kan in ieder geval geen kwaad lijkt mij. Mijn ervaring is wel dat WD40 e.d. het hout verkleurd wat wellicht ook zonde zou zijn van je mooie opknap werk.
Dank Misha voor je raad, ja bijenwas/kaarsvet klinkt wat meer onschuldig en daardoor minder "agressief", het staal gedeelte heb ik wel ingesmeerd met WD40, de rest is nog onbehandeld.

Ondanks dat ik het niet echt nodig heb (heb een sponningschaaf van Veritas en een oude ploegschaaf van JNY), kon ik de verleiding toch niet weerstaan, €12 euro voor een schaaf waar alles nog haaks en gaaf is (schroefdraad), kan ik moeilijk laten schieten🫣. Ik word sinds jaar en dag behandeld voor deze afwijking, echter helaas de therapie heeft nog weinig effect gehad, alleen een werkplek die voller en voller wordt🤫🫡🫢🤭

Laatst bewerkt:
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Roel22, jaap en Rizz

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Vanavond mijn steel van mijn hamer en de ploegschaar in de bijenwas gezet, na aanbeveling van mede forumleden. Ik had kennelijk nog een potje bijenwas van Sawdust Netherlands in mijn la liggen ooit gekregen van een mede forumlid Thushara maar nooit gebruikt daar is vandaag verandering in gekomen,….. bij deze bedankt Thushara het product is reukloos en de finish is prachtig, de tekening van het hout komt goed tot zijn recht, kortom ik ben blij. Hierbij 3 foto’s van het uiteindelijke eindresultaat. Het hamertje weegt in totaal 715 gram lijkt me een mooi gewicht voor waar ik hem voor ga gebruiken.

Bijlagen

• IMG_2657.jpeg
    IMG_2657.jpeg
    137,3 KB · Weergaven: 63
  • IMG_2650.jpeg
    IMG_2650.jpeg
    212,4 KB · Weergaven: 66
  • IMG_2652.jpeg
    IMG_2652.jpeg
    131,6 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en SunRayes

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.306
535
Prov. Groningen
Prachtig geworden. Ik wil ook zo'n rommelmarkt. :) Ik zou helemaal niets op het hout smeren, maar het draad puur mechanisch gangbaar maken. Kost wel tijd, maar als het hout een bepaalde diameter heeft blijft dat ook min of meer zo. Met olie o.i.d. loop je kans dat het hout dit opneemt en dikker wordt. Ik heb zelf mijn schaven gangbaar gemaakt door de schroefdraad d.m.v. de draaibank af te nemen tot het allemaal weer soepel liep. De hamersteel kun je uiteraard wel behandelen.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.276
315
Goeree-Overflakkee
wellicht is WD40 ook een goed alternatief, dit kun je werkelijk op van alles smeren is mij ooit verteld.
Je kan het inderdaad overal op smeren, maar dat maakt het niet het juiste middel. WD40 is niet echt een goed smeermiddel, ook niet voor metaal. Het is ook niet geschikt als conserveermiddel voor metaal. Dat laatste is lijnolie dan weer heel goed in.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.334
506
mooie stukken.

Die hamer weer als nieuw vind ik eigenlijk een beetje zonde maar als je hem gaat gebruiken is het wel zo praktische

48rmc

Post veel
2 dec 2021
755
279
Middelburg
Roel22; na het met bijenwas te hebben behandeld loopt het schroefdraad vele malen soepeler, uiteraard ik kan niet in de toekomst kijken, maar er is een significant verschil van voor, en van na de behandeling. Het schroefdraad an sich alsook de rest van de ploegschaaf was behoorlijk droog geworden. Bijenwas dringt volgens mij niet zover door in het hout als die van olie? Hoe dan ook, ik ga het ervaren, ik kan het niet meer terugdraaien, maar volgens mij heb "ik" de juiste keuze gemaakt? inderdaad rommelmarkten kunnen soms lonend zijn en zeker als je het leuk vindt om oude dingen in perfecte staat terug te brengen,......al kun je bediscussiëren wat perfect is (zie boertje125)

Boertje125; Mijn uiteindelijk doel is om er een bruikbaar stuk gereedschap van te maken. De hamer was aanvankelijk te zwaar voor hetgeen ik in mijn gedachte had. Ik verzamel geen gereedschap die geen dienst doet. In dat geval had ik dan ook geen problemen mee, om hem te lijf te gaan,.....en qua uiterlijk was het ook niet echt een schoonheid,........maar ja het is net als met vrouwen, wat is mooi?, ook daar kunnen de meningen over uiteenlopen:LOL:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.275
3.427
Gaanderen
Je kan het inderdaad overal op smeren, maar dat maakt het niet het juiste middel. WD40 is niet echt een goed smeermiddel, ook niet voor metaal. Het is ook niet geschikt als conserveermiddel voor metaal. Dat laatste is lijnolie dan weer heel goed in.
Het is inderdaad niet gemaakt als conserveringsmiddel. Omdat WD 40 voor alles wordt gebruikt ook waar het niet voor geschikt is hier nog even de herkomst van de naam:

Het vergde 40 pogingen om hun waterverdrijvende formule goed te krijgen, maar bij de 40e poging kregen ze het voor elkaar. WD-40® Multi-Use Product was geboren. De naam “WD-40” staat voor Water Displacement, 40e formule. Dit is de naam rechtstreeks afkomstig uit het labboek van de chemicus die het product ontwikkelde.

Om de verwarring nog wat groter te maken: onder de naam WD40 worden nu ook andere smeermiddelen en spuitbussen verkocht.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.852
214
Rotterdam
Vanavond mijn steel van mijn hamer en de ploegschaar in de bijenwas gezet, na aanbeveling van mede forumleden. Ik had kennelijk nog een potje bijenwas van Sawdust Netherlands in mijn la liggen ooit gekregen van een mede forumlid Thushara maar nooit gebruikt daar is vandaag verandering in gekomen,….. bij deze bedankt Thushara het product is reukloos en de finish is prachtig, de tekening van het hout komt goed tot zijn recht, kortom ik ben blij. Hierbij 3 foto’s van het uiteindelijke eindresultaat. Het hamertje weegt in totaal 715 gram lijkt me een mooi gewicht voor waar ik hem voor ga gebruiken.
Die zijn heel mooi geworden!

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.306
535
Prov. Groningen
Om de verwarring nog wat groter te maken: onder de naam WD40 worden nu ook andere smeermiddelen en spuitbussen verkocht.
Haha, je moest eens weten hoe vaak er ook misgegrepen wordt bij spullen van Griffon, Ik gebruik wel regelmatig IMAL maar ben ook wel eens met iets anders thuis gekomen, zeer gelijkend allemaal. :ROFLMAO:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.275
3.427
Gaanderen
Haha, je moest eens weten hoe vaak er ook misgegrepen wordt bij spullen van Griffon, Ik gebruik wel regelmatig IMAL maar ben ook wel eens met iets anders thuis gekomen, zeer gelijkend allemaal. :ROFLMAO:
Ik ken ze niet van Griffon. Wel van schiedam producten. (uit de stal van bison=Perfecta chemie) Als ik het goed begrepen heb hebben ze de boel in elkaar geschoven. Met dat blauwe potje met rode deksel had ik nooit een probleem. Van kinds af aan moest ik ze bijvullen in het vak.
Dat WD 40 En Imal hebben een overeenkomst De naam zegt wat over het product. Imal betekent, ik maak alles los en van WD 40 staat het in een van de vorige draadjes.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.