Roestige Three Crown zaag en Nooitgedagt winkelhaak

Verbasterd

Nieuw lid
22 jun 2021
6
0
NL
Goedemiddag! Snel even netjes voorstellen: ik ben Bas, woon in Haarlem, en sinds kort wat meer bezig met houtbewerking. Doe momenteel een introductiecursus en zal als eerste projectje een moxon vise bouwen. Hierdoor ben ik enthousiast de schuur ingedoken om eens te inventariseren wat ik allemaal al heb liggen.

Zo vond ik een Three Crown handzaag en een Nooitgedagt winkelhaak die nog van mijn opa zijn geweest.
Beide flink roestig; mijn vraag is dan ook- kan ik deze rustig met een schuurspons / ijzerborstel te lijf gaan? Of maak ik dan meer kapot dan lief is?

Alvast bedankt!

IMG_3743.JPG IMG_3744.JPG

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.343
768
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn bepaalde chemicaliën die roest oplossen. Dat is vaak handiger dan roest wegschuren, want dan neem je ook 'gezond' ijzer mee. HG bv maakt 'HG roestverwijderaar'.

Bij de zaag moet dan wel het handvat los, want die nattigheid is niet goed voor een houten handvat uiteraard.

• Leuk
Waarderingen: Verbasterd

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
In een badje citroenzuur, gewoon bij de drogist te krijgen en niet giftig. Oplossen in water, spullen een Nachtje laten weken en dan eventueel even poetsen. Hardnekkige roest nog een nacht met een vers badje laten weken.

• Leuk
Waarderingen: Verbasterd

Verbasterd

Nieuw lid
22 jun 2021
6
0
NL
Allen dank voor de antwoorden! Zal de WD40 en staalwol proberen omdat het direct voorhanden is. Mocht het nog nodig zijn doe ik ze in een citroenzuur badje.

Ik zal me ook even gaan inlezen in het scherpen van de zaag. Stap 2 ;).
Fijne avond!

Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.283
515
Prov. Groningen
Ik zou niet direct kiezen voor staalwol, tenminste niet voor ik wist of de beeltenis op de zaag geëtst of opgedrukt is. Het zou immers zonde zijn om dat mooie logo weg te poetsen. Eén van de andere oplossing zou in dat geval meer voor de hand liggen.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.621
622
Voor de winkelhaak: ik zou eerst nameten of die wel echt 90 graden is. en alle smalle kanten wel recht zijn. Indien je aanslagkant , de smalle kanten van het dikkere balkje, wat bol staat ga je bijvoorbeeld nooit nauwkeurig meten, de meting is dan zelfs niet reproduceerbaar.

Bij de minste afwijking zou ik de dunne lat eraf zagen en voor andere dingen gebruiken. Slechte winkelhaken vernietigen, anders maak je kans dat je steeds weer slechte werkstukken maakt.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu

Verbasterd

Nieuw lid
22 jun 2021
6
0
NL
Dank wederom voor de input! :)

Ben voorzichtig langs het logo gegaan en de ergste roest weggekregen. Zou het citroenzuur het logo ook niet aantasten?

De winkelhaak ziet, op een klein braampje na, recht uit! Maar zal de komende tijd het dubbel meten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.