Roest op JET afzuiger

siolan

Actieve deelnemer
10 feb 2025
28
10
Amsterdam
Hoi,

Ik heb morgen een JET afzuiger kopen en voor dat ik het instelt, wil ik het schoonmaken. Ik heb ontdekt Roest en ik vraag me af wat de beste manier is om het te behandelen. Ik stuur een paar fotos mee.

Ik heb de Roest een beetje weggehaald met een haakse slijper en schuurpapier. Ik denk dat ik nu het verven moet...maar weet ik zeker, ik heb geen ervaring met dit...

Heeft iemand advies?

Simon.

Bijlagen

• IMG_20250324_112448.jpg
    IMG_20250324_112448.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20250324_112457.jpg
    IMG_20250324_112457.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20250324_112501.jpg
    IMG_20250324_112501.jpg
    166,5 KB · Weergaven: 30

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen
roest vormt een beschermlaag voor het metaal
zo lang de roest er niet door gaat, omdat het metaal in een te vochtige omgeving blijft staan, is dat geen pb
roest verwijderen na plaatsing in een voldoende droge omgeving is niet noodzakelijk
dan is het hoofdzakelijk esthetisch

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.182
1.130
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
roest vormt een beschermlaag voor het metaal
zo lang de roest er niet door gaat, omdat het metaal in een te vochtige omgeving blijft staan, is dat geen pb
dat gaat helaas niet op voor ijzer. In tegenstelling tot veel andere metalen (bv aluminium) passiveert een oxidehuid op ijzer het onderliggende metaal niet - uitzonderingen daargelaten, er zijn enkele specifieke legeringen die wel gedeeltelijk gepassioneerd worden, zoals cortenstaal. IJzer blijft in elke oxiderende omgeving (en dat impliceert niet noodzakelijkerwijs alleen vochtig) onder de oxidehuid doorroesten. Als de omgeving echt droog is gaat dat wel heel langzaam -meestal te langzaam om je druk over te maken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen