Roest op JET afzuiger

siolan

Actieve deelnemer
10 feb 2025
28
10
Amsterdam
Hoi,

Ik heb morgen een JET afzuiger kopen en voor dat ik het instelt, wil ik het schoonmaken. Ik heb ontdekt Roest en ik vraag me af wat de beste manier is om het te behandelen. Ik stuur een paar fotos mee.

Ik heb de Roest een beetje weggehaald met een haakse slijper en schuurpapier. Ik denk dat ik nu het verven moet...maar weet ik zeker, ik heb geen ervaring met dit...

Heeft iemand advies?

Simon.

Bijlagen

• IMG_20250324_112448.jpg
    IMG_20250324_112448.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20250324_112457.jpg
    IMG_20250324_112457.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20250324_112501.jpg
    IMG_20250324_112501.jpg
    166,5 KB · Weergaven: 30

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen
roest vormt een beschermlaag voor het metaal
zo lang de roest er niet door gaat, omdat het metaal in een te vochtige omgeving blijft staan, is dat geen pb
roest verwijderen na plaatsing in een voldoende droge omgeving is niet noodzakelijk
dan is het hoofdzakelijk esthetisch

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.182
1.130
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
roest vormt een beschermlaag voor het metaal
zo lang de roest er niet door gaat, omdat het metaal in een te vochtige omgeving blijft staan, is dat geen pb
dat gaat helaas niet op voor ijzer. In tegenstelling tot veel andere metalen (bv aluminium) passiveert een oxidehuid op ijzer het onderliggende metaal niet - uitzonderingen daargelaten, er zijn enkele specifieke legeringen die wel gedeeltelijk gepassioneerd worden, zoals cortenstaal. IJzer blijft in elke oxiderende omgeving (en dat impliceert niet noodzakelijkerwijs alleen vochtig) onder de oxidehuid doorroesten. Als de omgeving echt droog is gaat dat wel heel langzaam -meestal te langzaam om je druk over te maken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.719
2.428
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat gaat helaas niet op voor ijzer. In tegenstelling tot veel andere metalen (bv aluminium) passiveert een oxidehuid op ijzer het onderliggende metaal niet - uitzonderingen daargelaten, er zijn enkele specifieke legeringen die wel gedeeltelijk gepassioneerd worden, zoals cortenstaal. IJzer blijft in elke oxiderende omgeving (en dat impliceert niet noodzakelijkerwijs alleen vochtig) onder de oxidehuid doorroesten. Als de omgeving echt droog is gaat dat wel heel langzaam -meestal te langzaam om je druk over te maken.
mag ik hieruit besluiten dat, op voorwaarde dat het ijzer in een voldoende droge omgeving staat, het ondanks de 'beschermende' roestlaag niet verder door gaat roesten ?

andere vraag: blijft corstenstaal verder doorroesten, en zeker buiten ?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.182
1.130
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mag ik hieruit besluiten dat, op voorwaarde dat het ijzer in een voldoende droge omgeving staat, het ondanks de 'beschermende' roestlaag niet verder door gaat roesten ?

andere vraag: blijft corstenstaal verder doorroesten, en zeker buiten ?
Als je atmosfeer echt niet oxiderend is vindt er ook geen verdere roestvorming plaats. maar een compleet niet-oxiderende atmosfeer is bijna niet te bereiken. Die oorspronkelijke roest kwam vast ook niet omdat t apparaat buiten in de regen stond.

Voor zover ik me herinner blijft cortenstaal wel oxideren maar traag. Traag genoeg om het als ornamenteel materiaal te gebruiken zonder dat t binnen een paar jaar weggerot is. Dat gezegd hebbende, ik vind het als ornamenteel materiaal spuuglelijk

siolan

Actieve deelnemer
10 feb 2025
28
10
Amsterdam
Dus moet ik iets doen? Mijn werkplaats is in een garage op de begane grond van een gebouw met een grote garage deur. Het is dus een beetje droog maar niet super droog...

• Leuk
Waarderingen: Fraké

Ben_Douglas

Actieve deelnemer
21 jun 2024
26
12
Oost-Vlaanderen
Die beschadigingen komen van de stukjes hout dat er doorvliegen.
Je kan er een beetje wd-40 opspuiten, laten intrekken, dan afvegen met een vod.
Die roest is oppervlakkig en maakt structureel geen verschil uit voor de integriteit.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
654
133
Stiens
Als je atmosfeer echt niet oxiderend is vindt er ook geen verdere roestvorming plaats. maar een compleet niet-oxiderende atmosfeer is bijna niet te bereiken. Die oorspronkelijke roest kwam vast ook niet omdat t apparaat buiten in de regen stond.

Voor zover ik me herinner blijft cortenstaal wel oxideren maar traag. Traag genoeg om het als ornamenteel materiaal te gebruiken zonder dat t binnen een paar jaar weggerot is. Dat gezegd hebbende, ik vind het als ornamenteel materiaal spuuglelijk
Zoals gezegd, zolang er aanvoer is van zuurstof (in vocht) zal ijzer langzaam verder oxyderen (bij ijzer noemen we dat roesten). Menie of Hamerite lijken mij de opties, maar als het maar oppervlakkig is, dan afborstelen en over een jaartje weer eens bekijken.

Eens, 'kunstwerken' van cortenstaal zijn niet om aan te gluren. Ik houd er niet van.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
9
4
Beernem
Hammerite op roest zorgt er niet voor dat het niet verderroest, wat er ook op de pot staat. Dat is toch mijn ervaring.
zorgvuldig ontroesten is het balangrijkste, of je er dan hammerite opsmeert of een primer maakt niet uit.

• Leuk
Waarderingen: Hed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Die dingen komen vaak al met roest onder de coating uit china. Gewoon klodderen met een kleurtje dat je aan staat. Niet moeilijk doen, gewoon in gebruik nemen. Als hij uiteindelijk door is, zoek je een andere. Of je last er een nieuwe strook metaal in.

siolan

Actieve deelnemer
10 feb 2025
28
10
Amsterdam
Ik heb het vanmorgen met Hammerite geverfd en nu zal ik het gebruiken. Dat zou voldoende zijn, hoop ik! Dank iedereen voor jullie advies :)

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
170
58
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb dezelfde machine net verkocht. Daar zat ook flink wat roest op toen ik hem kreeg. Ik heb hem goed geborsteld en ingespoten met 'rust stop'. Dit is een verf met primer/grondlak. Een aantal dunne lagen waren voldoende.

Bijlagen

• 17429206962356619284424325510840.jpg
    17429206962356619284424325510840.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 7

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.