Rocco

roccob

Nieuw lid
19 mei 2020
8
0
Mechelen
Heel lang geleden heb ik zelf al mijn boekenkasten en ook een TV meubel gemaakt met plaats voor LP's, VHS, DVD en bijhorende apparatuur. Destijds allemaal met meubelpanelen, deuvels en houtlijm.

Recent ben ik een aantal klusjes in mijn huis beginnen doen waaronder het opschuren en her-vernissen van mijn oude deuren en dito schaakbord en het zelf maken van een speelbord en bijhorende spelstukken.

Het geeft me een hele grote voldoening en ik vind het erg rustgevend om met hout aan de slag te zijn en ik wil er nu verder mee gaan. Alleen heb ik – behalve wat handzagen, een figuurzaag, een boormachine en een hoop schuurpapier – geen materiaal.

Ik ben hier terecht gekomen op mijn zoektocht naar informatie over geschikt basismateriaal om op de eerste plaats mijn eigen spelborden en speelstukken te maken, kleine(re) kasten en kistjes + binnenkort een eigen deur.

Ben ondertussen al naarstig op zoek geweest naar informatie en zal in de volgende dagen op de gepaste plaatsen ongetwijfeld heel wat vragen posten ;-)
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Welkom, Rocco. Ik vind het fijnere werk ook het boeiendst. Laat maar eens weten wat je van plan bent te maken, dan kunnen we gericht adviseren welk gereedschap je nodig hebt. Ikzelf werk hoofdzakelijk met handgereedschap, en voor kleine projectjes is dat heel goed te doen. Voeg nog beitels en een nr. 4 schaaf toe aan je lijstje, en volgens mij kun je je dan al aardig uit de slag trekken.
Voor het zwaardere werk zouden machines wel handig van pas komen. Dat merk ik nu des te meer sinds ik ook grotere meubels maak. Jatoba (tropisch hardhout dat 2x zo hard is als eik) op maat schaven met de hand is geen lachertje ;) Maar het lukt wel.
 

roccob

Nieuw lid
19 mei 2020
8
0
Mechelen
Welkom, Rocco. Ik vind het fijnere werk ook het boeiendst. Laat maar eens weten wat je van plan bent te maken, dan kunnen we gericht adviseren welk gereedschap je nodig hebt. Ikzelf werk hoofdzakelijk met handgereedschap, en voor kleine projectjes is dat heel goed te doen. Voeg nog beitels en een nr. 4 schaaf toe aan je lijstje, en volgens mij kun je je dan al aardig uit de slag trekken.
Voor het zwaardere werk zouden machines wel handig van pas komen. Dat merk ik nu des te meer sinds ik ook grotere meubels maak. Jatoba (tropisch hardhout dat 2x zo hard is als eik) op maat schaven met de hand is geen lachertje ;) Maar het lukt wel.

Een beetje gericht advies zou ik héél erg op prijs stellen :)

De concrete projecten die ik wil doen, zijn
- spelborden en speelpionnen
- kastjes (voorlopig denk ik aan afmetingen van max 1,5 m breed en 1 m hoog)
- een deur voor mijn slaapkamer (ik heb een oud huis met niet-standaard maten). Ik moet eerst wat info opzoeken over hoe een echte houten deur te maken. Misschien is dat nog wat te hoog gegrepen, maar het lijkt me wel een leuke uitdaging waar ik veel van ga bijleren

Wat ik maak, wil ik ook telkens “mooi” maken. Meer dan enkel functioneel ;)

Wat betreft apparaten en grote inversteringen, ben ik voorlopig hier uitgekomen:

werktafel.
Zelf eentje maken is een optie, maar ik was ook aan ’t kijken naar een basismodel van houten werkbank.nl Timmermanswerkbank model Advanced
Ben er nog niet uit of dit niet een beetje overkill is voor mijn doeleinden. Zeker wel als het over spelborden etc gaan, maar misschien niet voor kasten en deuren?

freesmachine
Makita RT0700CX3J.

tafelcirkelzaag (afkortzaag?)
Hier ben ik nog niet uit. Proxxon KS 230 is wel OK voor dingen zoals spelborden, maar natuurlijk onvoldoende voor kastjes en deuren. Dan kom ik eerder aan Bosch advanced tablecut52, maar da’s al gelijk een hele investering en heir en daar lees ik kritiek over de robuustheid. Ik geef liever wat meer uit aan degelijk materiaal, dan iets goedkoops dat niet naar behoren werkt of niet erg robuust is…

Eigenlijk zoek ik dus een apparaat van maximaal ergens rond de 300/350 euro dat nauwkeurig is (voor het fijnere werk), van goede kwaliteit, dat verstek kan zagen en dat ook meer kan dan enkel smalle planken kan zagen. Bij afkortzagen loop je dan blijkbaar daar weer tegenaan... Niet de bedoeling dat ik daar elke dag mee aan de slag ga of het zware werk mee ga doen...

Ik ga zeker verder zoeken op de site naar meer info, maar ondertussen zijn tips en raadgevingen zeker welkom:)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.