Robland NX TZ PRO

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael 1811

Actieve deelnemer
18 jun 2019
29
0
Antwerpen - België
Robland zaag/frees machine.
In zeer goede staat, bouwjaar 2017.
Mono - 230V
Loopwagen 2500mm
Wielset
Gaat weg vanwege nieuwe machine.

Vraagprijs € 4000 alles compleet.
 

Bijlagen

  • IMG_20211207_160002.jpg
    IMG_20211207_160002.jpg
    154,1 KB · Weergaven: 166
  • NX TZ PRO.jpg
    NX TZ PRO.jpg
    27,1 KB · Weergaven: 157

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Robland zaag/frees machine.
In zeer goede staat, bouwjaar 2017.
Mono - 230V
Loopwagen 2500mm
Wielset
Gaat weg vanwege nieuwe machine.
Vraagprijs € 4000 alles compleet.
lijkt mij een eerlijke prijs
heb ff naar die machine gezocht
ik denk dat het handig is dat je iets meer detail geeft
bv de diameter van de freesas, al dan niet een voorritser, enz
zoals hier
die vragen ga je toch krijgen
 

servert

Nieuw lid
25 okt 2021
5
0
Belgie
En ook de locatie van de machine :).

Om een idee te hebben ivm de (on)mogelijkheid: in hoeveel 'delen' kan de machine opgesplitst worden (zowel ivm grootte alsook voor het gewicht). Wat is dan de breedte van het breedste stuk en de massa (min of meer) van het zwaarste deel?
 

Michael 1811

Actieve deelnemer
18 jun 2019
29
0
Antwerpen - België
Hey, bedankt voor de feedback.
Ik zal het morgen wat aanvullen.



Robland NX-TZ PRO

Voorrits
Motoren 2 x 5 pk / 220V mono
Freesas 30mm
Freesas 2900/4000/6000/7500 t/min
Opspanlengte 120 mm
Zaagblad diameter 315 mm
Max zaaghoogte 90° 85 mm (250), 107 mm (315)
Tafeloppervlak zaagtafel 1080x410 mm
Zaagwagen 2500mm

Schuinstelbare afkortgeleider met houtklem
Zaagbreedte tussen zaagblad en parallelgeleider 900 mm
395 kg
 

Michael 1811

Actieve deelnemer
18 jun 2019
29
0
Antwerpen - België
En ook de locatie van de machine :).

Om een idee te hebben ivm de (on)mogelijkheid: in hoeveel 'delen' kan de machine opgesplitst worden (zowel ivm grootte alsook voor het gewicht). Wat is dan de breedte van het breedste stuk en de massa (min of meer) van het zwaarste deel?
Machine staat in Schoten/Antwerpen (België)
 

jorisvh

Post veel
Voorrits
Zaagblad diameter 315 mm
Ben je daar zeker van?
Ik ben zelf een tevreden bezitter van een NXTZ maar moest kiezen tussen groter zaagblad òf voorrits:
39757A79-E4C6-4FB0-A3F8-801239141356.jpeg
Zo staat het ook beschreven in de link van @ZotVanHout hierboven.

Om de verwarring compleet te maken: het stond toen verkeerd in de Robland prijslijst, alsof 315 met voorritser standaard was en er voor een kleiner zaagblad een meerprijs was 🤔.
1638981788446.jpeg


Het viel mij op omdat er in de tijd dat ik kocht ook veel verwarring over geweest is hierdoor.
Ik vind je prijs zeker correct maar iemand die dit uitgeeft wil wel graag weten wat hij koopt, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: servert

Michael 1811

Actieve deelnemer
18 jun 2019
29
0
Antwerpen - België
Ben je daar zeker van?
Ik ben zelf een tevreden bezitter van een NXTZ maar moest kiezen tussen groter zaagblad òf voorrits:
Bekijk bijlage 111349
Zo staat het ook beschreven in de link van @ZotVanHout hierboven.

Om de verwarring compleet te maken: het stond toen verkeerd in de Robland prijslijst, alsof 315 met voorritser standaard was en er voor een kleiner zaagblad een meerprijs was 🤔.
Bekijk bijlage 111348


Het viel mij op omdat er in de tijd dat ik kocht ook veel verwarring over geweest is hierdoor.
Ik vind je prijs zeker correct maar iemand die dit uitgeeft wil wel graag weten wat hij koopt, denk ik.
@ Jorisvh

Inderdaad weer te snel geweest 😔. Helemaal correct, is zaagblad met voorrits.
Bedankt voor je attente opmerking 😉
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
En ook de locatie van de machine :).

Om een idee te hebben ivm de (on)mogelijkheid: in hoeveel 'delen' kan de machine opgesplitst worden (zowel ivm grootte alsook voor het gewicht). Wat is dan de breedte van het breedste stuk en de massa (min of meer) van het zwaarste deel?
Het meest massieve stuk zal een goeie 83 cm breed zijn, en als je de hele rolwagen eraf haalt een 131cm lang.

Meest eenvoudige demontage is het verwijderen van de plaatstalen oplegtafel rechts, de parallelgeleider en de as waar die zich op verplaatst. , en het verwijderen van de oplegtafel aan de rolwagen, al dan niet met de telescooparm waar die op steunt (in functie van je noden inzake transportbreedte).

Volgende nog relatief haalbare demontage is het verwijderen van de rolwagen.

Daarna ben je de gangbare demontages gepasseerd, en moet je gaan kijken hoe het onderstel gefabriceerd is (of je nog iets kan winnen met de afgeronde voorkant te verwijderen of niet, je moet gaan kijken of deze rechtstreeks op het frame van het onderstel zit, of je hier nog wat kan winnen door verder te demonteren.

Een heel goede combiné trouwens, kan de vergelijking met Hammer met gemak doorstaan. De as is niet schuinstelbaar (maar dat gebruik je in de praktijk héél weinig). De machine is in mijn ogen wat robuuster gebouwd. Als het de standaard robland topiekap is die erop zit, is die wat aan de fragiele / lichte kant, maar sinds een jaar of 5 hebben ze bij robland een betere zwaardere kap (wordt als optie op deze machine aangeboden als je hem koopt, en zou ook naderhand bij te kopen moeten zijn).

De zaagbladdiameter is denk ik ook niet het grootste probleem: ik zou zeker voor de voorritser kiezen... Bij veel dergelijke machines kan je trouwens een blad van 300mm monteren als je de voorritser eraf haalt, maar ik weet niet of dit bij deze machine zo is. Voordeel van een blad van 25cm is dat je bij een beperkt vermogen een beter zaagresultaat haalt, de zaaghoogte daalt welliswaar wat.
 

Bijlagen

  • IMG_8493.jpg
    IMG_8493.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 58

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Als je het voorritsblad demonteert, zal je vermoedelijk wel gewoon een 315mm blad kunnen monteren?
 

jorisvh

Post veel
Als je het voorritsblad demonteert, zal je vermoedelijk wel gewoon een 315mm blad kunnen monteren?
Neen, dat gaat niet.
Het zijn verschillende zaagbeugels.
In die van 250 + 100 zit er een rib aan het gietstuk tussen beide zaagbladen waardoor het niet lukt.
1639053170710.jpeg
Ik weet dat sommigen die wegslijpen en ook het spouwmes verwijderen. Dan gaat het wel maar dat lijkt me niet echt verstandig.

Zeker op de 220V versie denk ik niet dat je met zaagblad d300 beter af bent.
 

servert

Nieuw lid
25 okt 2021
5
0
Belgie
Het meest massieve stuk zal een goeie 83 cm breed zijn, en als je de hele rolwagen eraf haalt een 131cm lang.

Bedankt voor de uitgebreide reactie. In dat geval wordt het onmogelijk (nog even afgezien van het gewicht en gebrek aan trap momenteel!) om de zaag in de kelder te krijgen, de deur van de kelder is maar ~71cm breed :(. Zal op een gepast moment een eigen draadje openen ivm de zoektocht naar een tafelzaag, ik val hier zeker af als potentiele koper.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Bedankt voor de uitgebreide reactie. In dat geval wordt het onmogelijk (nog even afgezien van het gewicht en gebrek aan trap momenteel!) om de zaag in de kelder te krijgen, de deur van de kelder is maar ~71cm breed :(. Zal op een gepast moment een eigen draadje openen ivm de zoektocht naar een tafelzaag, ik val hier zeker af als potentiele koper.
Die deur is een probleem.... Ontbrekende trap en gewicht minder (met een kettingtakel en wat balken en schoren lukt zoiets relatief eenvoudig). (Hier staan 2 machines van 800kg elk in de kelder ;), zonder trap te gebruiken)
 
  • Leuk
Waarderingen: servert

jorisvh

Post veel
Heb het net bekeken op mijn machine.
De afkorttaffel en dwarsgeleider kunnen zonder gereedschap verwijderd worden maar dan is de machine nog 145cm breed. Ik heb ze zo vervoerd met een transpallet (had geen wielset) met een verhuiswagen met laadbrug en dat ging vlot.

Na verdere voor de hand liggende onderdelen verwijderen kom je aan 83cm - zie post @brt.

Wat dan nog mogelijk is, maar wel een hoop werk en achteraf opnieuw afstellen en aansluiten is het frame in 2 delen splitsen (rode lijn). Dan wordt het geheel +/-65cm breed.
Dat betekent dat de rolwagen en zijn geleiding, de bevestiging van de steun voor de afkorttafel en het rechtse deel van het frame met de gebogen kap en de elektrische aansluiting verwijderd moeten worden. Het linkse deel van het frame met de motoren, de zaagbeugel, alle hoogte- en hoekverstellingen, de afzuiging en de gietijzeren tafel blijven dan 1 geheel. Het deel binnen de rode rechthoek is maar 50cm maar daar steekt nog een stuk van het frame waar de motor van de top op steunt uit.

85DEAB3D-18EF-4042-B1C9-0D7E3D35AD4B.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: servert
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.