Robland K26 - vandikte schaven niet parallel/haaks

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Ik heb sinds een jaartje een Robland K26 combiné met een paar vrienden. Fantastische machine voor ons amateurs!

Nu hebben we echter wat metingen en testen gedaan en komen tot de voorlopige conclusie dat de vandikte tafel niet parallel loopt met de schaaf-as.

We kunnen nl perfect haaks vlakschaven (eerst vlak. dan haaks tegen de geleider), maar als we vervolgens vandikte (parallel) willen schaven hebben we een serieuze afwijking (met winkelhaak wel een spleet van bijna 1mm op een balkje van 50mm).

Als we de schaafas en messen bovenaan bekijken en uitmeten zit er geen (nauwelijks) afwijking met de tafels. Als we vanonder op de tafel links en rechts meten met een blokje tegen de as en of mes hebben we wel een afwijking: de linkse kant (kant mangatboor) zit hoger van het vandikte blad dan de rechterkant (kant motor).
We hebben ook eens een geschaafde balk bij genomen die we een aantal maanden geleden schaafden en deze is ook niet haaks...
Dit verklaart ook dat onze houtpanelen niet echt aansloten. Wij dachten dat het hout werkte, blijkt nu dat onze vandikte dus niet parallel/haaks schaaft....

Iemand een idee om dit euvel te verhelpen? Wij zijn u eeuwig dankbaar!
 

Bijlagen

  • E13F7B37-0B09-4BCF-B238-92874DDF061E.png
    E13F7B37-0B09-4BCF-B238-92874DDF061E.png
    802,9 KB · Weergaven: 54
  • 9B928804-98B6-4041-BB09-D95E97F177FF.png
    9B928804-98B6-4041-BB09-D95E97F177FF.png
    907,6 KB · Weergaven: 56

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Je foto's zijn volstrekt nutteloos om er wat zinnigs over te zeggen. Zit de vandikte tafel op een centrale zuil, of 4 draadspindels? Hoe zitten de lagerblokken van de beitel as? Boort je pennenbank wel haaks? Zo maar wat vragen die een antwoord behoeven.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi Peter! Een erg vervelend probleem. Ik kom misschien net om de hoek kijken, maar hier een paar eerste gedachtes:

Staan de beitels ook parallel in de beitelas, of zijn de beitels netjes vlak gezet met de tafels. Met andere woorden: staan je tafels misschien wat uit de pas, en zijn de beitels hier op afgesteld? Zou dit het geval zijn, dan zou ik proberen misschien eerst de beitels vlak te zetten in de as, en dan de tafels opnieuw afstellen.

Als bovenstaand niet van toepassing is, kan ik het volgende bedenken: de vandikte tafel die je in hoogte verstellen kan, wordt bij mij aangedreven door 4 grote schroeven verbonden met een ketting. Als je de ketting los haalt, kan je de 4 grote schroeven individueel verstellen, en zo de afwijking corrigeren. Hoe dat bij jou machine werkt weet ik niet, maar zal niet veel verschillen.

Succes met je probleem!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Ga anders hier ook eens te rade:

 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb sinds een jaartje een Robland K26 combiné met een paar vrienden.
gebouwd voor de bijna-eeuwigheid
is wel minstens 20 jaar oud ?
het laatste waaraan ik zou beginnen, is het verstellen van de schaafas
bijna 1 mm afwijking op 50 mm betekent dat je volgens de regel van 3 bijna 5 mm op 260 mm afwijking zou moeten hebben, wat enorm is
ga na of je messen recht/evenwijdig in de schaafas zitten
ga na of de aanvoer- & afvoertafels evenwijdig met de messen staan
vlak 2 aanliggende zijden van een stuk hard hout van 240 mm breed in 90°
steek dat hout door de vandikte
heb je nog altijd die afwijking, dan zie ik als enige mogelijkheid dat de centrale as van de vandikte niet loodrecht op de schaafas staat
dat probleem heb ik ooit in mindere mate met mijn kimac (= toenmalig broertje van robland) gehad
de fabrikant antwoordde mij dat dit op te lossen was door een dun metalen plaatje onder de vandiktetafel te steken
dat heb ik nooit gedaan omdat de afwijking aanvaardbaar was & ik toen niet meer precisie wenste
raak je er niet uit, stel dan toch de vraag aan www.robland.com
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
179
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bij een aantal vandiktebanken worden de tafels met een ketting op de juiste hoogte ingesteld, als de vorige eigenaar niet helemaal wist wat hij deed bij een renovatie van dat gedeelte, kan het zijn dat de rechterkant hoger is komen staan dan de linkerkant, dit kan jouw probleem verklaren, zolas je al hebt aangegeven is er met de vlaktafels en de messen niets aan de hand kwa haaksheid.
Dan blijft alleen de vandikte tafel over.
Mijn advies: zoek uit hoe die versteld wordt en zorg dat de instelling daarvan klopt.
 

gids66

Actieve deelnemer
Ik werk ook met een Robland K26, perfect vlak en haaks, dus het kan.
De vlaktafel kan door de stelschroeven gelijk gezet worden met de schaafas, dus dat geeft weinig info.
2 mogelijkheden blijven over: de vandikte tafel staat scheef/los op de hoogteregeling.
Kijk dit eerst even na.
Als basis zou ik het bovenvlak van de zaagtafel nemen.
Staat deze volledig vlak, dan kan je de schaafas bijstellen.
De as zit langs beide kanten in een alu voetstuk.
Losschroeven aan de lage kant en kijken of er een vulplaatje tussen kan.
Of aan de hoge kant kijken of er iets tussen zit.
Andere oorzaken kan ik me niet echt voorstellen.

Of toch: zitten de messen niet schuin in de schaafas?
Die worden afgesteld naar het bovenblad, maar als dat ooit scheef afgesteld is, dan zitten de schaafmessen ook altijd scheef, toch ten opzichte van het vandikteblad....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Naar mijn beste weten als oud-Robland gebruiker moet je altijd van de schaafas uitgaan bij het afstellen van de machine, dus nooit klooien met de ophanging van de schaafas. Wel naar de beitels kijken en eventuele ongelijke verstelling rondom de zuil van de schaaftafel van de vandiktebank. Ook de afstelling van het blad van een eventuele zaagtafel wordt daaraan ondergeschikt.

zie ook op deze site:
 

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Je foto's zijn volstrekt nutteloos om er wat zinnigs over te zeggen. Zit de vandikte tafel op een centrale zuil, of 4 draadspindels? Hoe zitten de lagerblokken van de beitel as? Boort je pennenbank wel haaks? Zo maar wat vragen die een antwoord behoeven.
Zit op een centrale zuil.
Naar mijn beste weten als oud-Robland gebruiker moet je altijd van de schaafas uitgaan bij het afstellen van de machine, dus nooit klooien met de ophanging van de schaafas. Wel naar de beitels kijken en eventuele ongelijke verstelling rondom de zuil van de schaaftafel van de vandiktebank. Ook de afstelling van het blad van een eventuele zaagtafel wordt daaraan ondergeschikt.

zie ook op deze site:
Ik kreeg ook nog advies can de verkoper en die raadt me aan om de twee bouten onder de tafel wat te lossen en dan iets zand juiste kant er tussen te steken (per 0,1mm) om zo de tafel te levelen...
 

Bijlagen

  • 8CD9F1F0-561C-4273-90CD-C24FE5C5AADC.jpeg
    8CD9F1F0-561C-4273-90CD-C24FE5C5AADC.jpeg
    173 KB · Weergaven: 38

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.