Robland K26 (de)montage

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
19
10
Nunspeet
Een paar straten verderop stond een Robland K26 te koop die ik niet kon laten staan. Gisteren opgehaald, maar omdat ik mijn 1tje was heb ik de machine uit elkaar gehaald voor transport (uiteraard veel foto's gemaakt).
Aangezien ik weinig informatie kon vinden over de machine (tekeningen, service manual etc) behalve de gebruikershandleiding, wil ik in deze thread laten zien hoe (en of 😋) ik het zaakje weer in elkaar zet. Meteen een mooie kans om de machine goed te reinigen, lagers/riemen/ketting te controleren, smeren, uitlijnen, etc. En ik vind het leuk om op deze manier een machine goed te leren kennen 🤓

Dit is hoe ik de machine aantrof:
roblandintact.jpg
Zag er allemaal erg netjes uit. Voor zover bekend alleen hobbymatig gebruikt door een (helaas overleden) eigenaar die goed was voor zijn gereedschap. Alles even laten draaien, geen getril, klonk mooi soepel.

Van binnen uiteraard stoffig, riemen zagen er nog goed uit maar de ketting lijkt aan de slappe kant (kettingspanner heeft niet veel ruimte meer).
Daarnaast zit de freesmotor op een wat lullige plek qua rommel: de ventilatorkap is een bak vol houtsplinters waar een ventilator in zit te roeren.
De hoekafstelling van de zaag lijkt niet gangbaar meer, ik denk dat deze de afgelopen jaren alleen nog braaf 90 graden heeft gezaagd.
kettingslap.jpg

En dit is hoe de machine er nu bij ligt (niet schrikken ;-)
roblandchaos.jpg

Een paar delen staan nog bij het vorige adres, die ga ik komende week ophalen. Dan start ik met de montage en zal ik beeldmateriaal delen, misschien dat iemand er in de toekomst nog wat aan heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Wouterst

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
9
14
Heel
Hoi Justus,
Ik ben heel benieuwd naar je montage foto's!
Heb toevallig zelf een oude Robland K21 staan welke ik ook aan het reviseren ben. Heb de grootste moeite gehad met uitvogelen hoe alles uit elkaar te halen was. Binnenkort ook maar eens beginnen met de wederopbouw. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Justus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.