Robinia schaaltje met wrat en zachte kanten

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Bij dit Robinia (red.) schaaltje zijn een paar stappen samengekomen. Het hout komt van een bevriende houtdraaister, het moest gestabiliseerd worden met hulp van de vacuumpomp die ik van Kor van der Meulen overnam, het vacuumvat komt van een meubelstoffeerder die er al jaren niets mee gedaan heeft. Het oventje komt van de schoondochter, het (groene) epoxy komt gewoon van polyestershoppen.P1050700.jpgP1050699.jpgP1050703.jpgP1050704.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik moet een beetje wennen aan de groentint, eerlijk gezegd. Waar ik wel benieuwd naar ben: heb je eerst het blok in de epoxy gezet, of achteraf de schaal?

Ik heb het blok rondom voorgedraaid met een kleine faceplate (en die later weer erop gezet) maar niet uitgehold daarvoor zaten er teveel zwakke schors / ingroei plekken aan de rand. Vervolgens ovengedroogd (plm 10% gew verlies) tot stabiel gewicht en geimpregneerd met Stabicure onder vacuum en uitgehard in het oventje. Toen een soort van taartvorm gemaakt van karton en ducttape, plastic zak aan de binnenzijde, gevuld met groene epoxy en het geimpregneerde blok. Onder overdruk laten uitharden (48 uur) en het schaaltje gedraaid.

Ik heb me trouwens vergist in de titel, de houtsoort is Robinia., niet esdoorn. Ik dacht dat groen daarbij zou passen. Het groen wordt verkocht als olijfgroen en is iets aangenamer dan op de foto. Een andere schaal van taxus is met zwarte epoxy gedaan en dat wilde ik hier liever niet herhalen.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik vind de schaal erg mooi, maar het groen ook wel erg groen.

Misschien een beetje over de top, maar het leek mij wel passend voor de ontvanger (de schoondochter). Alternatief? Goud of zilver zou erg mooi zijn alleen denk ik dan aan een iets rustiger houtsoort. Zwart heb ik al een paar keer gedaan in een taxus schaaltje en laat ik binnenkort wel eens zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.