Ringbalk aan Staander, welke optie ?

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
Heb een vraag over de bevestiging van ringbalken aan staanders.

Ik wil een lichte overkapping maken, geen houten dak maar lichte golfplaten direct op dwarsliggers dus weinig gewicht.
Mijn plan is ongeveer :
1. Balk aan de muur van de schuur met hieraan balkdragers bevestigd waar ik de ringbalk(en) in vastzet.
2. Staanders van 10 X 10.
3. Ringbalk(en) van 5 x 15 (overspanning is ongeveer 260 centimeter).

Ik wil de ringbalken zonder inkepingen aan de staanders bevestigen (wil geen staanders van 15 x 15 gebruiken die ik dan wel zou inkepen) en zie zelf de volgende opties:

Optie 1 : Ringbalk met twee tellerkop schroeven tegen de staander schroeven.
Optie 2 : Ringbalk in een balkdrager laten rusten die aan de staander is bevestigd (zelfde als bij de balk aan de muur).

De ringbalk aan de voorzijde (staat niet op de tekening) wil ik dan op dezelfde manier bevestigen OF schroeven OF balkdragers.

Hou me aanbevolen voor advies :
a. Slecht idee zonder inkepingen van de staanders ?
b. Schroeven (is sterk genoeg) ?
c. Balkdragers gebruiken ?
d. Ieder ander advies welkom.

1728805134513.png
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
door het geringe gewicht dat ze moeten dragen voldoen beide alternatieven
ik zeg altijd: 2 schroeven is geen - als er nog 1 bij kan, dan zet ik er 3
de staanders komen los van de muur ?
Ja de staanders staan ongeveer op 260 centimeter afstand van de (balk aan de) muur. Ik doe er 3 want de afstand tussen de buitenste staanders is ongeveer 370 centimeter.

Bovenaanzicht :


1728811687008.png
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
183
73
Delft
Zijn er esthetische overwegingen? Of is het gewoon zo snel, simpel, en goedkoop mogelijk een afdakje plaatsen?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
317
119
wat jij ringbalken noemt zijn voor mij kepers. Ik zou die gewoon bovenop de balk leggen die vastzit tegen de muur. (dus geen balkdragers nodig). Aan de andere kant zou ik een stuk uit de staanders halen (eenvoudig te doen met cirkelzaag) zodat de kepers rusten op de staanders ipv te hangen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
475
98
wat jij ringbalken noemt zijn voor mij kepers. Ik zou die gewoon bovenop de balk leggen die vastzit tegen de muur. (dus geen balkdragers nodig). Aan de andere kant zou ik een stuk uit de staanders halen (eenvoudig te doen met cirkelzaag) zodat de kepers rusten op de staanders ipv te hangen.
Ik probeer ook bij bouwen zoveel mogelijk te "stapelen" en niet op de schroeven te vertrouwen om te blijven hangen. Zou dus ook een balkje onder de plaat aan de muur zetten. Al is het maar omdat die muur waarschijnlijk niet is gemaakt om zoiets aan te hangen.
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
je kan de balkdrager vooraan op de staanders leggen
daardoor is alles uniform
als er zijdelingse krachten op komen, zou ik diagonalen zetten
De krachten : het gewicht van de lichte golfplaatjes met wat sneeuw erop. Grootste kracht zal zijn als het hard waait en de wind onder het dak kan komen en tegen de verticale staanders en horizontale ringbalken.

Wat bedoel je met diagonalen ?
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
Zijn er esthetische overwegingen? Of is het gewoon zo snel, simpel, en goedkoop mogelijk een afdakje plaatsen?
Ik heb geen esthetische bezwaren tegen(zwarte) balkdragers. Goedkoop en snel zijn geen overwegingen maar simpel vind ik wel fijn. Ik wil vooral de constructie wat lichter laten ogen en daarom liever geen 15 x 15 staanders gebruiken maar iets slanker.
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
wat jij ringbalken noemt zijn voor mij kepers. Ik zou die gewoon bovenop de balk leggen die vastzit tegen de muur. (dus geen balkdragers nodig). Aan de andere kant zou ik een stuk uit de staanders halen (eenvoudig te doen met cirkelzaag) zodat de kepers rusten op de staanders ipv te hangen.
Mijn praktische bezwaar is dat ik niet zo hoog kan aan de niet al te hoge muur van de schuur (want ik moet nog een licht helling in het golfplaten dak hebben voor de afvoer van regenwater en kan er dan net aan de voorkant goed onderdoor lopen.

Inkepen van de staanders doe ik liever niet omdat ik 10 X 10 staanders gebruik en als ik die 5 cm inkeep aan een zijkant en aan de voorkant dan hou ik hout over van 5 x 5 om waar de ringbalken in moeten worden geschroefd. Ik zou dit zeker doen als ik staanders van 15 X 15 zou hebben omdat ik dan 10 X 10 aan hout overhoud na het maken van de inkeping.
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
Ik probeer ook bij bouwen zoveel mogelijk te "stapelen" en niet op de schroeven te vertrouwen om te blijven hangen. Zou dus ook een balkje onder de plaat aan de muur zetten. Al is het maar omdat die muur waarschijnlijk niet is gemaakt om zoiets aan te hangen.
Ik denk dat voor de verticale krachten he "stapelen" prima is maar ik maak me echt geen zorgen bij het gebruik van balkdragers dat die het gewicht van de ringbalken/kepers en de golfplaatjes - al dan niet met een laagje sneeuw erop - niet zouden kunnen dragen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
317
119
Mijn praktische bezwaar is dat ik niet zo hoog kan aan de niet al te hoge muur van de schuur (want ik moet nog een licht helling in het golfplaten dak hebben voor de afvoer van regenwater en kan er dan net aan de voorkant goed onderdoor lopen.

Inkepen van de staanders doe ik liever niet omdat ik 10 X 10 staanders gebruik en als ik die 5 cm inkeep aan een zijkant en aan de voorkant dan hou ik hout over van 5 x 5 om waar de ringbalken in moeten worden geschroefd. Ik zou dit zeker doen als ik staanders van 15 X 15 zou hebben omdat ik dan 10 X 10 aan hout overhoud na het maken van de inkeping.
denk dat je beter een inkeping maakt zodat de kepers op de staanders rusten. Zelfs met palen van 10x10 kan je perfect 5cm inkepen en zal dit steviger zijn dan de balken eraan vast te schroeven. De balk die de staanders verbind en waarop je de andere kepers op laat rusten kan je schroeven. Zorg zeker dat je genoeg panlatten hebt om de golfplaten te ondersteunen. Als je maar een lichte helling hebt en er ligt een pak sneeuw op (10-20cm) gaan anders je golfplaten snel doorbuigen (10cm sneeuw is +/- 20kg/m²))
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
Ik was van plan om op de kepers panlatten te leggen met ongeveer 30 cm tussenruimte en hier de golfplaatjes op te nagelen en/of schroeven met voldoende overlap.

Het inkepen ga ik over nadenken maar wil zeker niet de kepers (5 * 15) op de (ring) balk tussen de staanders leggen want dat is veel te wankel zonder hier ook weer inkepingen voor te moeten maken.
 

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
14
1
Lelystad, Nederland
Voor een redelijk waterdicht dak schroef je golfplaten vast vanuit de toppen, niet de dalen. Nagelen gaat daarom niet: dat wordt enorm lekgevoelig.
Je afstand wordt daardoor ook wat groter, en daardoor wordt een panlat weer wat klein. Gewoon vastschroeven op balkjes. Die hoeven heus niet op 30 cm.
Ik vermoed dat je doorzichtige, en dus redelijk flexibele, golfplaat wilt gebruiken? Ook dan is 60 cm goed te doen. Maar je moet de plaat wel in de breedte ondersteunen.
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
36
2
Oud Beijerland
Voor een redelijk waterdicht dak schroef je golfplaten vast vanuit de toppen, niet de dalen. Nagelen gaat daarom niet: dat wordt enorm lekgevoelig.
Je afstand wordt daardoor ook wat groter, en daardoor wordt een panlat weer wat klein. Gewoon vastschroeven op balkjes. Die hoeven heus niet op 30 cm.
Ik vermoed dat je doorzichtige, en dus redelijk flexibele, golfplaat wilt gebruiken? Ook dan is 60 cm goed te doen. Maar je moet de plaat wel in de breedte ondersteunen.
Heb ik bij een ander ook gezien dat het inderdaad vanuit de toppen was vastgeschroefd in de panlatten/balkjes, waren zwarte golfplaatjes maar wel vrij licht. Ja de afstand voor ondersteuning bepaal ik wel met de leverancier instructies en er zelf wat op te leunen zal dan wel ergens tussen de 30 en 60 cm. uitkomen. Ja latten/balkjes waar ik op vastschroef is dan dwars (in de breedte) op de golven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.