Rietendoosje voor fagotrieten

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.240
944
Ulvenhout
Omdat onze jongste is begonnen met fagot spelen heb ik beloofd om een rietendoos te maken. Je kan ze prima online of in China kopen, maar dit is natuurlijk wel zo leuk.
Het is wel even iets meer priegelwerk in vergelijking met de grotere kasten en meubels die ik vaker maak, maar ook dit heeft z'n charme.

De buitenmaten zijn 90x80x30mm. De binnenzijde heb ik uitgefreesd met een kopieerfrees met lager en een simpele mal. De scharniertjes waren nog het meest uitdagend. Ik had een proefopstelling gemaakt maar daar ging het deksel niet genoeg open. Blijkt dat je aan de achterzijde 45 graden moet weghalen voor genoeg ruimte.
Binnenzijde is bekleed met een stukje vilt en de rieten zitten in een stukje hardschuim geklemd. Het hout (esdoorn) is afgewerkt met 3 lagen Polyvine vloerlak (de tegenhanger van Skylt, maar dan een 1 componenten product. Dus schudden en aflakken maar).

Er komen nog 1 of 2 kleine magneetjes in om hem dicht te houden, maar die zijn nog onderweg.

20240713_164609.jpg

20240713_164626.jpg

20240713_164758.jpg

20240713_164719.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.094
875
Omgeving Leiden
Dat is een heel mooi doosje! En esdoorn vind ik ook mooi hout.
Hebben de uitsparingen aan de zijkant een functie?
Ik herinner mij dat er ook een forummer magneetjes als sluiting ergens in had gezet en toen het doosje maar moeilijk open kreeg doordat ze zo krachtig waren.
Misschien hiervoor ook een proefopstellinkje maken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.240
944
Ulvenhout
Oei wat een mooi doosje!

En, maar, wat voor scharniertjes heb je hier gebruikt?
Het zijn deze scharniertjes en dan de kleinste uitvoering van 4mm doorsnede.
Ik vond het doosje te klein voor de normale sigarenkist scharniertjes dus dan kom je hier op uit.

s-l960.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.