Ribbels ontstaan tijdens het draaien van een schaal

HanDelissen

Nieuw lid
26 dec 2020
7
0
Langedijke, Friesland
Hallo,
Ik zit met een vreemd fenomeen (voor mij althans). Ik draaide vanmiddag een schaal en tijdens het draaien ontstonden er een soort ribbels.
Het lijkt op resonantie die optreed bij een bepaald toerental. Schalenguts maakt een kloppend geluid.
Wellicht kent iemand dit probleem en wat er eventueel aan te doen is.
Alvast bedankt.
Han
IMG_20210225_140250.jpgIMG_20210225_140142.jpg
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Han,

Hoe heb je de schaal opgespannen om de buitenkant te draaien? De resonantie ontstaat, doordat je werkstuk gaat trillen omdat het niet stevig genoeg vastzit op de kop vande draaibank. Je kunt dit voorkomen, door bij het draaien van de buitenkant het tegen-center te gebruiken. de punt van het tegen-center verdwijnt bij de afwerking vna de onderkant, of die is niet meer zichtbaar. als je de schaal opspant op een schroe, dan moet je de bovenkant, die je later uitholt stevig tegen de klauwplaat aan schroeven, en het gat waarin de schroef gaat niet te ruim nemen om makkelijk aan te kunnen draaien. als ik naar de foto kijk, gebruik je geen klauwplaat. maar dat kan vertekening zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je een schaal draait aan de buitenkant zoals hier, heb je afwisselend kops- en langshout. Dat hoeft niet even hard te zijn. Als je met je guts te hard op het hout drukt, kun je dan hobbels krijgen. Hard duwen kan o.a. komen omdat je guts niet scherp genoeg is. Het idee is dat je het snijvlak van de guts wel gebruikt om de guts te sturen, maar dat je niet hard hoeft te duwen.

En anders is er misschien iemand in de buurt bij wie je eens mee kan kijken?
Anders kun je corona-proof ook nog de filmpjes van Ronald Kanne / Radius op youtube bekijken, daar wordt e.e.a. goed uitgelegd.
 

HanDelissen

Nieuw lid
26 dec 2020
7
0
Langedijke, Friesland
Beste Han,

Hoe heb je de schaal opgespannen om de buitenkant te draaien? De resonantie ontstaat, doordat je werkstuk gaat trillen omdat het niet stevig genoeg vastzit op de kop vande draaibank. Je kunt dit voorkomen, door bij het draaien van de buitenkant het tegen-center te gebruiken. de punt van het tegen-center verdwijnt bij de afwerking vna de onderkant, of die is niet meer zichtbaar. als je de schaal opspant op een schroe, dan moet je de bovenkant, die je later uitholt stevig tegen de klauwplaat aan schroeven, en het gat waarin de schroef gaat niet te ruim nemen om makkelijk aan te kunnen draaien. als ik naar de foto kijk, gebruik je geen klauwplaat. maar dat kan vertekening zijn.
Dag Bero,
Ik heb de schaalopgespannen met een faceplate, daar zat hij met het maken van de foto's mee vast.
Ben zoals gebruikelijk begonnen met de tegen center.
Inmiddels een zwaluwstaart uitsparing in de bodem gedraaid en de schaal omgedraaid, opgespannen met een klauwplaat, Teknatool Nove Scroll Chuck, vervolgens de binnenkant gedraaid. Met een scraper zijn de ribbels er redelijk af te draaien. De schaal ruw gedraaid, eerst drogen dan later afwerken.
Met groet,
Han
 

HanDelissen

Nieuw lid
26 dec 2020
7
0
Langedijke, Friesland
Als je een schaal draait aan de buitenkant zoals hier, heb je afwisselend kops- en langshout. Dat hoeft niet even hard te zijn. Als je met je guts te hard op het hout drukt, kun je dan hobbels krijgen. Hard duwen kan o.a. komen omdat je guts niet scherp genoeg is. Het idee is dat je het snijvlak van de guts wel gebruikt om de guts te sturen, maar dat je niet hard hoeft te duwen.

En anders is er misschien iemand in de buurt bij wie je eens mee kan kijken?
Anders kun je corona-proof ook nog de filmpjes van Ronald Kanne / Radius op youtube bekijken, daar wordt e.e.a. goed uitgelegd.
Dag Jurriaan,
Ik ga er in ieder geval eens op letten, te hard duwen op de guts. Ik ben me er niet van bewust maar even opnieuw kijken kan helpen. Ik slijp regelmatig op een CBN slijpwiel, probeer mijn gutsen scherp te houden.
Het plan is om een cursus bij Ronald Kanne te gaan doe zodra het kan.
Dank voor je reactie.
Met groet,
Han
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Toen ik de titel las had ik meteen een beeld erbij maar toen ik de foto's zag was het toch niet helemaal het zelfde. Ik had fijnere ribbels vanwege dunwandigheid van de schaal in combinatie met guts die even weer geslepen moest worden. Ik slijp naar volle tevredenheid met een tormek watersteen, dus geen CBN wiel. Als ik nu dunwandig wil draaien dan doe ik het in etappes, niet meteen de hele wand tot aan de bodem dun maken maar kleinere delen per keer.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Als de ribbels ook ontstaan bij een vers geslepen beitel, zijn er denk ik nog wel 3 oorzaken, die deels samenhangen met de door Jurriaan genoemde kops-langshout verspaning.
- Vrijloophoek. Dit is de hoek tussen de onderkant beitel en het hout. Voor goede/efficiente verspaning is deze hoek groter dan 0. Bij snijdend draaien is deze iets groter dan 0 tot tientallen graden bij schrapend draaien. Varieer eens de hoek van je beitel met het hout als het probleem opduikt.
- Minimale afname. Hoe scherper je beitel hoe beter je een dunne spaan kunt maken bij snijdend draaien. Maar toch zul je gauw merken dat het hout je beitel min of meer je beitel uit het hout duwt en is het lastig om deze plek precies goed gelijk te draaien. Dit zelfde gebeurt als je alleen de ribbel probeert weg te draaien, vaak worden de ribbels alleen maar erger. Of te wel goed draaiwerk vraagt om een zekere spaandikte.
Zo gauw je een ribbel tegenkomt kun je beter het hele oppervlak iets af draaien en een echt onder de dalen van de ribbels duiken.
- Wanddikte. Hout is flexibel dus hoe dunner de wanddikte hoe moeilijker het wordt om een goed oppervlak te draaien en hoe moeilijk het wordt om van ribbels af te komen. Nu zijn er grofweg 2 manieren om tot een bepaalde wanddikte te komen: De wanddikte egaal over het hele oppervlak gelijkmatig steeds dunner te draaien of meteen aan uiteinde de wand op dikte maken en zo van bovenkant schaal naar onder werken. In dit laatste geval wordt de plaats waar je draait direct gesteund door dik materiaal en heb je geen last van flexibiliteit. Evenwel wordt het lastig om mooi gelijkmatig draaiwerk te maken om dat je steeds een stuk je aan het oppervlak toevoegt.
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik ken het probleem ook en het leek zelfs erger te worden naarmate de beitel scherper was. Ieder werkstuk heeft een bepaalde frequentie waarbij het optimaal trilt. Dit is afhankelijk van wanddikte, etc, kortom alles wat de heren hierboven vertellen. En de enige manier om uit die trilling te komen is het toerental veranderen. In mijn geval heb ik het toerental verlaagd en dat werkte heel goed.
 

HanDelissen

Nieuw lid
26 dec 2020
7
0
Langedijke, Friesland
Bedankt voor jullie reacties. Verschillende invalshoeken, ik ga er mee aan de slag.
Zal jullie tzt op de hoogte brengen van mijn bevindingen.
Super, zo'n klankbord waar je een vraag zoals deze kunt stellen en dan ook binnen de kortste keren uitvoerig antwoord krijgt.
Nogmaals bedankt.
Han
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.