Review UJK Parf Guide mk2

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.142
436
Sinds eind vorig jaar ben ik in het bezit van een UJK Parf Guide MK2 systeem voor het maken van benchsholes in een werkbank. In het verleden heb ik wel eens pogingen ondernomen om op een goedkopere wijze te komen tot een vergelijkbaar resultaat. En eigenlijk was ik daar ook weer mee bezig, totdat eind vorig jaar de prijs naar beneden ging van 260- naar 200- euro.

Inmiddels heb ik mijn (nieuwe) werkbank voorzien van een gatenpatroon, waar ik, afgezien van wat fouten van mijn kant, wel tevreden over ben.

Het systeem zelf is wel genoeg bekend, dat ga ik hier niet herhalen. Mijn verwerkwijze was dat ik geprobeerd heb twee zaken te combineren. Daartoe heb ik een plaat 10 mm Okoume geklemd om mijn (tijdelijke) werkblad van melamine spaanplaat. Over het waarom verder op meer. Het resultaat in de plaat Okoume was prima, maar toen ik nadien het resultaat in de onderliggende plaat melamine wilde gebruiken, bleken er veel van de geboorde gaten niet in lijn te zitten.

Achteraf is het vrij eenvoudig te bedenken waarom het mis ging: de gaatjes worden niet exact loodrecht op het blad geboord. De gaatjes worden geboord met een boorhouder die je in een vrij dunne (3 mm) liniaal steekt. Ook het contactoppervlak tussen de liniaal en de boorhouder is kleiner dan de hoogte van de boorhouder, zodat het vrijwel niet te voorkomen is, dat de boorhouder tijdens het boren een klein beetje scheef gaat.

Een tweede punt waar ik tegen aan liep was de nauwkeurigheid van de 20 mm gaten. De 20 mm boor heeft aan de onderkant een kleine snijder/ruimer die in het geboorde 3 mm gat valt. Misschien dat het probleem in MDF minder speelt, maar in een plaat Okoume merk je dat de boor soms een klein beetje gaat zoeken. Het resultaat is een gat dat enkele honderden van een mm ruimer is en merkbare speling heeft. Waar de pinnen in de 3mm gaten altijd spelingsvrij vast zitten, merk je bij het boren van de 20 mm gaten, wanneer je gebruik moet maken van omliggende 20 mm gaten, dat er soms dus te veel speling is.

Ik heb ook een Wolcraft rijboorsysteem. Dat systeem kost slechts 65 euro, maar heeft een heel veel betere liniaal dan het Parf Guide systeem. De liniaal is veel dikker en veel stijver. Het Parf Guide Systeem zou beter functioneren met een dergelijke liniaal. Wanneer er gekozen wordt voor gaten van 5 mm en de 20 mm boor geen snijder heeft maar een ronde punt (eventueel licht conisch) van eveneens 5 mm, dan is de 20 mm boor daadwerkelijk gefixeerd in het blad en kan niet meer zoeken. De liniaal kan dan worden voorzien van een hulpliniaal om middels Pythagoras de haaksheid te verkrijgen.

Een derde punt wat ik niet onvermeld wil laten is de verpakking. Het systeem is weliswaar goed verpakt voor transport, maar daar is wel alles mee gezegd. Ik snap dat een bewaardoosje ook weer geld kost, maar nu zit elke eigenaar met het zelfde probleem: een hoop losse onderdelen die je bij elkaar moet zien te houden.

Het idee van de plaat Okoume is mijn oorspronkelijke idee dat wanneer je een mal hebt met 20 mm gaten, deze je eenvoudig kan kopiëren met een frees met bovenlager. Dit heeft meerdere voordelen ten opzichte van het Parf Guide systeem. Bij het Parf Guide Systeem ben je min of meer gedwongen je hele werkbank van kleine gaatjes te voorzien. Achteraf 20 mm gaten bij maken, is beperkt mogelijk en ook moet je in complete rijen werken, omdat je omliggende gaten als referentie gebruikt. Daarbij is zeker MDF een aanslag op je 20 mm boor. Die kun je weliswaar gewoon vervangen, maar wel tegen de prijs van 1/3 van de complete set. Een ander bezwaar je voor elk te boren 20 mm gat de oranje boorhouder weer moet verplaatsen. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk en kost tijd.

Omdat de gaten in mijn werkbank verkeerd zaten, heb ik mijn blad dus uiteindelijk met bovenstaande methode gerealiseerd. De plaat Okoume heb ik van 20 mm gaten voorzien, op de werkbank geklemd, de 20 mm gaten voorgeboord, zodat de freesbit er door heen kon, en zo de gaten gekopieerd. De reeds gerealiseerde gaten heb ik gebruikt om de mal te verschuiven. Soms zat er een klein beetje speling op de mal, maar door verschillende gaten te proberen, werd altijd wel een positie gevonden die wel geheel spelingsvrij was. Met behulp van de zaagliniaal kon ik ook nog controleren met gaten buiten de mal.

Uiteindelijk heeft mij dat een prima werkblad opgeleverd, met wel die enkele foutjes. De eerste fout die ik maakte, was een rij gaten van 20 mm boren met het Parf Guide systeem. Toen had ik nog niet in de gaten dat de kleine gaatjes verkeerd waren. De tweede fout was dat mijn bovenfrees op enig moment ging draaien toen ik de stekker er in deed en de derde fout was dat de frees op enig moment los zat.

Mijn conclusie is dat ondanks dat het beter zou kunnen, het resultaat in de plaat Okoume voldoende nauwkeurig is en het Parf Guide Systeem zijn belofte wel waar maakt. Maar perfect is het systeem ondanks de verbeteringen ten opzichte van de eerste versie nog zeker niet. Als ik kijk naar hoe ik mijn blad uiteindelijk heb gerealiseerd en dat ik daarvoor dus geen Parf Guide Systeem meer nodig heb, denk ik dat ik dat het Parf Guide systeem binnenkort weer in de verkoop gaat. Voorlopig kan ik uit de voeten met mijn mal, en anders koop ik ooit nog wel weer een Parf Guide. Ondertussen ben ik ook nog steeds aan het broeden om zonder Parf Guide een mal te maken. Daarvoor heb ik tenminste nog twee kansrijke ideeën.

Nog wat foto's:

IMG_5450.jpg

Controle van de uitlijning van de mal. De tape betreft twee gaten die verkeer waren gegaan. Door de liniaal links en rechts van de benchdogs te leggen en dat op twee rijen, was ik er 100% zeker van dat de mal goed lag.



IMG_5452.jpg

En het voorlopige resultaat. De gaten zijn wat random, maar bij gebruik van de zaagliniaal sta ik op de foto links en bevindt het te behouden werkstuk zich op het achterste deel van de tafel (op de foto) daar is de behoefte aan klemmen het grootste.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
461
Almere
Zo dat is nog eens een review, bedankt daarvoor. Ik heb ook net met deze set in verhard mdf een blad gemaakt, en herken niet de problemen met het 3mm boortje en geleiding, waar ik wel tegen aanliep was dat de boorgeleider voor de 20mm boor de neiging had van het blad te liften, daarna alle gaten geboord met een lijmklem hierop en het resultaat is perfect.

Mijn grootste klacht is eigenlijk dat het door het gebruik van de lijmklem een belachelijk lang klusje is geworden...maar goed mijn tijd is niet zo kostbaar gelukkig;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.142
436
Dat probleem had ik dan weer niet. Meer het probleem om het weer los te krijgen na het boren van een gat. Zojuist nog enkele gaten geboord en het is onmogelijk te voorkomen dat de boor enigszins gaat slingeren. Maar dat komt ongetwijfeld doordat de vezels van de Okoume minder consistent zijn dan MDF. Ik kan nog wel een testje doen in MDF, om te kijken of het mij dan beter lukt.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
35
Staden
Is melamine net niet harder voor je boor dan mdf? Ik heb overlaatst een kastdeurtje in melamine hersteld door 2 nieuwe scharniergaten te boren en mn kreg scharnierboor is gelijk voor de vuilbak. Jaren enkel mdf geboord ermee zonder problemen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
589
101
Stiens
Bedankt voor de review. Mijn gedachten gaan al een tijdje in de richting van het systeem van Peter Parfitt. Ik ben niet op andere gedachten gebracht. De omweg via een andere plaat zal ik zeker niet nemen nu ik dit gelezen heb. Dat het een tijdrovende klus is had ik al ingeschat. Dat is voor een hobbyist niet zo erg. Bovendien gaat zo'n werkbankblad best een tijd mee. Wel jammer dat bij een hard werkblad ook het gebruik van de extra klem nodig is.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Een paar jaar geleden heb ik een MFT blad gerealiseerd door gebruik te maken van de Festool LR32 lineaal (een FS lineaal met gaatjes + hulpstukken) en mijn OF1010 icm een forstnerfrees vh zelfde merk. Het is geen goedkope oplossing, maar wel een oplossing die werkt en ook te gebruiken is voor overige gatenrijen in meubels. Volgens mij heb ik eerst de hoeken geboord, toen de omtrek gaten en als laatst het middenveld. De buitenste gaten telkens gebruikt om de lineaal uit te lijnen dan kan er niet veel mis gaan.

Het blijft overigens een secuur werkje waar je de tijd voor moet nemen en met diagonaal metingen de haaksheid moet uitzetten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.142
436
Nog even een test in MDF gedaan. Ook daar zaten de gaatjes aan de onderkant niet geheel op rij. En ook nog steeds het wiebelen van de 20 mm boor. Maar ik zag ook dat aan de bovenkant er ook best wel wat speling op zit. Alles in de orde van honderdsten van mm, maar toch. Anderzijds, de speling neemt toe naarmate je verder boort. De meeste gaten aan de bovenzijde zijn nauwkeurig genoeg. Een bovenfrees die op het uiteinde van de spindel 2/100e afwijkt, is al heel nauwkeurig. Het daadwerkelijke freesresultaat wijkt dan ook zomaar 5/100 af.

Het omhoog drukken zal komen door het boormateriaal wat zich op hoogt. In de beschrijving wordt dan ook aangeraden de stofafzuiging te gebruiken en de boor een aantal malen op te halen. Anderzijds zal klemmen. Wel weer tot een iets nauwkeuriger gat leiden.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Nog even een test in MDF gedaan. Ook daar zaten de gaatjes aan de onderkant niet geheel op rij. En ook nog steeds het wiebelen van de 20 mm boor. Maar ik zag ook dat aan de bovenkant er ook best wel wat speling op zit. Alles in de orde van honderdsten van mm, maar toch. Anderzijds, de speling neemt toe naarmate je verder boort. De meeste gaten aan de bovenzijde zijn nauwkeurig genoeg. Een bovenfrees die op het uiteinde van de spindel 2/100e afwijkt, is al heel nauwkeurig. Het daadwerkelijke freesresultaat wijkt dan ook zomaar 5/100 af.

Het omhoog drukken zal komen door het boormateriaal wat zich op hoogt. In de beschrijving wordt dan ook aangeraden de stofafzuiging te gebruiken en de boor een aantal malen op te halen. Anderzijds zal klemmen. Wel weer tot een iets nauwkeuriger gat leiden.
De vraag is ook waarvoor je het wil gebruiken en welke nauwkeurigheid je daarvoor nodig hebt. Indien ik 20mm Veritas parfdogs in mijn MFT/3 blad (originele Festool) steek, zit daar ook speling op. Indien je deze in een haaks patroon in je werktafel steekt om met een lineaal een plaat haaks te zagen, kan dat wel eens tegenvallen vanwege de speling en toch niet helemaal haaks zijn vh gatenpatroon. Zo nauwkeurig zagen op basis van deze gaten lukt niet, zeker niet wanneer zo’n tafel vaker gebruikt wordt. Het gebruik van bijvoorbeeld tafel klemmen in deze gaten, zal deze gaten doen uitlubberen waardoor er nog meer speling ontstaat en je helemaal niet kan vertrouwen op deze gaten. Ik zie een dergelijke tafel vooral als montagetafel. Indien je betrouwbaar haaks wil zagen dien je een zaagbrug te gebruiken. Dus aan de voor en achterzijde vd tafel een aanslag maken waar je een zaaggeleider tegen aan legt en aan de achterzijde een aanslag waar je je materiaal tegen aan legt en dat lijn je eenmalig haaks uit. Repeterend perfect haaks zagen valt in het hobby bereik niet mee. Festool (en anderen) heeft een hulpstuk FS-WA/90 wat je aan een lineaal kan klikken en dat geeft bij juist gebruik een goed, maar ook niet perfect resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
589
101
Stiens
Zijn er mensen onder ons die deze klus te lijf gaan met een CNC opstelling? Zo ja, hoe nauwkeurig is het resultaat dan?

(Ik heb eigenlijk geen zicht op het gebruik (onder hobyisten) van CNC machines.)
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Leuk om te lezen @Superkees volgens mij hebben wij samen van dezelfde aanbieding gebruik gemaakt. Ook toevallig net mijn blad af.

De onnauwkeurigheid herken ik niet, ik heb geboord in 18mm medite V133 MDF. Voor de 3mm boorhouder heb ik elke keer veel (hand)druk gebruikt om deze niet te laten slingeren, de hetzelfde heb ik gedaan bij de houder van 20mm. Ik heb niet aan een lijmklem gedacht. Had ik achteraf nog kunnen doen.

Je derde punt ben ik het absoluut mee eens. Waar ik nog wel over twijfel zijn de gaten die ik heb geboord door de bijgeleverde liniaal simpel te verlengen, dus geen driehoek gebruiken, maar de liniaal in drie gaten te steken en daarna door te boren. Daardoor lijkt er meer speling te ontstaan. Hetzelfde gebeurde bij de 20mm boormal als ik deze in slechts twee 3mm gaten stopte. Hier zat beduidend meer speling op dan de voorgestelde drie gaten. Bij de 20mm benchdogs was hier geen speling te bemerken.

Waar ik vooral over teleurgesteld was, was de afzuiging. Deze werkte totaal niet in combinatie met het gekozen MDF en stofzuiger. Dus deze was nutteloos en ook ik merkte speling op de boor in de aanzet na een 50 tal gaten. Dit had ik anders verwacht.

Het was heel veel werk het boren van de gaten, zoveel werk dat ik alles maar extra in de wasolie heb gezet. Dit was ik van te voren niet van plan omdat het topblad van de werkbank voor mij makkelijk vervangbaar moest zijn.

De gekozen materialen stralen wel kwaliteit uit en je merkt dat er goed over het systeem is nagedacht. Ik heb lang getwijfeld om het systeem te kopen, met de blackfriday aanbieding was het voor mij te verantwoorden. Nu ik het heb weet ik niet of ik er afstand van ga doen. Maar ik ben er ook niet laaiend enthousiast over.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Zijn er mensen onder ons die deze klus te lijf gaan met een CNC opstelling? Zo ja, hoe nauwkeurig is het resultaat dan?

(Ik heb eigenlijk geen zicht op het gebruik (onder hobyisten) van CNC machines.)
Hi,

Niet als werkbank, maar wel als werkblad ofwel wasteboard op mijn CNC. Ik heb een dubbel patroon van 6mm en 14mm gaatjes. De 6mm zijn van onderaf gevuld met inslagmoeren, de 14mm gebruik ik met koperen pijpjes voor aanslagen of klemmen. Alles perfect haaks geeft het me een 1200 bij 1200mm werkbereik waarop ik overal kan klemmen.
 

Bijlagen

  • 8358449C-2BB3-485E-A55C-52FFFB3FDE0E.jpeg
    8358449C-2BB3-485E-A55C-52FFFB3FDE0E.jpeg
    146,8 KB · Weergaven: 73
  • F78ED4D1-2957-4C37-ACA2-1C7CEA25355F.jpeg
    F78ED4D1-2957-4C37-ACA2-1C7CEA25355F.jpeg
    98,9 KB · Weergaven: 73

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Wil deze set ook graag aanschaffen, maar zou het na gebruik veilig willen opbergen voor lange tijd.

Op de linialen na past de hele set netjes in een Systainer. Hoe bewaren jullie die dingen en bestaat er een handige case voor of zal ik zelf iets moeten creëren?

Behalve dat een MFT maken wat langer duurt zou het prima met kortere linialen moeten lukken toch?
Bestaan er sets met kleinere linialen? Of misschien ergens laten maken, iemand een adresje?
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik heb Peter al meerdere malen mijn email gestuurd maar helaas ziet hij die posts niet. Mooie doosjes, wel een hoop werk. Dit bracht mij op een ander idee..

We hebben nodig: 2 planken hout, 4 magneten en een beetje stof.

1. Create a design for CNC that cuts out all the necessary wood on the inside. (don't forget the logo + text) and let the machine do its magic.

2. Drill a few holes on the inside for the small pins, tiny drill bit and magnets.

3. Add the magnets and fabric with some clue on the inside. (this keeps everything more silent while moving the box and adds some extra detail)

4. With a router finish off all the edges on the outside and give it all a nice coating.

5. Open a beer and say cheers. It's done! 🍻
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.142
436
Wil deze set ook graag aanschaffen, maar zou het na gebruik veilig willen opbergen voor lange tijd.

Op de linialen na past de hele set netjes in een Systainer. Hoe bewaren jullie die dingen en bestaat er een handige case voor of zal ik zelf iets moeten creëren?

Behalve dat een MFT maken wat langer duurt zou het prima met kortere linialen moeten lukken toch?
Bestaan er sets met kleinere linialen? Of misschien ergens laten maken, iemand een adresje?
Kortere linialen vergroot de kans op afwijkingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.025
888
Enschede, Twente
Wil deze set ook graag aanschaffen, maar zou het na gebruik veilig willen opbergen voor lange tijd.

Op de linialen na past de hele set netjes in een Systainer. Hoe bewaren jullie die dingen en bestaat er een handige case voor of zal ik zelf iets moeten creëren?

Behalve dat een MFT maken wat langer duurt zou het prima met kortere linialen moeten lukken toch?
Bestaan er sets met kleinere linialen? Of misschien ergens laten maken, iemand een adresje?
Je kunt de linialen in een (kartonnen) koker bewaren (if in een sjieke plastic koker van de kunstmaterialenwinkel). Als die ruim genoeg is qua doorsnede past de rest daar ook bij in. Gebruik schuimplastic om elk onderdeel in te pakken, tegen krassen.
Maar waarom zou je de linialen willen opruimen? Ze zijn heel geschikt voor allerlei meetgedoe in de praktijk van de dag. Bij mij hangen ze aan een schroef, klaar voor gebruik.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
67
19
Brugge
Wil deze set ook graag aanschaffen, maar zou het na gebruik veilig willen opbergen voor lange tijd.

Op de linialen na past de hele set netjes in een Systainer. Hoe bewaren jullie die dingen en bestaat er een handige case voor of zal ik zelf iets moeten creëren?

Behalve dat een MFT maken wat langer duurt zou het prima met kortere linialen moeten lukken toch?
Bestaan er sets met kleinere linialen? Of misschien ergens laten maken, iemand een adresje?

Losse onderdelen liggen bij mij in zo'n opbergbox van Action en de linialen zitten in een pvc buis met aan beide zijden een dop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.